Nu är vi spekulanter igen till ett mysigt och fint hus vars budgivning startar inom kort. På visningen igår uppdagades dock att grannen på ena sidan är en stor förskola (ca 80 barn) med stor uteplats med gungor och klätterställning på andra sidan ett staket. Visserligen har de en stor uteplats som är långsmal men en stor del av den gränsar mot huset. Huset har dock garagesidan åt detta håll. Delvis är det också buskar som på sommaren förmodligen skymmer hälften av staketet längs förskolan.

Först tyckte vi det var superpraktiskt då vi har barn i förskoleåldern men sedan kom tankarna att:
Hur störd kommer man bli ?
Hur negativt uppfattas de av andra spekulanter som t ex inte har barn ?

Förvisso är ju förskolan stängd på helger då man har tid att vara ute på tomten och koppla av men ändå. Hur skulle ni resonera ?
 
Det är praktiskt om barnen går på dagis som du säger. Det bygger lite på att man själv är på jobbet då dock (dvs inte jobbar hemifrån etc) då man nog ogärna visar sig i fönstren/trädgården.

Skrik och stoj tror jag inte är något större problem dom timmarna varje dag dom är ute. Personalen brukar hålla ner nivåerna hyffsat.

Men med ett vanligt 7-16 jobb lär man inte märka av att det är ett dagis där utan mer att det är smidigt vid lämning/hämtning.

Hur andra resonerar runt priset är svårt att sia om men jag tror inte staket mot dagis på något sätt drar upp priset på huset, snarare tvärtom. Däremot hus nära dagis kan säkert vara en fördel prismässigt.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Till er fördel är att det nog skrämmer iväg en hel del spekulanter.

Men ni måste noga försöka sätta in er i vad det skulle betyda för just er.

Det blir ljud, lek och stoj. Kolla hur länge på dagarna de har öppet på dagarna. Stänger de under juli månad osv.

Om man har inställningen att detta inte är något ni kommer låta er störas av, så kommer det att fungera utmärkt. Är ni känsliga och lättstörda kommer det inte att fungera. Ni vill inte hamna i en situation där ni känner att ni måste ta upp diskussion med förskolan om att ni är störda, en svår strid att vinna.

Men det finns lösningar också: 2m högt plank, häckar osv.
 
  • Gilla
Ballottola och 1 till
  • Laddar…
engs
Är ju naturligtvis individuellt men jag skulle undvikit det om det är precis i tomtgräns, bara ett hus bort eller en allmänning mellan hade varit en annan sak. Även om man jobbar för det mesta när de är ute så kan man t.ex. ha tidig eller sen sommarsemester när de flesta barnen är kvar. 80 barn kan låta mycket...

Sen finns väl en viss risk för klagomål åt andra hållet om man jobbar med något som för väldigt oväsen hemma samtidigt som de försöker få x ungar sova i barnvagnar ute.

Inte sällan blir dagislekplatser tillhåll för tjuvrökande och folkölsdrickande ynglingar. Beror på området och vad alternativen för de att hänga på är. Men det är en risk för visst liv ivf varma sommarkvällar även när de har stängt.

Ytterligare en sak man bör ha i bakhuvudet numera med alla sådana lokaler är att det inte är omöjligt att de byter användningsområde...

Men är detta inget som bekymrar er så finns ju möjligheten att få det till ett lägre pris än om det haft ett annat läge.
 
  • Gilla
Ewerth och 2 till
  • Laddar…
engs skrev:
Är ju naturligtvis individuellt men jag skulle undvikit det om det är precis i tomtgräns, bara ett hus bort eller en allmänning mellan hade varit en annan sak. Även om man jobbar för det mesta när de är ute så kan man t.ex. ha tidig eller sen sommarsemester när de flesta barnen är kvar. 80 barn kan låta mycket...

Sen finns väl en viss risk för klagomål åt andra hållet om man jobbar med något som för väldigt oväsen hemma samtidigt som de försöker få x ungar sova i barnvagnar ute.

Inte sällan blir dagislekplatser tillhåll för tjuvrökande och folkölsdrickande ynglingar. Beror på området och vad alternativen för de att hänga på är. Men det är en risk för visst liv ivf varma sommarkvällar även när de har stängt.

Ytterligare en sak man bör ha i bakhuvudet numera med alla sådana lokaler är att det inte är omöjligt att de byter användningsområde...

Men är detta inget som bekymrar er så finns ju möjligheten att få det till ett lägre pris än om det haft ett annat läge.
Bra tanke där. "störningsmomentet" kan vara omvänt. Om ni har en ledig dag för att klippa gräsmattan med motorgräsklippare vid lunchtid, när småbarnen ska sova ute i sina vagnar.....
 
Tack för alla synpunkter.

Det finns inget som tyder på att utgångspris är satt lägre än andra objekt i området och det var fullt med folk på visningen. Lika hysteriskt som vanligt i Stockholm med det dåliga utbud som finns. Å andra sidan är huset väl underhållet och renoverat över medel bedömer jag.

Jag är inte lika bekymrad över hur vi kommer att uppleva det (vi kommer från bostadsrätt och är inte vana med tystnaden utanför) som hur t ex barnlösa skulle resonera och därmed i framtiden minska målgruppen vid en ev. försäljning.
 
Redigerat:
BirgitS
Även i framtiden kommer det väl att vara mest småbarnsfamiljer eller par med barn på väg som kommer att vara intresserade av att flytta till villan och inte så många andra.
 
Jag personligen skulle inte se någon nackdel med att bo granne med en förskola, vad gäller störningar från barnen. Jag skulle möjligen vilja titta lite på hur det ser ut trafikmässigt utanför vid lämnande på morgonen. kanske inte så kul om den egna utfarten är blockerad av föräldrar som skall lämna sina barn.

För många år sedan när jag var ordf. i en större bostadsrättsförening där vi hade två förskolor i lokaler på bottenvåningar. Då kom det med jämna mellanrum klagomål från vissa äldre som bodde i husen över störningar från förskolorna. Men det kom också lika ofta synpunkter från andra äldre över hur trevligt det var med lite liv på gårdarna från småbarnen. I föreningen hade vi i princip bara små lägenheter, så utöver förskolorna fanns det nästan inga barn i området.

Jag har även varit med om en granne som blev skogstokig så fort barn lekte inom hörhåll från hans tomt, den grannen hade själv barn...

Så det finns säkert folk som skulle välja bort ett hus som ligger så nära en förskola.
 
  • Gilla
Ewerth och 2 till
  • Laddar…
Vi bor granne med förskola, förskoleklass och grundskola.

Förskolan, dagis, är inte störande på något vis, de är för små för att störa 😉. Trafiken, eller snarare parkerandet och vändandet en liten aning möjligen, men det inbegriper alla då.

De som stör är de yngre skolbarnen, på dagtid i veckorna. De är mycket högljudda och det kan bli jobbigt med allt gallskrikande. Men om man inte är hemma eller jobbar hemifrån dagtid märker man inget av det.

Det är däremot så himla smidigt med lämning och hämtning!
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
harry73
Det är inte så viktig vad andra tycker, för gillar folk inte att bo bredvid dagis kommer priset att påverkas lika mycket nu som när ni kommer att sälja.
Gillar ni huset och tycker ni att det är bra med dagis som granne, då ska ni försöka få huset.
Själv har jag hellre ett dagis som granne än en störig granne som jag har dålig relation med.
Finns massor av trådar om det på forumet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Man ska också tänka på att de perioder när man är hemma, Semester, Jul, osv, då är barnen lediga, och det är tyst och lugnt, liksom på kvällar och helger.
 
engs skrev:
Sen finns väl en viss risk för klagomål åt andra hållet om man jobbar med något som för väldigt oväsen hemma samtidigt som de försöker få x ungar sova i barnvagnar ute.
Det där låter långsökt, inte skulle väl dagisets sovrutiner kunna hindra mig fr att utföra högljudda saker på mitt hus, min tomt!?. Som att klippa gräs, spika, bila betong el dyl....skulle ju vara absurt....
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Det där låter långsökt, inte skulle väl dagisets sovrutiner kunna hindra mig fr att utföra högljudda saker på mitt hus, min tomt!?. Som att klippa gräs, spika, bila betong el dyl....skulle ju vara absurt....
Inte heller har jag sett eller hört talas om att de har sovstund ute. Det brukar de ha inne. Det skulle väl möjligen vara ett ur-och-skur-dagis som har det i så fall.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
engs
Jörgen Ö skrev:
Det där låter långsökt, inte skulle väl dagisets sovrutiner kunna hindra mig fr att utföra högljudda saker på mitt hus, min tomt!?. Som att klippa gräs, spika, bila betong el dyl....skulle ju vara absurt....
Klagomål kan man ju få ändå, även om det inte går att sätta något bakom.

Nu har vi bara haft två dagis men på båda har barnen sovit ute i sina vagnar, i vilket fall lite yngre barnen, sommar som vinter. Helt vanliga dagis. De flesta är ju därmed också vana vid ljud och inte särskilt störkänsliga heller, tror knappast gräsklippning skulle störa men ovanliga och väldigt höga ljud kanske.
 
Ytterligare ett plus med ett dagis som granne är att det håller tjuvar borta under dagtid (då de flesta inbrott begås).
 
Redigerat:
  • Gilla
stigsj och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.