Jag är väldigt seg just nu med allt vad det innebär. Med det sagt skriver jag hellre en tråd.

Nyss skulle jag kapa en 45-regel längs med med sänksågen. Döm av min förvåning när den knappt orkade. Är det tuffare för maskinen att såga längs med eller är klingan med största sannolikhet slut?

Påverkas sänksågen av att stå i kallförråd?


Makita Sp6000
 
Alltid mycket svårare att kapa virke på längden. Kräver troligen en annan typ av klinga för klyvning, vilket jag inte har en aning om vart (och om) man kan få tag på. En vanlig kapklinga orkar inte 45mm klyvning, den är inte gjord för det. Behöver alltså inte vara din klinga som är slö. Men som du ser, det går men det blir en cm i taget. Det blir gärna brännmärken och osv.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tack för svar :) 48T är med andra ord sämsta tänkbara klinga att klyva med :p
 
Låter konstigt om den inte ska orka har en äldre liten Makita handklinga som tar precis 45 mm och den klyver utan större problem men det går ju inte jättefort kommer inte ihåg vilken klinga det sitter i den.
 
Visserligen är det helt fel med en 48T kapklinga men vanligt 45mm furuvirke brukar vara rätt enkelt att klyva ändå.
 
Det är egentligen fel klinga för att klyva med men jag har gjort samma sak som du. För mig var lösningen att såga ca 30 cm in på regeln och sedan sätta en kil i snittet. Det visade sig att spänningarna i trät gjorde att det nöp helt enkelt.

Du kan ju testa och se om det löser ditt problem.
Lycka till!
//Ronnie
 
Tänkte precis skriva samma som pysslarn, kapade utomhuspanel på min klyvs och det var knappt att den orkade (borttagen klyvkniv vid tillfället ) och det nöp som tusan... fick såga om första 30-40 cm flera gånger innan nypningarna släppte
 
Maskiner trivs typiskt sett inte bäst i kallförråd, men det är inte problemet här. Du har förmodligen två problem: dels helt fel tandning, dvs inte en klyvklinga. Att klingan är vass och av rätt typ är mycket viktigare är motoreffekten på sågen. Dels nöp förmodligen virket om klingan. Har sågen klyvkniv? Det hjälper en del i detta fall. Om sågen inte har klyvkniv är den ej lämplig att klyva med. Det är dels pga att det blir tungt men framförallt för att det är en stor säkerhetsrisk. Sämre virke kniper oftast (inte alltid) mer om klingan. Blött virke är också mycket tyngre att klyva.

Sen är klyvning, även med rätt klinga, en betydligt tyngre uppgift för sågen än kapning. Det är av den anledningen jag anser "effektkriget" på kap/gersågar är lite onödigt - det spelar så liten roll ändå, sågens stabilitet och kvalitet i övrigt är mycket viktigare. På klyvsågar är det däremot i princip omöjligt att få för mycket effekt.
 
  • Gilla
Polyene och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Nyss skulle jag kapa en 45-regel längs med med sänksågen.
Jag blir lite förvillad av detta - skulle du klyva (såga i fibrernas längdriktning) eller kapa (såga tvärs genom fibrerna)? Så som jag tolkar "längs med" så var du ute efter att klyva, inte kapa...
 
  • Gilla
importensketsig
  • Laddar…
agehall skrev:
Jag blir lite förvillad av detta - skulle du klyva (såga i fibrernas längdriktning) eller kapa (såga tvärs genom fibrerna)? Så som jag tolkar "längs med" så var du ute efter att klyva, inte kapa...
Har aldrig reflekterat över kapa/klyva förrän den här tråden.
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
agehall skrev:
Jag blir lite förvillad av detta - skulle du klyva (såga i fibrernas längdriktning) eller kapa (såga tvärs genom fibrerna)? Så som jag tolkar "längs med" så var du ute efter att klyva, inte kapa...
Eftersom det var tungt kan du nog lugnt utgå från klyva;)
 
Jag har klyvt 45 lärk med 48 klingan, det brände på bra. Hyrde en ts55 innan jag köpte för att testa.
 
Mikael_L
Med min Festool TS55 och Festools 48-tandsklinga går det skittungt att klyva virke.

Detta för att det här helt fel klinga, fel antal tänder och fel lutning på tänderna.

Du ska köpa en klinga med 6-18 tänder som har ca 20° tandvinkel och stort spånutrymme mellan tänderna.
Jag har för mig att 48-tänders-klingan har några enstaka grader negativ tandvinkel, helt rätt för långsam kapning med fina snitt som resultat.

Sen ska det naturligtvis vara klyvkniv på maskinen, av tre olika skäl, alla nämnda i tråden.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Tack för konstaterandena :)

Skulle tro att min vanliga cirkelsåg gör ett betydligt bättre arbete. Bit nummer två sågade jag i bordscirkelsågen vilket fungerade betydligt bättre :) Hittils är det sällanhändelser som kräver att jag längskapar en regel.


Men bara för att ska jag prova att köpa en klinga likt det Mikael tipsar om. Mest för att det är kul :)
 
Nu vet jag inte om Festools klingor passar i makitas sänksåg, men annars kan klyvklingan, den sk pantherklinga rekommenderas. Har för mig att den har 12 tänder. Observera dock huggrisken med denna typ av klingor - det är viktigt att ha sänkt ner fullt innan du kör in i ämnet och håll i sågen ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.