petersv skrev:
Har du då mycket avbrott att bränslekostnaden spelar någon roll?

En större motor har mer förluster än en liten, allt annat lika. Motorer tenderar att vara effektivast vid hård last. Friktionen inne i motorn beror mer på varvtalet än uttagen effekt, medan den nyttiga energin är tvärt om.
Tack för info. Nej då, det har vi inte. Jag planerar och resonerar och förbereder mig inför apokalypsen. I stora drag vill jag kunna vara självförsörjande, eller i närheten, på så många punkter som möjligt. Mitt hus är min borg.
Men steg ett just nu är bara att förstå så mycket som möjligt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tobbew skrev:
Tack för info. Nej då, det har vi inte. Jag planerar och resonerar och förbereder mig inför apokalypsen. I stora drag vill jag kunna vara självförsörjande, eller i närheten, på så många punkter som möjligt. Mitt hus är min borg.
Men steg ett just nu är bara att förstå så mycket som möjligt.
Här är en test av några elverk. Tre av åtta testade elverk klarade inte att gå i 150 timmar. Specifika bränsleförbrukningen vid fullast varierar mellan 0,19 och 1,38 l/kWh. Vid låglast är den helt säkert högre. De har sina användningsområden, men jag tror att det bör vara en ganska kortvarig apokalyps för att ett eget elverk skall göra stor skillnad.

http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Spontant kändes det lite överkurs med 3 steg. Kanske rationalisera ner till bara två steg?

Kan man inte vara utan dator och router i 10 timmar? När det är strömavbrott ska väl tända levande ljus och spela UNO? Om steg 1 räcker till att ladda telefonen så att man iaf kan kontakta omvärlden om man behöver hjälp så skulle du ju helt kunna skippa steg 2.

Problemet du nämner i installationsförslag 1, att delar av huset smygdrar ström, borde väl kunna lösas genom att låta reservkraften mata enbart några väl utvalda säkringsgrupper och låta resten vara döda?
 
Jag tror man skall vara lite försiktig med vad man kopplar in på ett litet billigt elverk. De skickar ofta ut en väldigt ful växespänning, vilket kan döda elektronik.

Även ett kylskåp innehåller oftast en del elektronik. Ex. har jag hört talas om varvtalsreglerade handmaskiner som brunnit upp vid drift på elverksström.
 
hempularen skrev:
Jag tror man skall vara lite försiktig med vad man kopplar in på ett litet billigt elverk. De skickar ofta ut en väldigt ful växespänning, vilket kan döda elektronik.

Även ett kylskåp innehåller oftast en del elektronik. Ex. har jag hört talas om varvtalsreglerade handmaskiner som brunnit upp vid drift på elverksström.
har hört att man alltid typ ska ha en glödlampa eller liknande inkopplad innan man ansluter mer känsliga apparater
 
Det hjälper säkert mot en del extrema transienter, men jag skulle inte lita på det.

Man kan bättra på det med en (bra) UPS mellan, men då kanske kostnaden blir likvärdig med ett bättre elverk.

För rätt många år sedan jobbade jag med ett projekt där vi behövde köra ett stort försök långt ute i "bushen". Vi körde då med ett litet elverk och en UPS, som fick skapa fin ström. Vi skulle kommunicera med bilar som körde i upp till 300 km/h, på ca 20m avstånd. Vi fick låna några km motorväg som var under byggnad. Fick nöja oss med 250 km/h i fullskaleförsöket (bilarna kunde inte bättre). Det var kul.
 
Jag har en Kipor 2600 w inverterelverk och den kopplas till ett eluttag (blå kontakt) utomhus och i hallen ett vanligt 230 v uttag.
Sen får jag dra sladdar till kyl och frys samt belysning. Jag har en kokplatta för matlagning. Det går inte att att driva värmepumpen samt vattenpump. Det löser sig med att elda i kaminen samt att vi har 3 PET-flaskor med vatten i frysen
 
hempularen skrev:
Det hjälper säkert mot en del extrema transienter, men jag skulle inte lita på det.
Den frågan diskuterades nyligen i den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/el/285285-vilket-elverk-till-vattenpumpen-2.html
hempularen skrev:
Man kan bättra på det med en (bra) UPS mellan, men då kanske kostnaden blir likvärdig med ett bättre elverk.
En online-UPS krävs då antar jag?
 
När apokalypsen kommer hade jag gärna haft ett pellets-kraftvärmeverk från Inresol (i Gävle). Det verkar kunna producera el och värme till ett rimligt pris. Själva verket verkar ligga kring 80000 kr.

Jag har ingen aning om man kan köpa den, hur livslängden är och hur bra det funkar i praktiken.
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
tobbew skrev:
Tack för info. Nej då, det har vi inte. Jag planerar och resonerar och förbereder mig inför apokalypsen. I stora drag vill jag kunna vara självförsörjande, eller i närheten, på så många punkter som möjligt. Mitt hus är min borg.
Men steg ett just nu är bara att förstå så mycket som möjligt.
Elverk är ingen lösning för självförsörjare. Du borde kika på solel och batterilagring. Hög investeringskostnad men den betalar sig på 12-15 år och därefter är det en anläggning som skapar pengar, inte slukar pengar.
Instrålningen är förvisso liten på vintern men med en korrekt dimensionerad anläggning kan du få ett par kilowatt-timmar per dygn ändå som räcker till belysning, vattenpump, cirkulationspump och ibland tvättmaskin. Batterilagring till natten. Matlagning och värme kan du glömma att ha el till om du siktar på självförsörjning/krisberedskap, det är det vi har träden i skogen till.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Ska man vara redo för apokalypsen så bör man planera för att klara sig bra utan el. Se till att huset kan värmas och maten kan lagas med ved, att det finns en brunn där man kan hämta vatten (man kan spola i toan med en hink vatten), att man har en ordentlig jordkällare där man kan lagra rotsaker och rökt och syrad mat från den egna odlingen mellan säsongerna. Och sen är det ju bra att vara en uppskattad deltagare i olika sociala nätverk.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Om du inte har elvärme och du har vedspis, har du en elektrisk spis blir det genast lite svårare att laga mat. det går men du får i princip välja om du ska koka potatisen eller steka korven
 
Har ju visserligen en bergvärmepump, men även 2 st luft/luft, som endast används till kyla. Kan ju köra värme på nån sån oxå, samt en braskamin för stödja upp
 
Great skrev:
ni som är i dessa tankar, vad tror ni om detta elverk?
[länk]
orkar man driva hela huset på det, eller behövs ännu större, tror ni det ger tillräckligt ren ström för känslig elektronik?
Det finns mycket man kan göra med det elverket. Men skall man driva hela huset så måste man hålla reda på att inte starta för mycket prylar samtidigt. För att ge lite referenser. Normalt i hus har man minst trefas 16 A. Det möjliggör att ta ut 11 kW. Mindre lägenheter har ibland enfas 25 A. Då kan man ta ut maximalt 5,7 kW. Det räcker för många, medan andra har problem med säkringar som går om man inte tänker sig för. Elverket du länkar till kan ge 4,8 kW. Det kan vara mycket användbart, men man skall vara medveten om att man har tillgång till en lägre effekt än en liten gammal lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.