Huset kommer inte att gå för något annat pris än de andra i området. Det finns tillräckligt många som ser det som en fördel. Därför är det er inställning till detta som är helt avgörande!

Rörande barn så vägrade min son sova inomhus så länge som han sov på dagtid och hade byggt upp en egen vilja. Han sov utomhus oavsett om det var 30 grader varmt eller 30 grader kallt! Detta gällde även på dagis där ungefär hälften av barnen sov ute.
 
thomasx skrev:
Inte heller har jag sett eller hört talas om att de har sovstund ute. Det brukar de ha inne. Det skulle väl möjligen vara ett ur-och-skur-dagis som har det i så fall.
På vårt dagis sover de ute året runt. Helt vanligt dagis.
 
Mina barn har sovit i vagn utomhus på dagis. Drar mig faktiskt till minnes att grabben blev väckt ur sin middagsssömn av en grannes röjsåg en gång. Jag klagade inte på grannen :)

De viktigaste punkterna tycker jag är om de har sommaröppet. Om det blir röj hela juli kanske man blir störd, vad vet jag? Sen kan det ju bli sommaröppet, även om det inte är det idag.

Det andra är ändrad användning. Är dagisbyggnaden nybyggd? Ett skräckscenario vore åtminstone för mig om kommunen bygger nytt dagis på annan plats, och konverterar den gamla dagisbyggnaden till nån form av boende eller liknande.
 
Hej

Bott granne med en förskola i 10 år inga problem alls. Störs inte, ofta är man borta på dagen och flertalet tycker nog att det är kul att se barn så att det blir lite liv och rörelse. När man varit hemma någon dag så tänker man inte på det.

Bor mellan ett dagis och ett pensionärs par och det är kanon för då är det alltid någon runt huset så buset håller sig borta.

Min då 20 åriga son som jobbade som truckförare och kom ofta hem i arbetskläder/reflexjacka blir kallad soppgubbe av minsta ungarna och dom undrar var han har soppbilen, men det får man bjuda på :D

Så se det inte som en nackdel, tror inte många gör om man inte är folkilsk och dom kan bo i skogen.
 
Staffans2000
Liv och rörelse, stoj och skratt.
Jo jo. Illvrål, gapskrik och hysteriska tjut var det helvetesljud de små liven alstrade på det tillfälliga daghem som blommade upp hundra meter ifrån oss. Vi är ofta hemma dagtid och bombaderades med dessa krevader av oljud. Jag hade inte velat bo där, ens om jag fått betalt.

Staffan

P.S.
Lektanterna/dagispersonalen/pedagogerna gick med hörselkydd ute.
 
Vi bor granne med 1-6 skola, och förskola.

Dom större ungarna kan föra ett sjukt liv, märkte vi av när vi va föräldra lediga ett år, men kidsen är inte ute hela dagen.
Nu när man jobbar är de absolut inget man störs av.

Förskola brukar va lite lugnare, men tänk på de med trafiken, vi har som tur är bara lärarnas infart förbi vårat.
När man har egna barn är det ett stort plus att de är nära :)
 
engs
Husgubbe skrev:
Så se det inte som en nackdel, tror inte många gör om man inte är folkilsk och dom kan bo i skogen.
Hah, jag som ser vissa nackdelar skulle vilja bo i skogen, eller helst vid en åker / äng med skog bakom, avståndet till grannarna bör vara såpass att man kan tokvarva en 250cc cross kl 5 på en söndagsmorgon, utan att störa dem.
Men min bättre hälft var inte lika pigg på att bo så, särskilt som jag är ute och reser i jobbet ibland och hon skulle bli sittande i en mörk skog själv. Så vi kompromissade och gjorde som hon ville. :|
 
  • Gilla
DejvidK och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Inte heller har jag sett eller hört talas om att de har sovstund ute. Det brukar de ha inne. Det skulle väl möjligen vara ett ur-och-skur-dagis som har det i så fall.
Mycket vanligt att de små sover ute i sina barnvagnar, året runt dessutom.
 
Jag ser ingen fördel med detta. Inte ens att det skulle vara "nära" att lämna, det är vore ju bra med gång eller cykelavstånd men tomt i tomt ... nä.
 
johd01 skrev:
Jag ser ingen fördel med detta. Inte ens att det skulle vara "nära" att lämna, det är vore ju bra med gång eller cykelavstånd men tomt i tomt ... nä.
Om det bästa argumentet emot är att det inte är någon fördel, så är det ju verkligen inget att hänga upp sig på ;)
 
Vilka är de övriga grannarna? Är de någon "stor nackdel"? Hur mycket stör de? Kommer de att vara hemma och föra oväsen, på dagtid, kvälltid, helger, semester osv?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Personligen hade jag aldrig velat bo i ett hus som gränsar till en lekplats eller förskola. Det är fullt tillräckligt med alla stojande barn i studsmattor som kan hålla på sent på kvällarna så att man knappt kan föra ett samtal i normal ljudnivå på sin egen tomt. Men detta tror jag är väldigt personberoende, vissa störs mer än andra helt enkelt. Och det är ju enklare (kan man ju tycka) för grannen att flytta en studsmatta några meter bort från tomtgränsen än för en förskola att flytta en hel lekplats.

Har själv två barn, och har inga som helst problem med att be dem ta det lugnt och hålla ljudnivån på rimlig nivå. Tyvärr gäller detta inte alla.

Det viktigaste att komma ihåg är att du i princip inte har någonting alls att säga till om gällande vad som händer på andra sidan häcken. Få inga illusioner att du kan "säga till om det blir för stökigt" om du vill ligga och koppla av en härlig solig semesterdag och läsa en bok medans 12 barn leker för fullt på lekplatsen. Kolla gärna om allmänheten har tillträde till lekplatsen utanför öppettiderna. I vårat bostadsområde finns det knappt några kommunala lekplatser, utan barnen går till förskolorna och leker på kvällarna. Även en hel del ungdomar finns där och kör skateboard, spelar bandy etc till ganska sent på kvällarna speciellt sommartid.

Vill inte skrämma dig på något sätt, utan mer be dig ta dig en funderare om det är en miljö du och din familj kan trivas i. Barnskrik är ljuv musik för vissa medans andra tycker det är störande i för stora portioner eller på fel tidpunkter, oavsett om man är förälder själv eller inte.

/S
 
Kan tala om hur det är då vi bodde så i vårt förra hus :) inte fullt lika stor förskola.. men ja det var en hel hög barn iaf. Vår tomt gränsade som mest mot dem.. (Vår långsida/baksida).. en bredare häck imellan och nått större träd - staket a la "nätmodell".. dvs att lekte de i häcken och kröp omkring så var de ju nära..

De är ofta ute periodvis två ggr om dagen..förmiddag och eftermiddag någon/några timmar i stöten.. det är ofta massa barnskratt,tjo och tjim.. Kantat med skrik a la trotsålder. Sistnämda kan vara jobbigt, då det skär igenom det mesta och man vill trösta.. barnskratt är mest mysigt..

För oss som bara hade nätstaket, så kunde de ibland bli lite jobbigt när barnen kröp mot det.. inte för att de var pratsjuka (visst, det är oxå jobbigt ibland när man inte har tid) men för att vi hade en hund som inte var van vid småbarn.. speciellt inte såna som kom krypande i buskarna vid "hennes tomt".. Man blev lite orolig! Men dagispersonalen brukar sköta det hela bra..(de var inte i buskarna men försökte aktivera barnen åt annat håll - trots att vi aldrig sagt något)

Man lärde sig namnen på bråkstakarna och retstickorna..(samuuueeeelll låt bli det där, Samuel man får inte göra sådär osv) och man fick hintar om vilka som tyckte om vilka haha..

Sommaren var lugn från midsommar ungefär..då verkade vårt dagis vara stängt. Helglov osv hade de öppet men oftast mycket mindre barn :) alla kvällar är ju lugna..förutom när de har möten/städar osv.

mvh Sandra
 
Martin_B
En annan sak att tänka på som kan vara en nackdel, beroende på var ni bor i förhållande till förskolan med tanke på vägnätet, är lämningar och hämtningar av barnen.
Är det 80 barn som skall hämtas och lämnas varje dag så genererar det ju en hel del trafik, mycket av det biltrafik kan jag tänka (lite beroende av var förskolan finns naturligtvis). Kanske är en del stressade föräldrar som kör som galningar (sker tyvärr allt för ofta).

Så biltrafik, trafikbuller, luftföroreningar, säkerhetsaspekten, konstiga parkeringar utanför den egna tomten.

Kanske något att ha i åtanke.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Jag skulle nog fundera ett par gånger extra. Även om de här 80 fröna växer upp så kommer det antagligen nya hela tiden! Ett evigt tjoande i höga frekvenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.