Hus med lasyrbehandlad huggen timmerpanel i en skogsmiljö med byggmaterial framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Valde en lasyr då det framhäver den huggna timmerpanelen bra
 
Renoverat hus med röd panel, vit ytterdörr och nya fönster, arbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gör hela framsidan färdig och sätter in ett mindre fönster i sovrummet
 
Ett nyligen uppfört enplanshus med träfasad, fönster och delvis byggd veranda under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett litet hus under renovering med nybyggd stor trädäck i förgrunden, omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andyk
  • Laddar…
Börjar vara klart för vintern nu ska bara sätta in lite fönsterbleck och fixa salning och foder runt fönstrena . Har satt igen uppe på gaveln tillfälligt med masonite inför vintern . Lite synd att jag inte han byta tak då hade jag kunnat fixa inne i stugan under vintern men det får bli senare . Kan nog vara och små greja lite ändå inne då det finns lite att göra . Känns skönt att ha kommit en hyfsad bit på vägen iaf (y)
 
  • Gilla
stice och 3 till
  • Laddar…
Ser bra ut (y)
 
Tackar :)
 
Ska måla ett andra varv nästa sommar då jag bytt panel på alla väggar . Skruvade panelen med rostfri trallskruv då jag hitta bra pris på höst rea . Smidigt om man måste flytta någon bräda :) Den rostfria skruven är bra då den kan böja sig utan att gå av som galvad skruv vid rörelser i virket
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är imponerad hur fort allting går i ditt projekt.
 
Själv tycker jag att det tar alldeles för lång tid . Hadde gått mkt fortare att riva o bygga nytt fast det är ju besvärligare om man är själv som snickrar och rivning tar en väldig tid om man inte tar en grävare o river ner allt på en gång . Men då behövs det bygglov o allt ska sorteras o köras på tippen . Känns väldigt onödigt då stugan är välbygg förutom missen med kondensskyddet som fattas under plåt taket . Takstolstillverkaren ringde i veckan och sa att takstolarna är klara så jag får väl åka o hämta dem någon dag :)
 
TRALLSKRUV
Är det bara jag som har problem med trallskruv . typ C4 korrissionsskyddad den tål ingen som helst sido belastning utan flyger av då detta uppstår Har provat lite olika fabrikat och upplever samma sak med alla som inte är rostfria typ A2 eller A4 de kan böja sig lite hur som helst utan att flyga av mer som en spik bra då det uppstår sido rörelser . Har övergått mer till rostfritt A2 pga detta då man skruvar lite allt möjligt istället för att spika nu mera . Det har iof ingen betydelse då man skruvar trall men då man bygger lite olika saker så är det inte så trevligt att skruven kan flyga av lite hur som helst uppstår särskilt när tjälen är o bökar på något man skruvat ihop i trädgården . A2 skruv har nackdelen att den inte tål så högt skruvmoment innan den vrids av när man skruvar in den så i hårt träslag måste man för borra men den är seg då man böjer den En trallskruv av typen A2 rostfri som är seg och tål sido belastning.
 
Nya takstolar ligger på träpallar snötäckta på marken med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har äntligen fått hem takstolarna hann precis täcka över dem innan snön kom.
 
Funderar på att isolera golvet i stugan . Måste ändå göra något åt golvet sen jag rev bort alla innerväggar . Det är 1 en trossbotten av 25 mm lockpanel (har ingen aning hur de lyckades spika den på undersidan ) Med 2 lager vindskyddspapp och 150 mm stenullsisolering mellan 170mm golvreglar . 20 mm luftspalt och 22mm råspont med masonite på detta ger ett U-värde på 25.5 . Om jag tar bort råsponten och lägger på en 25mm läkt så kan jag tilläggisolera med en 45mm och lägga på golvspånskiva då blir det ett slätt golv med U-värde på 21.5 .Lite mer jobb men jag måste ändå fixa golvet så blir det endast en liten kostnad för detta och ett varmare golv om man är i stugan när det är kallt (y)
 
Har du läst på om sprayisolering, typ polyuretan? Tänkte isolera mitt golvbjälklag med detta i vinter.
 
Fina takstolar.
Jag har inte läst hela tråden så detta kanske redan avhandlats.
Vad är det för spännvidd på takstolarna och vilken snözon är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.