Rapportera gärna om resultatet, tibello?
 
  • Gilla
Christer Olofsson
  • Laddar…
V
Googlade radiatordon och då finns det en uppsjö varianter!
Trög kanske?? Men blir det ett bättre undertryck bara för att luften blandar sig med den varma luften från elementet?
Om det ändå blir övertryck så eldar man ju verkligen för kråkorna med ett tariatordon?
Bara frågar 😀
 
"övertrycket" minskar ju längre ner mot golvet man mäter, eller snarare undertrycket som skall göra att friskluft ska sugas in genom ventilen ökar ju lägre ventilen sitter. Hade du tex haft 1 hål uppe vid taket, ett på mitten av väggen och ett vid golv skulle det suga in utav hel...e i hålet nere vid golvet. Troligen inget alls eller mycket lite i mitthålet och släppa ut luft från rummet i det övre. Skulle man få nån av de övre hålen att fungera som friskluft skulle man ha ett mycket lufttätt hus, ha ev friskluftsventiler på nedervåningen i stort sett stängda och öka fläktkapaciteten. De flesta som har ventiler ovan fönster vet inte om att ventilen släpper ut varmluft från rummet vilket innebär att den luft som de andas är den som kommer upp från undervåningen. Samtidigt tar denna luft med sig såpass mycket värme från bottenvåningen att man skruvat av radiatorn. Radiatordon förutsätter däremot att radiatorn är i drift. Skulle det vara avskruvat längre tid skulle det i princip kunna frysa.
 
lite bilder Schematisk illustration av självdragsventilation i ett hus med pilar som visar luftflödet. Schematisk bild av ett hus som visar luftflöden med pilar för självdragsventilation. Det ena visar scenario med självdragsventilation och det andra men vanlig fläktvent i ett standard 70-tals hus och med 0,5 oms/tim.
 
Men, de flesta har väl någon från luft på bv även i ett gammalt S-ventilerat hus?
Då kan det fungera med annat än lågt placerade friskluftsventiler på öv kanske? (Även om bilden visar ett (mindre) övertyck ändå)
 
Haha jaaa..... Jag är fortfarande villrådig. :)
Jag har testat att öppna de fönster pyttelite i de rum jag ska sätta in ventiler. Precis ovanför fönsterbrädan i rummet på övervåningen där blåser luften ut.
Fel håll alltså.
Där nere där tar det in friskluft som det ska, så teorin stämmer jag lärt mig här. På nerevåningen där sätter jag ventilerna upp till ovan fönster.

Jag är väl osäker på om det ev kan bli motsatt effekt på ngt sätt om jag har otur när jag sätter ventilen på övervåningen under radiatorn????
Det är väl det enda jag ff funderar över & är orolig för. Att om det ff inte tar in friskluft att det drar ännu mer värme & kostnader för uppvärmning???
Kan det bli så om jag har otur?

Jag tänker att om det inte blir så att luften kommer in utan ff går ut trots att jag sätter ventilen under radiatorn, kan det bli en dyrare uppvärmning än om man sätter ventilen ovan fönstret???

Skrev lite hastigt nu.....sitter dumt till..
 
Det billigaste naturligtvis är att inte ventilera alls. Den värmeeffekt som behövs för att värma upp den friskluft som bör komma in i sovrummet när det är -20 grader ute är ca ½ kw. Om man ser till ventilationseffekten som behövs för hela huset, om det är ca 140 kvm och det är -20 grader ute så är det ca: 2,6 kw. Därför finns det ventilationsvärmeväxlare.
 
Ventilationsvärmeväxlare får bli ett ev framtida projekt. :)
Känns som 1/2kw inte är mkt omvandlat i kronor(?) :)

Japp jag tänkte mer att skulle det inte bli som planerat så drar det nedre hålet under elementet mer än om man skulle sätta det över fönster.
Och ingen skillnad i funktion så torskar jag bara ekonomiskt....var så jag tänkte om du hänger med?
 
exerg.
Vad händer om man har ett undertryck under plattan?
Så vad rekommenderar du? Har precis installera två takfläktar som jag inte har kört igång än. Det är två Östberg tkc 300. På 100-120 l/s styck. En till badrum källaren och en till badrum ovanvåning. Tilluften har jag inte börjat med en. Förslag? Mycket mer tilluft i källaren än våningen ovan?
 
Varthän i huset som utsugen sitter spelar ingen roll. Sitter tex all utsug i källaren får man samma under/övertryck på de ställen som man skulle fått om utsugen suttit på övervåningen. Däremot har du kanske radonproblem eftersom du har undertryck under plattan? vilket gör att undertrycket i huset inte borde vara större än under plattan för att undvika att suga in radon i ev otätheter. Luft ska såklart komma in i alla utrymmen i huset men man bör ha i åtanke att en öppning i källaren,stort som ett nyckelhål släpper in lika mycket luft som ett hål stort som syltburk skulle göra på våningen ovanför. Hade källare varit ett enda stort rum hade i stort sett alla luftintag lämpligast placerats på våningen ovanför och på så sätt hindrat källarluften att komma upp i våningsplan. Jag antar att hela fläktkapaciteten inte används utan bara är ett värde på vad fläktarna skulle kunna prestera om de inte reglerades. Om inte så borde ett helt annat ventilationsupplägg vara rekommenderat.
 
OXYD
Satte in två termostyrda friskluftsventiler i sovrum nedan och två i sovrum på ovanvåning.
Spännande att se hur det funkade nu när det blev kallt. De två på nedanvåning stängde till en liten springa vid -6. Därefter stängdes de på övervåningen.

De på övervåning brukar inte reagera lika mycket på kyla, pga att det känns som om det varken går in eller ut luft i dem(troligtvis lite ut). Men eftersom de nedan minskar så vänder det väl i de där uppe så stänger de efter.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Intressant! Men så borde det fungera, att när det är som störst övertryck inomhus (på öv), när det är kallt ute, så minskar ju behovet av öppning totalt, och om det då stryps på nedervåningen så måste luften istället komma in på öv.
Ett självreglerande system.
 
exerg skrev:
Varthän i huset som utsugen sitter spelar ingen roll. Sitter tex all utsug i källaren får man samma under/övertryck på de ställen som man skulle fått om utsugen suttit på övervåningen. Däremot har du kanske radonproblem eftersom du har undertryck under plattan? vilket gör att undertrycket i huset inte borde vara större än under plattan för att undvika att suga in radon i ev otätheter. Luft ska såklart komma in i alla utrymmen i huset men man bör ha i åtanke att en öppning i källaren,stort som ett nyckelhål släpper in lika mycket luft som ett hål stort som syltburk skulle göra på våningen ovanför. Hade källare varit ett enda stort rum hade i stort sett alla luftintag lämpligast placerats på våningen ovanför och på så sätt hindrat källarluften att komma upp i våningsplan. Jag antar att hela fläktkapaciteten inte används utan bara är ett värde på vad fläktarna skulle kunna prestera om de inte reglerades. Om inte så borde ett helt annat ventilationsupplägg vara rekommenderat.
Okej tack. Har du några tips på hur jag ska göra med systemet? Känns ju mer och mer befogat att bara köra med tilluft i källaren och inte ovanvåning? Bara se till att luften den är radonfri och torr. Då slipper man ju eventuella kallras också.
Ang fläktarna. Det stämmer, är max kapacitet vid 100 Pa. Kommer styra dessa med Östbergs egna tyristor.
 
En fråga - Varför minskar behovet av öppning vid kyla?

Hur sitter dina ventiler på ÖV? Sitter de högt el lågt?
Om det står still där vad är fel & är det ngn mening att ha friskluftsventiler uppe i huset om det ändå inte kommer in luft & knappt ut?
När jag testade med hushållspapper framför på ÖV så kändes det också som det knappt drog åt ngt håll. Testade i glipa i fönster.
 
OXYD
Jag har två fresh fläktar som går kontinuerligt på nedan och en där uppe. Men visst går det ut och in lite hippt som happt där uppe. Beroende vind. Men stor skillnad på upplevd morgon stank. Är svårt att känna med bara hand hur det blåser uppe. Nedan har jag bra drag.

Däremot halverades co2 häkten i rummen på nedan efter installation av ventiler. Ovan han jag inte mäta innan installation.

Skall göra en mätning på rummen uppe. Men har fått en liten en så vår dörr är alltid öppen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.