För mig låter det som ett jobb som kräver minst två personer. Den som då tar på sig att utföra jobbet måste ju då ha med sig en medhjälpare, och givetvis cdebitera tid för medhjälparen för hela den tid som medhjälparen måste lägga på jobbet. Även om medhjälparen i princip bara utför arbete några minuter av tiden.

Ingen lär ju vilja ställa upp som medhjälpare om det tar flera timmar, men betalning utgår för de 5 minuter man vidrör objektet som skall flyttas.
 
  • Gilla
Berrabus123 och 2 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Och ja, jag tycker också att det är lite fräckt att ta med och debitera för en person som går för halv maskin, men om du överhuvudtaget inte varit närvarande hade du heller inte haft ont av det och dom hade fått sköta det på sitt sätt.
(kanske en tog i dubbelt så mycket för att kompensera för den andres låga kapacitet eller kalla på ytterligare hjälp?)
Någon sådan slutsats kan man inte dra! Oavsett om TS varit närvarande eller inte hade den andre varit skadad och kunde inte utföra ett fullgott arbete. Arbetet kan ha tagit längre tid och TS får då betala dubbelt upp för den extra tiden, badet skadades och det kanske inte heller skett om den andre varit frisk och jobbat ordentligt. Så TS kunde mycket väl "haft ont" av det även om han inte varit där.

roland53 skrev:
Som jag tolkar det kan det vara oklar kommunikation från båda sidor redan från början och med tanke på, som nämnts tidigare, grannsämja på en (liten?) ö så skulle du kanske för framtida projekt ta detta som lärdom och betala, än om det känns surt i munnen.
Återigen är det den som utsätts för tveksamma näringsidkare som är den som skall vara mån om grannsämjan. När det i själva verket är näringsidkaren som skall vara rädd om sina kunder såväl som grannsämjan och dels utföra arbetet enligt överenskommelse med de maskiner och lyftanordningar som överenskommits, och med frisk och arbetsför personal, och skadar de ändå kundens gods, skall de så klart ta ansvar och ersätta detta. Det är näringsidkaren (om han nu är en näringsidkare i detta fall) som ev. redan förstört grannsämjan, inte TS som gör det genom att påtala problemen!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
hempularen skrev:
För mig låter det som ett jobb som kräver minst två personer. Den som då tar på sig att utföra jobbet måste ju då ha med sig en medhjälpare, och givetvis cdebitera tid för medhjälparen för hela den tid som medhjälparen måste lägga på jobbet. Även om medhjälparen i princip bara utför arbete några minuter av tiden.

Ingen lär ju vilja ställa upp som medhjälpare om det tar flera timmar, men betalning utgår för de 5 minuter man vidrör objektet som skall flyttas.
På samma vis som ingen kund vill betala fullpris för en "medhjälpare" som är oförmögen att göra sitt jobb pga en skada och borde vara hemma sjukskriven. Alldeles särskilt inte när de inte använder överenskomna maskiner och lyftanordningar och därtill skadar godset.

Sedan återstår fortfarande frågan om vad som faktiskt avtalats vad gäller priset. Fastpris var antagligen inte frågan om, men pris per timme eller pris per timme/person. Om priset angivits till 350:-+moms, då är det det som gäller oavsett hur många släktingar som följer med och tittar på.
 
thomasx skrev:
Någon sådan slutsats kan man inte dra! .....

Det är näringsidkaren (om han nu är en näringsidkare i detta fall) som ev. redan förstört grannsämjan, inte TS som gör det genom att påtala problemen!
Jag håller helt med, och jag uttryckte mig kanske otydligt. Jag försökte inte dra några slutsatser utan fiskade efter lite mer fylligare information.

Samtidigt så ska man nog känna till mentaliteten och sedvänjorna just på denna ö för att kunna uttala sig.

Ofta så fungerar mindre samhälle genom tjänster och gentjänster och om det då är en "sommargäst" (jag tolkar det som en sommar-stuga) så är kanske tänket såhär " Ja, han kan gott betala, han har råd till det, vi fastboende ska också kunna överleva". Jag säger inte att det är så, och jag säger inte att det är rätt utan bara att det kan vara så.
Och då kan det försvåra för framtida relationer med hela ö-befolkningen för en mindre summa.

Om man anser det vara värt det, så tycker jag nog att TS, beroende vad som ursprungligen avtalats kan ha rätten på sin sida.

Jag anser inte att man i en affär enbart ska se till kronor och ören, utan även framtida relationer.
Det som ser politiskt korrekt ut att genomföra idag kan få oanade konsekvenser i framtiden. ;)
 
Redigerat:
borttaget
 
Förstår jag det rätt att när ni diskuterade uppdraget i förväg, så skulle det kosta 350 kr + moms per timma och att han skulle använda lyftanordning och traktor?

Jag förstår att du känner dig besviken då, när han dök upp med medhjälpare som han också tog betalt för per timma istället. Han borde ju ha sagt att det krävs två personer för uppdraget i förväg.

Jag tycker inte att du behöver skämmas för att betala det som i har kommit överens om och bestrida resten av fakturan.
 
  • Gilla
Gissemisse och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jag håller helt med, och jag uttryckte mig kanske otydligt. Jag försökte inte dra några slutsatser utan fiskade efter lite mer fylligare information.

Samtidigt så ska man nog känna till mentaliteten och sedvänjorna just på denna ö för att kunna uttala sig.

Ofta så fungerar mindre samhälle genom tjänster och gentjänster och om det då är en "sommargäst" (jag tolkar det som en sommar-stuga) så är kanske tänket såhär " Ja, han kan gott betala, han har råd till det, vi fastboende ska också kunna överleva". Jag säger inte att det är så, och jag säger inte att det är rätt utan bara att det kan vara så.
Och då kan det försvåra för framtida relationer med hela ö-befolkningen för en mindre summa.

Om man anser det vara värt det, så tycker jag nog att TS, beroende vad som ursprungligen avtalats kan ha rätten på sin sida.

Jag anser inte att man i en affär enbart ska se till kronor och ören, utan även framtida relationer.
Det som ser politiskt korrekt ut att genomföra idag kan få oanade konsekvenser i framtiden. ;)
Så "kan" det mycket väl vara. Men den metod som jag uppfattar att du förespråkar kan bli än värre, eftersom man då som sommargäst accepterar att behandlas på ett mer eller mindre bedrägligt sätt och tvingas betala oskäliga priser för undermåliga jobb, bara för att upprätthålla någon chimär "grannsämja" när man i själva verket bara blir sedd med förakt och som någon form av mjölkkossa. Man köper sin grannsämja. Det kommer inte leda till någon god relation på lång sikt. Bättre då kanske att på ett vänligt och trevligt sätt förklara att man upplever att "bemötandet" inte är ok, så att man kan bygga en ärlig grannsämja på lång sikt istället. Gör du ett schysst jobb åt mig så betalar jag schyssta pengar till dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
man då som sommargäst accepterar att behandlas på ett mer eller mindre bedrägligt sätt och tvingas betala oskäliga priser för undermåliga jobb, bara för att upprätthålla någon skimär "grannsämja" när man i själva verket bara blir sedd med förakt och som någon form av mjölkkossa. .
Ja, jag håller med att det inte är OK, men så är det tyvärr på många håll i vårt samhälle, sommargäst, nysvensk, nyinflyttad, stadd i kassa, fel efternamn eller kanske andra subjektiva saker florerar i vårt samhälle och som enskild är det svårt att "fäktas med väderkvarnar".

Att hålla god min i elakt spel kan kanske ibland gagna en själv då och då .... där får väl envar själv överväga fördelar och nackdelar.... :x
 
roland53 skrev:
Ja, jag håller med att det inte är OK, men så är det tyvärr på många håll i vårt samhälle, sommargäst, nysvensk, nyinflyttad, stadd i kassa, fel efternamn eller kanske andra subjektiva saker florerar i vårt samhälle och som enskild är det svårt att "fäktas med väderkvarnar".

Att hålla god min i elakt spel kan kanske ibland gagna en själv då och då .... där får väl envar själv överväga fördelar och nackdelar.... :x
Ja visst, men vad jag menar är att man kan påtala sina förväntningar med "god min". Att medvetengöra motparten om att man noterat agerandet kan vara ett första steg och räcka långt, och som sagt var kan göras på ett trevligt och vänligt sätt med "god min". Och återigen, är det på detta viset, då finns ingen grannsämja, det är bara en chimär.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Man kan ju alltid ringa och fråga om det inte har blivit fel i fakturan? Han skulle ju ha med lyftanordning och traktor och det skulle kosta 350 kr/h och nu kom det två personer varav en med tveksam arbetsförmåga och ingen traktor eller något lyftredskap.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Man kan ju alltid ringa och fråga om det inte har blivit fel i fakturan? Han skulle ju ha med lyftanordning och traktor och det skulle kosta 350 kr/h och nu kom det två personer varav en med tveksam arbetsförmåga och ingen traktor eller något lyftredskap.
Mmmm, det blev ju fel i lite mer än fakturan där ;)

Men jag instämmer helt i din tanke! (y)
 
B
skriv tillbaka att du inte tänker betala för det, lika bra att säga som du tycker.

jag gjorde det på Gösab en gång, de skickade faktura två man 2,5 timmar, men de var bara där 1,5...... de ändrade.

en larminstallationsfirma tog tid på sig och behövde ringa och "lära" sig, samma där, sa jag inte tänkte betala för timmar som räknas som utbildning....
 
S
Skärpning nu. Vad är det för tips ni ger TS? Bestrida fakturan det första man gör, skriftligt dessutom? Är det så svårt att ringa upp personen i fråga som skickat fakturan och höra om det blivit något fel?. Att skriva ner några punkter på det man vill anmärka på en lapp bredvid sig kan vara lämpligt, då vissa kan bli nervösa och glömma bort en del när man ringer.

I de flesta fall kommer man överens på detta sättet. Om inte, då kan det bli tal och ta i med hårdhandskarna.
 
Svenss0n skrev:
Skärpning nu. Vad är det för tips ni ger TS? Bestrida fakturan det första man gör, skriftligt dessutom? Är det så svårt att ringa upp personen i fråga som skickat fakturan och höra om det blivit något fel?. Att skriva ner några punkter på det man vill anmärka på en lapp bredvid sig kan vara lämpligt, då vissa kan bli nervösa och glömma bort en del när man ringer.

I de flesta fall kommer man överens på detta sättet. Om inte, då kan det bli tal och ta i med hårdhandskarna.
Nja, nu tog du väl ändå i lite. Tråden hade 26 svar innan ditt och typ 25 av dem förordade något annat än ett skriftligt bestridande. Missade du alla de svaren? ;)

Sedan är det så att det är viktigt att inte glömma bort att göra ett formellt bestrida inom skälig tid, om det nu inte löser sig den smidiga vägen. Så det är väl bara bra att det påtalas, bestridandet är en del i processen.
 
B
Ok, ring. Det har jag alltid gjort. Funkar bra. Men tydligen "ska" man ju skriva. Men det är väl nästa steg i så fall.....

Seriösa företag brukar det ju gå att resonera med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.