HenFre skrev:
@tranceblast
Ja, du ser.
Men kan man lita på ett system som har de svagheterna? mellan 0 och -1 ska väl ändå ge samma resultat som mellan -1 och 0?
Behövde du vända på mellan -1 och -2 också? Om inte så är det skumt och opålitligt. Då har du kommit igenom med ett specialfall bara kanske?

//Henry
Hahah ja jag fick vända på det också, så det stod -2 och -1 :)
Skulle gärna byta ut zipaboxen men mot VAD?
 
Hc 2 ;)
 
tranceblast skrev:
Hahah ja jag fick vända på det också, så det stod -2 och -1 :)
Skulle gärna byta ut zipaboxen men mot VAD?
Jag valde Domoticz på en Raspberry PI 3 och är supernöjd. Men det kostar ungefär som en Zipabox när man plockat ihop det som fordras för att för att köra både Z-Wave och 433 MHz. Man bör även lära sig programmering i LUA om det ska bli riktigt avancerat. Men installerar man DzVents så blir LUA-programmeringen enkel. Ungefär som Basic. Det finns fler enkortsdatorer som är lämpliga men jag valde RPI.

Den stora fördelen är att den fungerar fullständigt lokal men kan nås utifrån med dator/smartphone.
Jag hade över 25 enheter och var över på ett par dagar. Körde parallellt och flyttade enhet för enhet.

Startade samtidigt denna tråd och det visade sig att vi var fler som gjorde samma sak.
https://mobil.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/277601-domoticz-och-z-wave.html

//Henry
 
Det är inget fel på logiken i Zipaboxen i det här fallet. Tänk på tal-linjen (som man lär sig i småskolan).
Mellan 0 och -1 finns alla tal som är mindre än -1 till -oändligt och större än 0 till oändligt. Vilken dator du än använder kommer detta att leda till overflow.
Sannolikt kommer Zippan att ignorera en sådan begäran. Det skulle dock vara snyggt om en ologisk programsats genererade ett felmeddelande. Där finns en utvecklingspotential för Zipato.
 
lilytwig skrev:
Det är inget fel på logiken i Zipaboxen i det här fallet. Tänk på tal-linjen (som man lär sig i småskolan).
Mellan 0 och -1 finns alla tal som är mindre än -1 till -oändligt och större än 0 till oändligt. Vilken dator du än använder kommer detta att leda till overflow.
Sannolikt kommer Zippan att ignorera en sådan begäran. Det skulle dock vara snyggt om en ologisk programsats genererade ett felmeddelande. Där finns en utvecklingspotential för Zipato.
Så du hävdar att allt som ryms inom 0 - -2 ryms inom 0 - -1?
 
Nja, jag kanske inte uttryckt mig korrekt matematiskt. Vill bara uppmärksamma om att det spelar roll i viken ordning man placerar siffrorna i en "mellan-sats"
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
lilytwig skrev:
Nja, jag kanske inte uttryckt mig korrekt matematiskt. Vill bara uppmärksamma om att det spelar roll i viken ordning man placerar siffrorna i en "mellan-sats"
Borde det inte göra. Och i all synnerhet om det inte är tydligt dokumenterat att man valt göra så.
Vi kan aldrig prata om "datorn" i generella termer. Den gör inget - det är alltid en programvara som gör logiken och bakom den finns en eller flera programmerare som gjort rätt eller fel. :)
Jag har under mina år som utvecklare och utvecklingschef alltid framhållit att avviker man från det som är normal mänsklig logik ökar dokumentationsbehovet exponentiellt. Något som Zipato inte snappat enligt min uppfattning.
//Henry
 
Kan nog hålla med om det, sen är det kanske fråga om vad man kan/bör begära av en relativt billig pryl.
Har själv knölat litet med en hel del från maskinkod till Ada och visst kan man göra det mer eller mindre enkelt för användaren. Jag vill inte försvara Zipato på något sätt, utan budskapet är mera att man får räkna med att det är så här det fungerar på Zippan.
"You get what you pay" som vi säger i Småland.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Tveksamt om det finns ekonomi i att göra ologiska saker i en massmarknad. Trots att jag anser mig vara en rätt driven programmerare som nått pensionsåldern valde jag Zipaboxen för att jag gillade konceptet (var då inte medveten om beroendet av nätet). Höll på och knölad med den i 8 månader. Tog merparten av min tid men fick det aldrig att fungera Gick sämre och sämre ju fler enheter jag lade in. På slutet startade systemet om spontant mellan 5 och 7 ggr/dygn. Hade nog aldrig färre än två samtidiga öppna felrapporter med Zipato som huvudsakligen bara bad om ursäkt.
Tillslut gick Zipato oombedda och oannonserat in och bytte programvaran i boxen så att de kunde släcka mina rutiner som rapporterade omstarter.
Samtidigt skrev de på sin sajt att det var illojalt att rapportera all omstarterna där.

Då bestämde jag mig för att byta system.

Fyra veckor före jag skulle resa till sommarstugan bestämde jag mig för ett gratissystem (Domoticz) och var igång, inklusive upplärning, på dessa veckor och efter det har det nästan aldrig krånglat. Har tappat fjärrförbindelsen en gång när jag inte var hemma och systemet visade sig ha hängt sig. Men då körde jag på en BETA version.
Det systemet är gratis om man bortser från att jag inte motstått att donera 500:-- Kr till deras utveckling och kommer nog att donera mer. Men donera är frivilligt och kan ske när man vet att det fungerar.
Det är nog som vanligt inte priset som avgör utan kunskap och engagemang.
//Henry
 
Vi är nog ganska eniga i detta.
För mig fungerar dock Zippan rätt ok. Har iofs valt att inte nyttja virtuella ting. Och då fungerar det oberoende av nätet. Men det ger litet tråkiga begränsningar så jag tittar också efter något annat. Tackar för tipset - ska kolla på det.
 
Kanske har skrivits om detta för ut men hittar inte. Är det något som fått rätt på "Associations".
Har satt in en Fibaro Dimmer 2 och en Fibaro Relay 2. Tyvärr är det stop i VP röret till dosan som relä pucken sitter i så jag kunde inte få fram någon ny tråd från strömbrytaren. Tänkte då köra att knapp 2 på dimmern skulle styra reläet.

Har provat och allt ser rätt ut men händer inget. Knappen S2 är momentary.
Skärmbild av Z-Wave enhetskonfiguration för associationer i smarta hem-systemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skärmdump av ett automatiseringsschema i en app med en testmätare som ska mäta strömförbrukningen. Nu undrar jag om det är jag eller boxen som är knäpp. Varför funkar inte detta?? schemat är på var tredje minut men ändå så får min virtuella mätare inga värden...
 
Hej
Finns det någon som provat "serial modulen" för kommunikation med tex värmepump?
Vill koppla upp värmepumpen via RS485 anslutningen och förhoppningsvis få full kontroll genom zipaboxen.
Tänkte även koppla upp varvtalsstyrningen till vattenpumpen för att kunna öka trycket när bevattningen går igång.
 
Jag har velat i över ett år, och varje gång jag kommer in här så är någon missnöjd. :)
Skämt åsido, jag hittar inget lämpligare alternativ för mig som vill ha både 433 och Z-wave. Inget av de systemen som finns idag verkar vara jätteenkelt, Domoticz och lua-kodning är inget för mig. Nog om det, siktar på en Zipabox. Men min fråga är, är det någon som har lyckats koppla den med Kodi (xbmc)? Jag sökte snabbt i tråden men hittade inget (googlar man finns det nån fransk lösning men jag vet inte om den fungerar)

Det jag vill göra är att tända/släcka/dimma ljus beroende på events som man kan få ur kodi när man startar, pausar, stoppar filmer och tv-serier. Finns kanske någon omväg via IFTTT men samma där, inget entydigt svar....
 
Jag prövade Zipato Zipabox för ett par år sedan och har prövat det mesta (HS3 PRO, Fibaro, Domoticz m fl). Det enda jag inte har prövat än är Vera.

Det slutade dock med att jag helt gått över till Indigo Domotics som enbart finns på Mac tyvärr. Jag kör den på Mac Mini och måste säga att GUI:t och ALLA möjliga plugins som finns till Indigo Domotics är helt underbart.

Bland annat har jag en Verisure-plugin som gör att jag kan kolla status på mina Yale Doorman-lås.

Jag kör dessutom med 433MHz-transceivern RFXTRx433e från RFXCOM och det funkar hur bra som helst mot mina Oregon sensorer och även med alla mina (snart utrangerade) Nexa-prylar.

Jag är grymt nöjd med den här setupen och efter att dom släppte version 7 så kan jag nu också köra med min nya Aeon Labs S5 Gen5 USB-sticka och då låta den sitta kvar i Mac Mini och köra inkludering/exkludering av enheter remotely i huset med hjälp av en laptop.

Självklart har även Indigo Domotics buggar och egenheter som alla andra hemautomations-plattformar men efter att ha testat REJÄLT många olika så fastnade jag till slut för Indigo Domoticz.
 
Redigerat:
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.