Hej alla glada!

Helt ny här på forumet. Har precis flyttat in i en äldre bostadsrätt (1a på 28 kvm) och kopplar in två lampor just nu. Har ingen erfarenhet alls av det här innan egentligen, men måste lära mig. Är nedanstående ok? Vill inte riskera någon brand eller så.

Lampa 1:

Det uttag jag har är så här i "vardagsrummet":

Takmonterad elektrisk kontakt med två bruna och en blå kabel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har jag kopplat en lampa vars kontakt ser ut såhär:

Elkontakt med öppen kabel visande bruna, blå och gröna ledare redo för anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först funkade det inte, men sen vände jag på lampkontakten så den blåa ledaren på lampan gick till den blåa ledaren på kontakten i taket, och nu lyser det iaf! Men är det ok? Så vitt jag ser är det 2 bruna och 1 blå kabel från taket, ska det va så?

Lampa 2:

Så här ser det ut i tak-kontakt + lampa i "köksdelen". Är det rätt? Vardagsrum och kökslampa sitter 2-2,5 m ifrån varandra.

Hand håller en vit lampkontakt nära en takkontakt med exponerade ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar :) /Down_river
 
Jag tror man kan säga att det är tillräckligt ok.

I vardagsrummet har du troligen ojordade vägguttag, eller hur? Då ska heller inte lamputtaget vara jordat. Det är däremot ok att ansluta en jordad lampstickpropp här - lampan får då ingen skyddsjord men det ska den inte ha i vardagsrummet eftersom det ska vara jordfritt. Det vi ser på bild är ett lamputtag för krontändning. Du har troligen två vippor på strömbrytaren? Det innebär att det finns två tändtrådar och en nolla i lamputtaget så man kan behöva vrida lampstickproppen för att det lysa. Du säger vända men jag tror du menar vrida?

I köksdelen har du ett jordat lamputtag så jag antar att vägguttagen i närheten också är jordade. Där kommer lamputtaget att förhindra att du ansluter en "felaktig" lampa. Den stickpropp du har på bild ska användas till dubbelisolerade lampor som inte ska vara jordade, och den passar ju. Din lampa från vardagsrummet som är jordad kommer också att passa här. Dock tycker jag inte om att detta lamputtag hänger i enkelisolerade ledare. De skulle behöva lite bättre isolering, även om de är oåtkomliga i taket.

Du har alltså en jordad miljö i köket och ojordad i vardagsrummet. Det är egentligen inte tillåtet, men man brukar nämna måttet minst 2.5 meter mellan ett jordat och ett ojordat uttag.
 
  • Gilla
Down_river
  • Laddar…
Jag tror vi får backa lite på att säga ok här. I köksdelen verkar det vara monterat ett uttag med jord fast från taket ser man bara två trådar dvs ett typfel med jordat lamputtag fast ingen jord ansluten. Så ska man aldrig göra dåligt och felaktigt hur man än vänder och vrider på det.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 4 till
  • Laddar…
Men det finns ingen jordtråd till lamputtaget i köket?

Såg att GK100 hann före medan jag skrev.
 
Redigerat:
Som sagt det där med jorden är fel.

Det finns motsvarande lamputtag utan jord att köpa ex. på Jula eller Clas Olsson (lite osäker på CO).

Sedan är det egentligen inte godkänt med lösa FK trådar ut ur rören och fram till lösa kontakter sådär. Det var dock väldigt vanligt förr.

Man kan sätta PVC slang över trådarna, och en bit in i röret. Slangen skall då komma med in i uttagskontakten, och klämmas i dragavlastningen (finns ingen dragavlastning i den första 3 poliga kontakten, det är ett senare påfund). Men det är nästan lite överkurs att komplettera med slang i en bef. installation.
 
BirgitS
I den andra bilden ser isoleringen av den gröngula ledaren ut att vara skadad alldeles ovanför den den yttre vita isoleringen tar slut. Vad säger experterna om det eller är det någon annan sorts svart streck?
 
Uhh :surprised:
 
Bo.Siltberg skrev:
Dock tycker jag inte om att detta lamputtag hänger i enkelisolerade ledare. De skulle behöva lite bättre isolering, även om de är oåtkomliga i taket.
Ja, fast där friar jag nog hellre än fäller. Det är ju en mycket vanlig ordning på lite äldre installationer och inte mycket kan hända. Att ansluta en fast armatur med enkelisolerade ledare är ju come il faut, så att det skulle bli så mycket värre av att sätta ett uttag på dem och gömma allt i plastkoppen till lampan (eller bakom armaturen) är nog ändå att ta i.
 
Eftersom det nu verkar vara en jordfri miljö så friar jag också :)
 
Ja det har väl antagligen varit så att från början fanns det inga uttag alls utan lampor anslöts med skruvplint direkt till trådarna. Sen har man efter hand satt ditt uttag istället för att slippa kalla in elektriker varje gång en lampa ska sättas upp.
 
Bo.Siltberg skrev:
Eftersom det nu verkar vara en jordfri miljö så friar jag också :)
OK. :) Jag hade nog kunnat tänka mig att göra det ändå. Om inte annat så för att jag har det så själv på några ställen. ;)
 
Wow, vilket gensvar! Tack så hemskt mkt!
 
BirgitS skrev:
I den andra bilden ser isoleringen av den gröngula ledaren ut att vara skadad alldeles ovanför den den yttre vita isoleringen tar slut. Vad säger experterna om det eller är det någon annan sorts svart streck?
Snyggt noterat, men just den bilden är inte min bild, googlade 👍🏻😌
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag tror man kan säga att det är tillräckligt ok.

I vardagsrummet har du troligen ojordade vägguttag, eller hur? Då ska heller inte lamputtaget vara jordat. Det är däremot ok att ansluta en jordad lampstickpropp här - lampan får då ingen skyddsjord men det ska den inte ha i vardagsrummet eftersom det ska vara jordfritt. Det vi ser på bild är ett lamputtag för krontändning. Du har troligen två vippor på strömbrytaren? Det innebär att det finns två tändtrådar och en nolla i lamputtaget så man kan behöva vrida lampstickproppen för att det lysa. Du säger vända men jag tror du menar vrida?

I köksdelen har du ett jordat lamputtag så jag antar att vägguttagen i närheten också är jordade. Där kommer lamputtaget att förhindra att du ansluter en "felaktig" lampa. Den stickpropp du har på bild ska användas till dubbelisolerade lampor som inte ska vara jordade, och den passar ju. Din lampa från vardagsrummet som är jordad kommer också att passa här. Dock tycker jag inte om att detta lamputtag hänger i enkelisolerade ledare. De skulle behöva lite bättre isolering, även om de är oåtkomliga i taket.

Du har alltså en jordad miljö i köket och ojordad i vardagsrummet. Det är egentligen inte tillåtet, men man brukar nämna måttet minst 2.5 meter mellan ett jordat och ett ojordat uttag.

Tack Bo för grymt bra svar! Helt rätt, jag menade vrida 😌 Det funkar i vardagsrummet när blå ledare i takkontakten (som ej har jord) går till blå ledare i lampkontakten som har jordkabel. Men vet du varför det är tre ledare på vardagsrummets takkontakt ? Ser ut som en blå och två bruna.

Precis, det är en gammal kåk och det ser inte så lätt ut att komma in och isolera i köksdelen!
 
GK100 skrev:
Jag tror vi får backa lite på att säga ok här. I köksdelen verkar det vara monterat ett uttag med jord fast från taket ser man bara två trådar dvs ett typfel med jordat lamputtag fast ingen jord ansluten. Så ska man aldrig göra dåligt och felaktigt hur man än vänder och vrider på det.

Ok! Vad menar du att jag bör göra där då? Det funkar ju rent lysmässigt, men är det någon fara/risk för brand? Är en lägenhet byggd på typ 30-40-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.