Jag tittar på att konvertera en Visonic flood detector FLD-550 till att använda fuktband för att ge utslag för läckage. Jag kan dock inte hitta någonstans där det är möjligt att beställa fuktband från nätet som privatperson. Finns det någon på forumet som har tips?
Jag tänker mig liknande band som följer med till Vattenlarm Dropp-stop som Clas Ohlson säljer.
 
Redigerat:
Jag byggde en läckagedetektor av en vanlig Wettexduk. I denna sydde jag in tunna koppartrådar med någon centimeters mellanrum.
 
Tack för svar! Efter att ha hittat denna tråd så var det faktiskt precis det jag började fundera på själv :D. Visst borde det vara så enkelt att det handlar om två koppartrådar där det är spänning på den ena tråden och om dessa två sluts, exempelvis mha. vatten, så triggas ett larm?
 
I en diskmaskin ( eller var det en tvättmaskin ?) jag skrotade för några år sedan satt en kloss stor som en sockerbit av ett material liknande wettexduk, mot klossen vilade armen från en microbrytare. Då klossen blev blöt så mjuknade den och armen på den spända brytaren rörde sig. Kontakt. Enkelt.
 
Hmm, har tyvärr ingen tvätt maskin att slakta ;-)
Någon fler som har ideér? :)
 
Ett Vero-kort (prototypkort).
 
Två spikar fastskruvade i en sockerbit.
 
Tyvärr inte riktigt vad jag är ute efter då jag gärna vill kunna lägga ett band längst med hela fronten på diskmaskinen. Antar att jag får ta fram symaskinen och bygga ett eget ;)
 
är ni inte hemma när ni diskar då så normala skyddsprodukter inte varnar tillräckligt?
 
Syftet är just att inte nödvändigtvis behöva vara hemma när diskmaskinen går utan kunna gå ut i närområdet utan att oroa sig för vattenläckage. De produkter jag har hittat kräver att vattnet kommer just på sensorn som oftast är väldigt liten till ytan. Där av min tanke att lägga ett fuktband längst med hela diskmaskinens front.
 
RilleRock
Frugan får nog ta fram symaskinen om de skall bli snyggt nog för att vara framför diskmaskinen ;)
 
Jag förstår ju tanken men har du haft otur med tidigare maskiner? Annars kan det ju hända vad som helst med allting annat också. Rör kan brista, kopplingar kan läcka och gud vet allt. Isåfall skulle man ju behöva åtgärder på det mesta?
Tänk allt annat vatten som är trycksatt när du verkligen åker bort.....
 
D
Saken är ju att man oftast har diskmaskinen i ett utrymme där väta inte är särskilt lämpligt till skillnad från tvättmaskin i badrummet. En gång gick jag in i köket och undrade varför det plaskade så mycket. Har man otur så har man, då är det naturligtvis bra om man kan få en förvarning tidigt så man kan göra något åt saken.
 
Tänker lite på samma sätt som du @DMOL, de flesta vattenskador som uppstår i kök uppstår just på grund av diskmaskinen och det vore otrevligt att komma hem till en pool i köket. Badrummet är jag inte så orolig för då det är nybyggt och har bra avrinning.
@RilleRock - Jag hade tänkt placera fuktbandet precis innanför sockeln, ovanpå läckageskyddet, till diskmaskinen så det kommer inte synas. Sedan ytterligare ett under diskhon på läckageskyddet där vatten och avlopp går ner i golvet.

Om det inte finns att köpa fuktband kanske någon vill vara vänlig att förklara hur de fungerar för en nybörjare :)
Jag tänker mig att det borde vara så enkelt som att det är två koppartrådar där den ena är spänningssatt och om dessa två sluts, exempelvis mha. vatten, så triggas ett larm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.