12-13000 har jag i uppvärmning och hushållsel per år, 101 +40m2 huset byggt -79
 
"12-13000 har jag i uppvärmning och hushållsel per år, 101 +40m2 huset byggt -79"
Med eller utan VP?
 
Det kan nog vara så att bergvärme eller luft/vatten är en bättre investering än tilläggsisolering. Då kan du behöva se över dina radiatorer, kanske byta ut någon eller flera.
 
Oldboy skrev:
"12-13000 har jag i uppvärmning och hushållsel per år, 101 +40m2 huset byggt -79"
Med eller utan VP?
Missade det, jordvärmepump
 
Eld skrev:
Fakutum är att radiatortermostaternas reglering fungerar betydligt sämre med hög framledningstemperatur än om denna ligger närmre vad som verkligen behövs. Detta är dock mer än fråga om komfort än om energibesparing.
Hmm, detta är precis motsatsen av vad "Kiruna-metodens" aka "lågflödesmetodens" upphovsman säger. Dvs att termostatregleringen fungerar bättre med högre tilloppstemperatur, eftersom den är ett rent fysikaliskt P-system.

Att det sedan kan leda till att radiatorn inte blir jämnvarm över ytan, med sämre komfort, det är en annan sak.
 
  • Gilla
snowjim och 2 till
  • Laddar…
Visst kostar en kWh med pellets bara kring 60 öre? Då skulle ju 37000 kr/år motsvara ca 62000 kWh med direktel för bara värme och varmvatten. Låter rätt mkt kan man tycka, men vet ju inte mycket om hur/var ni bor eller hur ni lever vilket kan påverka mycket. Men det är knappast kurvan som skapar detta stora värmebehov, snarare dålig isolering, dåliga fönster, vintervädring eller långa duschar och varma bad.

Om du har öppen planlösning kan ett par luft/luft-vp ge stor besparing för blygsam investering. Särskilt om du inte bor så långt norrut.
 
Tosse skrev:
Det kan nog vara så att bergvärme eller luft/vatten är en bättre investering än tilläggsisolering. Då kan du behöva se över dina radiatorer, kanske byta ut någon eller flera.
Med tanke på vad som lagts fram i tråden så är väl en värmepumpsinstallation helt uteslutet som första åtgärd.
 
1 säck pellets innehåller ca 80 kwh och kostar 39:50 på byggmax el likn. det går 52 säckar på en pall = 2080:- . 8 pallar pellets skulle enl min miniräknare kosta 16 600:- . Hade man däremot eldat olja skulle nog de 32000:- vara nära. Det är bara att glädjas och begära tillbaka hälften från pelletsleverantören. Förr ansåg man att hur stort eller litet ett hus var så drog det ca 3 kbm olja. Omsatt i pellets blir detta ca 6 ton vilket är ca 7 pall pellets. Dessa 3kbmrs hus har i energisbeparingens tidevarv tätats,isolerats mm och ligger oftast runt 5-6 pall idag. Sommartid och om man har flytande elavtal är det billigare att ha en mindre elberedare istället för att bruka pannan
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Haha ja, jag har uppenbarligen räknat helt åt skogen fel!

Troligen är det 7 pallar som går åt per år så som det varit hitintills, för oss kostar en pall 2300 kr inkl frakt. Så egentligen var den årliga kostnaden för uppvärmning i vårt hus ca 16 100 kr(14 000 kr exkl frakt) förra året.

Jag tittade tillbaka lite i min historik och ser att runt Januari förra året då det var 0-2 grader så pumpades det ut 60 grader till elementen på kurva 2. Vet dock att pannan strulade en del då och den reparerades för närmare 7000 kr.

När jag kom hem idag så kontrollerade jag pannan såklart då jag flyttade upp den till kurva 2 i morse. När jag kommer in i pannrummet så håller pannan på att avsluta bränningen så själva pannans temp ligger på 80 grader och vattnet ut till elementen ligger på samma!? Nu när jag gick ner o tittade så höll den på att starta upp en ny bränning och då låg den på strax under 60 grader både på pannan och på vattnet ut till elementen. Det är ett samband jag inte tänkt på tidigare men så är det kanske alltid? Pannans temp är samma som det som går ut till elementen? Grejen är att vattnet ska alltid hättas upp till minst 60 grader om jag förstått rätt.

Kan tillägga att tempen ute är ca -2 grader enligt bilen.

Temperaturen inomhus är nu återställd igen på runt 20 grader.

Luft luft vill jag absolut inte ha, vi har ingen öppen planlösning och jag vill inte ha en fläkt som står o brummar. Luftvatten är såklart bättre men fortfarande en fläkt som står o låter, enligt rörmokaren så får man räkna mer 100 000 kr - ROT. Jordvärme är troligen det jag skulle vilja sikta på, det ligger vad jag förstår på runt 150 000 kr - ROT men tittar man på nino som kör jordvärme så finns det inte jätte många 1000 lappar att tjäna per år? Klart, att slippa hantera pellets är värt en hel del :)
 
Okej, så då pratar vi typ motsvarande 30000 kWh motsvarande direktel. Verkar ju ganska rimligt.

@scim: om man ser över radiatorerna skulle det kunnat vara en lönsam åtgärd. Särskilt om man betalar vad TS gjort för pellets. Låt säga att bv skulle dra 10 MWh, kostnad 10 ksek. Då skulle TS spara 26000 kr/år och slippa pelletshanteringen. Investering kanske 200 ksek inkl några nya radiatorer. Återbetalt på 7,5 år. Om TS som exerg skriver skulle halvera pelletskostnaden till 17000, då sparar bv bara 7000/år. Återbetalt på 30 år, inte så bra...
 
Tosse skrev:
Okej, så då pratar vi typ motsvarande 30000 kWh motsvarande direktel. Verkar ju ganska rimligt.

@scim: om man ser över radiatorerna skulle det kunnat vara en lönsam åtgärd. Särskilt om man betalar vad TS gjort för pellets. Låt säga att bv skulle dra 10 MWh, kostnad 10 ksek. Då skulle TS spara 26000 kr/år och slippa pelletshanteringen. Investering kanske 200 ksek inkl några nya radiatorer. Återbetalt på 7,5 år. Om TS som exerg skriver skulle halvera pelletskostnaden till 17000, då sparar bv bara 7000/år. Återbetalt på 30 år, inte så bra...
Du får se till helheten det är inga små åtgärder i TS fall i princip nytt värmesystem ev exkl en del rörsträckor och på det installation och anläggande för något VP-system. Att isolera borde vara den självklara vägen i alla dessa fall där den enkla uppvärmningen av en lokal diskuteras. Tyvärr kantrar de flesta trådar och diskussioner på forumet in på VP som en allena saliggörande frälsning. Gott så när det är massans tro och utan några mer djuplodande grunder bakom bara att köra på med dessa erbarmligt dåligt tekniskt utförda enheter. Med livslängd och total ekonomi med i ekvationen är det inte någon succe men man behöver inte stega fram i tid så långt förrän den pinan är glömd per individ och allt i retrospektiv var gyllene.
 
Enig med dig GK, det var ju det jag skrev. När TS nu reviderat sin värmekostnad hade jag ärligt talat inte gjort ett dugg om det var jag. Hålla på och kämpa och krångla för att spara procent på 14000/år verkar långt ifrån värt det! Givet att komfort och eget arbete är på en nivå man trivs med förstås!
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Okay så om jag förstår er rätt så är det inget märkvärdigt med uppvärmningskostnaden på ca 14 000 kr(7 pallar)? Så att öka på lite jämfört med förra året är egentligen inga problem då det finns lite marginal. Självklart vill man alltid ha så billigt som möjligt men så vill man ha lite komfort också.
 
Det låter helt acceptabelt, sitt lugnt i båten!
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Om pannan börjar krångla någon gång i framtiden kan du ju fundera över dina alternativ då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.