Njaa jag förstår inte helt hur du menar.
Hur kombinerar jag reglerna för tändning?
Tycker det känns lite mycket med 5 regler för 1 lampa så bara jag vet hur jag gör så lägger jag gärna ihop dem.
Det låter smart med variabeln men jag fattar inte alls hur man gör för att få ihop det :)
 
norrbottenssnickaren skrev:
skulle behöva ca 10st rörelsedetektorer med tempsensor. Priset är viktigt men framförallt funktionen är jäkligt viktig med avseendet falsklarm osv. Finns det några bra sensorer? Är det fibaro man ska satsa på?
Svårigheten är att undvika falsklarm på rörelse. Temperatur går bra och även ljusmätning.
Jag har 6 st. Fibaro Motion-Sensor FGMS-001, 2 st. Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU och 1 st. Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100.

Den enda typen som inte falsklarmat på rörelse ännu är Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100. Men det beror troligen på att jag bara har 1 st. och att den är gynnsamt placerad.

Jag har inte riktigt listat ut vad det orsakas av ännu men det är alltid solsken ute och det blåser oftast.
//Henry
 
HenFre skrev:
Svårigheten är att undvika falsklarm på rörelse. Temperatur går bra och även ljusmätning.
Jag har 6 st. Fibaro Motion-Sensor FGMS-001, 2 st. Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU och 1 st. Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100.

Den enda typen som inte falsklarmat på rörelse ännu är Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100. Men det beror troligen på att jag bara har 1 st. och att den är gynnsamt placerad.

Jag har inte riktigt listat ut vad det orsakas av ännu men det är alltid solsken ute och det blåser oftast.
//Henry
Ok. Kan man skapa en regel som inte larmar på det man i larmvärlden kallar overifierade larm dvs det kräver att två stycken detektorer löser ut innan tex ett inbrottslarm larmar?

Typ en regel som vid pålarmning startar ett scenario där varje rörelse lägger +1 på en variabel och när variabeln är 2 så löser larmet ut och den exekverar vissa kommandon?
 
norrbottenssnickaren skrev:
Ok. Kan man skapa en regel som inte larmar på det man i larmvärlden kallar overifierade larm dvs det kräver att två stycken detektorer löser ut innan tex ett inbrottslarm larmar?

Typ en regel som vid pålarmning startar ett scenario där varje rörelse lägger +1 på en variabel och när variabeln är 2 så löser larmet ut och den exekverar vissa kommandon?
Ja, med ett system som hanterar LUA-kod är det enkelt. Det kan ju bli rätt många if-else om lokalerna har alternativa vägar. Med "Blocky" i Zipaboxen kan det kanske bli svårare?
Ett av skälen till att jag bytte från Zipaboxen till Domotcz var alla diskussioner jag hade med supporten om felfungerande "stora" regler där rekommendationen alltid var att bryta upp dem i fler mindre regler.
//Henry
 
Redigerat:
Har du en Zipato så fixar du det via Zipaboxens gränssnitt, det går att konfa via security modulen.
 
Blev konfunderad direkt när jag körde igång enheten och började leka med reglerna. Inga devices kom in bland möjliga enheter.... efter lite läsande så blev det en omstart av browsern och sedan löste det sig. Känns ganska b?
 
Ramnemark skrev:
Njaa jag förstår inte helt hur du menar.
Hur kombinerar jag reglerna för tändning?
Tycker det känns lite mycket med 5 regler för 1 lampa så bara jag vet hur jag gör så lägger jag gärna ihop dem.
Det låter smart med variabeln men jag fattar inte alls hur man gör för att få ihop det :)
Alltså två schedules för veckodagar och helger. Med en förregling för att inte tända när det är ljust.
Skärmdump av ett gränssnitt för belysningsautomatisering med schemaläggare och regler för veckodagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!
Tror tyvärr det är svårt att göra allt i en regel, jag skulle välja flera regler.
Jag använder den här regeln, den tänder när lux är mindre än 30 (Här kan man säkert lägga in en schemaläggare istället) men enbart mellan kl. 16:00 och 23:30 därefter är ljuset av.

Hoppas du fick lite inspiration :)

Skärmdump av automatiseringsregel för trädgårdsbelysning baserad på luxvärden och tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Någon som vet hur man gör när man skriver minusgrader i regelskaparen? Tex att en lampa tänds när det är -3... det funkar när man väljer tex 3 plusgrader men inte när man väljer att sätta ett minus tecken före. Någon som vet?
 
tranceblast skrev:
Någon som vet hur man gör när man skriver minusgrader i regelskaparen? Tex att en lampa tänds när det är -3... det funkar när man väljer tex 3 plusgrader men inte när man väljer att sätta ett minus tecken före. Någon som vet?
Låter konstigt. Det fungerade när jag hade Zipabox. Slog till en virtuell switch vid -12 grader och det funkade.
//Henry
 
HenFre skrev:
Låter konstigt. Det fungerade när jag hade Zipabox. Slog till en virtuell switch vid -12 grader och det funkade.
//Henry
Ja eller hur, funkar inte för mig. Min regel ser ut som denna:
Skärmklipp av en användarregel för smart hem-automation med villkor baserade på temperatur och åtgärder för ljuduppspelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Ja eller hur, funkar inte för mig. Min regel ser ut som denna:
[bild]
Ser inget fel men jag lärde mig att testa extremt mycket och bevisade mängder av felfunktioner i Zipaboxen. Det var därför jag slutade med den.

Begriper i.o.f.s. inte vad du ska åstadkomma så mina kommentarer kanske inte är giltiga men jag ger några idéer.
Jag skulle använda if-else till den första och lägga in andra if i else-delen. Just nu kan du teoretiskt få två träffar på värdet 1 även om det är extremt sällsynt.

Jag skulle sedan, med en regel som krånglar, börja med enbart mail, SMS eller pusch- meddelanden för att säkerställa om den utlöser och vilken väg den tar. I ett meddelande kan man ju sedan skicka med de värden som Zipaboxen anser sig jobba med. Det brukar lösa det mesta eller bevisa fel. I detta fall skulle jag skriva in tre meddelanden. Ett direkt som visar när den utlöste och vad temperaturen är och ett i vardera if-en som visar vart den går.

Sedan vet jag inte om "mellan" fungerar som det ska vid negativa värden eller ännu värre från positivt till negativt värde jag skulle skriva ">= ? och < ?".

När allt går den väg man vill så lägger man dit det som ska utföras. Det isolerar problemet.
Med Zipaboxen kan man inte förutsätta att man gör fel. Det händer mer tyvärr.
//Henry
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Ser inget fel men jag lärde mig att testa extremt mycket och bevisade mängder av felfunktioner i Zipaboxen. Det var därför jag slutade med den.

Begriper i.o.f.s. inte vad du ska åstadkomma så mina kommentarer kanske inte är giltiga men jag ger några idéer.
Jag skulle använda if-else till den första och lägga in andra if i else-delen. Just nu kan du teoretiskt få två träffar på värdet 1 även om det är extremt sällsynt.

Jag skulle sedan, med en regel som krånglar, börja med enbart mail, SMS eller pusch- meddelanden för att säkerställa om den utlöser och vilken väg den tar. I ett meddelande kan man ju sedan skicka med de värden som Zipaboxen anser sig jobba med. Det brukar lösa det mesta eller bevisa fel. I detta fall skulle jag skriva in tre meddelanden. Ett direkt som visar när den utlöste och vad temperaturen är och ett i vardera if-en som visar vart den går.

Sedan vet jag inte om "mellan" fungerar som det ska vid negativa värden eller ännu värre från positivt till negativt värde jag skulle skriva ">= ? och < ?".

När allt går den väg man vill så lägger man dit det som ska utföras. Det isolerar problemet.
Med Zipaboxen kan man inte förutsätta att man gör fel. Det händer mer tyvärr.
//Henry
Jag löste det �� Värdet ska byta plats, det måste stå "mellan -1 0ch 0" är det som på bilden så funkar det inte på min zipabox.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
@tranceblast
Ja, du ser.
Men kan man lita på ett system som har de svagheterna? mellan 0 och -1 ska väl ändå ge samma resultat som mellan -1 och 0?
Behövde du vända på mellan -1 och -2 också? Om inte så är det skumt och opålitligt. Då har du kommit igenom med ett specialfall bara kanske?

//Henry
 
HenFre skrev:
@tranceblast
Ja, du ser.
Men kan man lita på ett system som har de svagheterna? mellan 0 och -1 ska väl ändå ge samma resultat som mellan -1 och 0?
Behövde du vända på mellan -1 och -2 också? Om inte så är det skumt och opålitligt. Då har du kommit igenom med ett specialfall bara kanske?

//Henry
Din fråga är korrekt... sjukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.