Som svar på TS fråga skulle jag tro att det ligger på 150W vilket skulle ge 3-4 kWh per dygn om det inte är eldningssäsong eller så.
Då är det cirkpump som alltid går. Router. En kyl och en frys. Samt några enheter som står standby som TV och skrivare.
 
Vi bottnar på 0,3 kW på sommaren. Vintertid (nu) ligger vi som lägst på 0,4 kW. Mina loggar talar naturligtvis inte om vad som snurrar just vid lägsta förbrukning, men man kan nog anta att kyl o frys står still.
 
MagHam skrev:
Finns inget som heter "Watt per timme".
Existerar inte som något definierbart fysiskt begrepp.

Det heter kort och gott: W (flöde)
och: kWh (mängd)

Sen kan man såklart ha andra prefix och lustiga tidsangivelser inom det regelverket.
T ex MWår.
Tyckte det var precis vad jag skrev...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
0,32 kW, 320 W under augusti.
Inklusive allt.
 
karlmb skrev:
Tyckte det var precis vad jag skrev...
Ja, förlåt. Det lät som jag rättade dig när jag skrev samma sak en gång till. d^_^b
 
Yrrol skrev:
Hoppades nästan på det. Den är över 30 år nu och ser lite halvtrist ut.Börjar höra svaga antydningar om dags för nya lager igen men funderar på om det vore relativt smärtfritt att byta mot något nytt samt om det är värt det.
Det största energisvinnet i ditt hus är med andra ord inte fläkten i sig utan all varmluft den suger ut.
Vansinnigt mycket energi har passerat denna fläkt under dryga 30år.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vår varmvattenberedare drar i snitt 200W när ingen använder varmvatten, men det sker i "pulser" om 3 kW. Det är en gammal Thermia som rymmer 285 liter..
 
En rörmokare varnade mig för lågenergi circpumpar. Visserligen låga driftkostnader men ömtåliga och dyra i inköp.
 
slaskman skrev:
En rörmokare varnade mig för lågenergi circpumpar. Visserligen låga driftkostnader men ömtåliga och dyra i inköp.
Hade han andra än A-klassade att sälja kanske... De får inte säljas längre...
 
Jag kan inte se att en vanlig villafrånluftsfläkt står för merparten av dina 5-600W uppmätt.
Normalt drar en sådan fläkt ca 50W på sin höjd, en fläkt som drar 500W skulle ge dig en luftomsättning på kanske 5 min i huset .

Det är nog så att du har många förbrukare som inte förbrukar el som en resistiv last, ex elmotorn i frånluftsfläkten kanske går på 230V men den drar 1A , fast ur fas med spänningen. Alla små spänningsförsörjare till modem förbrukar en medelström som är betydligt större än vad som man kan tro av vad den ger ut.

Detta kan lura din elmätare att tro att strömmen är högre än vad den i verkligheten är, samt då att den inte mäter fasförskjutningen och tar hänsyn till denna blir det en överskattning av elförbrukaren.
Det är dock konstigt om det är så, den debiterande elmätaren skall klara av detta.

Då återstår ifall du har något som förbrukar el som du inte känner till ?
 
Det borde väl vara enkelt att koppla ur allt en timme utom just fläkten.
 
karlmb skrev:
Det borde väl vara enkelt att koppla ur allt en timme utom just fläkten.
Då får man inte med varmvattenberedaren på ett korrekt sätt. Antingen missar man den helt eller så råkar man mäta just när den värmet vattnet och då mäter man för hög effekt/energiförbrukning. Vår varmvattenberedare går typ en halvtimme i sträck var 7:e timme (3 kW) om ingen förbrukar varmvatten.
 
Ca 400-500W hushållsel när vi sover. Se violett area i bilden. Grönt och gult är uppvärmning av hus respektive varmvatten. Det blev sent igår så titta från kl 02.00.

Större förbrukare: Tre st kyl/frys, 24/7 server, cirkpump och så en oherrans massa väggvårtor.
 
  • Diagram över energiförbrukning med områden markerade i violett, grönt och gult som visar förbrukning när ägaren sover.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard Ohlin skrev:
Detta kan lura din elmätare att tro att strömmen är högre än vad den i verkligheten är, samt då att den inte mäter fasförskjutningen och tar hänsyn till denna blir det en överskattning av elförbrukaren.
Det är dock konstigt om det är så, den debiterande elmätaren skall klara av detta.
Gamla analoga elmätare mätte bara aktiv effekt och inte ström som låg ur fas med spänningen.

Antar att dom moderna fungerar på samma sätt? Någon som kan bekräfta?
 
Dom nya mäter också aktiv effekt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.