Ja, luftkvaliteten blir inte bättre med ftx vs mekanisk frånluft.

FTX fördelen är värmeåtervinning men den kommer också att kosta mer installations och underhållsmässigt så där får väl TS göra ett övervägande vilket som är mest ekonomiskt fördelaktigt för honom.
 
Det är ju fullt möjligt att du har både "ful-spackel" och en fuktskada i badrummet. Jag hade rivit det i och med att ni gjort övriga rum och fortfarande har osäkerheter och känner av något i inomhusmiljön.
 
Hur är det nuförtiden?

Ett tag så var det här med mögelhundar populärt.

Vad var erfarenheten av detta? Var dom pålitliga eller mer eller mindre bluff?

Kanske ett alternativ att överväga?
 
Ja, ventilation kostar ju, i alla fall om man inte har FTX. Men det kan det vara värt tror jag.
 
Mögelhund behövs inte.....frun är känsligare än den mest drivna labrador....
 
sepani skrev:
Mögelhund behövs inte.....frun är känsligare än den mest drivna labrador....
Då förstår jag inte problemet?!! :rolleyes:

Men å andra sidan gäller väl samma om det är frun eller mögelhund - om de vistas i utrymmet för länge så "försvinner" luktsinnet.?
 
O
roland53 skrev:
Ja, luftkvaliteten blir inte bättre med ftx vs mekanisk frånluft.

FTX fördelen är värmeåtervinning men den kommer också att kosta mer installations och underhållsmässigt så där får väl TS göra ett övervägande vilket som är mest ekonomiskt fördelaktigt för honom.
Varför skulle inte luftkvaliteten bli bättre med ftx jämfört med frånluft? De får du gärna förklara! För jag får verkligen inte ihop ditt resonemang. Med ftx har du ordentlig tilluft i alla rum som ska ha det.
Jag förstår verkligen inte hur mekanisk frånluft skulle ge samma kvalité på luften?
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
Man ska alltid börja med de enklaste åtgärderna först. Om det nu finns problem kvar i huset, hur snabbt uppelvs den dåliga luften? 1 minut? 1 timme? En vecka? Och vart i huset.? Det kan mycket väl vara så att dålig luft fortfarande dunstar från möbler, kläder, väggar, tapeter och andra material. Och som blivit kvar sedan innan golvrenoveringen. Vädra ut, riv ut. tvätta elller kasta inventarier som luktar. Bomull, textilier och trämaterial kan tvättas i vinäger. Ytter plagg vädras ut. Tapeter spånskivor och plastmaterial behöver kanske rivas ut och kastas. Sen ska man tänka på att också torr luft kan upplevas som besvärande, särskilt om man är van med ett fuktigare klimat eller varit utomlands. Det här är speciellt för eldningsäsongen. Och då kanske det inte funkar med värmeväxlare. Mvh, PerOF
 
Odjuret skrev:
Varför skulle inte luftkvaliteten bli bättre med ftx jämfört med frånluft? De får du gärna förklara! För jag får verkligen inte ihop ditt resonemang. Med ftx har du ordentlig tilluft i alla rum som ska ha det.
Jag förstår verkligen inte hur mekanisk frånluft skulle ge samma kvalité på luften?
Det är ju samma uteluft som kommer in i ett rätt justerat och installerat frånluftssystem som i ett ftx-system, dock finns ju inte värmeåtervinning.
Men mitt påstående gäller luftkvalit'en, så jag vänder frågan och undrar vad som skulle göra luften bättre i ett ftx-system?
 
Helt rätt att lukt kan sätta sig i det mesta. Vi har bytt golv (inklusive undergolv) och väggar i hela sovavdelningen. Textilier har vi inte så mycket av, det är rullgardiner och så förstås sängen. Där kan dock säkert ha satt sig en del lukt, får fundera på hur sanera den....Torr luft har vi varit inne på och köpte därför en luftfuktare. Hjälper lite, men är ganska omständig då den måste fyllas på varje kväll.
 
O
roland53 skrev:
Det är ju samma uteluft som kommer in i ett rätt justerat och installerat frånluftssystem som i ett ftx-system, dock finns ju inte värmeåtervinning.
Men mitt påstående gäller luftkvalit'en, så jag vänder frågan och undrar vad som skulle göra luften bättre i ett ftx-system?
Med tanke på att ett frånlufts system inte går att ställa in speciellt bra. Då mycket hänger ihop med väder och vind.
Med FTX så har du ett konstant flöde. Det är omöjligt att få med bara frånluft. Luften i ett FTX system går igenom ett ganska bra filter. Troligtvis bättre än de som sitter på tilluftsventilerna. Då det är en större yta som luften filtreras genom med FTX. Det är alltså inte bara värme återvinningen som är skillnaden.
 
O
sepani skrev:
Helt rätt att lukt kan sätta sig i det mesta. Vi har bytt golv (inklusive undergolv) och väggar i hela sovavdelningen. Textilier har vi inte så mycket av, det är rullgardiner och så förstås sängen. Där kan dock säkert ha satt sig en del lukt, får fundera på hur sanera den....Torr luft har vi varit inne på och köpte därför en luftfuktare. Hjälper lite, men är ganska omständig då den måste fyllas på varje kväll.
Köp en luftrenare?
Kanske en sån här?
http://www.tretti.se/hem-och-tradga...apqoG4KW7SP78OvTxg5mPaOazecY5bHAUoaAh_h8P8HAQ

Med risk för att vara väldigt elak så kommer frågan, hur mycket är det som kanske sitter i huvudet?
Jag förringar inte Era problem, utan bara en tanke. Alla vet vi hur kroppen kan spela en spratt ibland.
 
Odjuret skrev:
Med tanke på att ett frånlufts system inte går att ställa in speciellt bra. Då mycket hänger ihop med väder och vind.
Med FTX så har du ett konstant flöde. Det är omöjligt att få med bara frånluft. Luften i ett FTX system går igenom ett ganska bra filter. Troligtvis bättre än de som sitter på tilluftsventilerna. Då det är en större yta som luften filtreras genom med FTX. Det är alltså inte bara värme återvinningen som är skillnaden.
Menar du att fläkten i ett frånluft system varierar i varvtal jmfrt med fläkten i ett FTX system så att flödet blir ojämnt?. Kan du utveckla din tankegång? :confused:
Är det möjligen ett självdragssystem du tänker på, där det är väder och vind och utetemp vs innetemp som påverkar funktionen?

Det där med att ha ett filter på inkommande luft imponerar inte särskilt på mig. Hur lång tid tror du det tar innan det finns smuts och bakterier som frodas och växer i filtret och därigenom "smittar" inkommande luft.
Dessa filter måste skötas minutiöst för att få en bra hygien nivå och hur många gör det i en bostadsmiljö ? :wow:
 
O
roland53 skrev:
Menar du att fläkten i ett frånluft system varierar i varvtal jmfrt med fläkten i ett FTX system så att flödet blir ojämnt?. Kan du utveckla din tankegång? :confused:
Är det möjligen ett självdragssystem du tänker på, där det är väder och vind och utetemp vs innetemp som påverkar funktionen?

Det där med att ha ett filter på inkommande luft imponerar inte särskilt på mig. Hur lång tid tror du det tar innan det finns smuts och bakterier som frodas och växer i filtret och därigenom "smittar" inkommande luft.
Dessa filter måste skötas minutiöst för att få en bra hygien nivå och hur många gör det i en bostadsmiljö ? :wow:
Jag orkar inte diskutera mer med dig om detta. Du har tydligen inte läst på om frånlufts system.

När det gäller filter till FTX så brukar de rekommendera att byta filter 1-2 ggr per år. Det är inget som måste skötas hela tiden.
Men jag håller med dig, filter till tilluftsdonen bör nog bytas ganska ofta och skötas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.