Jag har anlitat snickare för att byta panel, fönster, hängrännor, stuprör och vindskivebeslag. För det senast nämnda har han i sin tur anlitat en plåtslagare.

När jag var till stugan idag såg jag att de har satt rännkrokarna uppe på bärläkten så att endast tegelpannorna löper ut i rännan. De har alltså flyttat upp hela rännan från tidigare placering så att pappen nu ligger under rännan och det finns heller ingen fotplåt. Det är inte i närheten av det AMA föreskriver. Det här kan väl inte vara en okej lösning?
Taktegel och hängränna med felaktigt monterade rännkrokar enligt beskrivning, utan fotplåt och med underliggande papp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på hängrännans felaktiga placering över bärläkt med synlig takpapp och utan fotplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut inget fel att göra på det sättet skulle vilja se sidan i AMA som säger att det inte är okej, jag kan AMA ganska väl sen är ju AMA bara rekommendationer inte regler.
 
Redigerat:
va jobbet beställt att utföras enligt AMA?
 
K
Det finns flera trådar om likande. Det är så här man gör om man är snickare! Det skulle ju kunna sitta en plåt på sista läkten som annars kommer att ruttna på sikt.

Själv satte jag hängrännorna på råsponten under fotplåten. Det ser knasigt ut!

Ville man spara pengar kunde de ju skippat plåten på råsponten och bara haft den i hängrännan. Men det är ju lättare att byta första läkten än råsponten?!

Edit: Såg att de skippat plåten på råsponten också. Lite märkligt...
 
Allt vatten rinner ju knappast på tegelpannorna? Vattnet som rinner på pappen ska väl ändå ledas ner i rännan och inte under rännan? Nu kommer det vattnet rinna ner på takfotsbrädan och få den att ruttna. Nej AMA är inte regler men lösningar som finns dokumenterade att de fungerar.
 
På bild 1 vekar det dock vara dåligt fall på rännan alternativt att det ligger en massa skräp längre bort som hindrar vattnet att rinna undan?

Är ju enkelt och billigt att själv nu i efterhand montera en fotplåt uppe på sista läkten och ner i rännan.

Att rännan nu sitter högre upp gör ju att det blir mindre risk att det skävtter upp vatten mot takavslutet.
 
Normalt sett ska det ju inte rinna något vatten alls på underlagspappen..
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det ska självklart vara så att det som kommer på duken skall rinna ner i rännan. Tråkigt för er när man anlitar firmor o dem gör fel. Börjar bli en vanlig syn här på forumet...
 
nicholass skrev:
Allt vatten rinner ju knappast på tegelpannorna? Vattnet som rinner på pappen ska väl ändå ledas ner i rännan och inte under rännan? Nu kommer det vattnet rinna ner på takfotsbrädan och få den att ruttna. Nej AMA är inte regler men lösningar som finns dokumenterade att de fungerar.
Är så lite vatten som rinner på pappen så det är inget problem. Det är inget som är fel på dina bilder man får gör så finns inga krav på fot plåt och något som kunde får beställa om den vill ha det.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
shomakie skrev:
Det ska självklart vara så att det som kommer på duken skall rinna ner i rännan. Tråkigt för er när man anlitar firmor o dem gör fel. Börjar bli en vanlig syn här på forumet...
Är ju inget fel börjar bli en vanlig syn här på forumet att folk som inte kan går ut och säger att saker är fel gjorda.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Hela grejen är väl att det som rinner under pannorna inte ska ner i rännan så man lättare ser att något är knas med en eller flera pannor. För normalt sett när alla pannor ligger på plats ska väl i princip inget rinna på duken/pappen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Här ett korrekt montage.

Ritning över korrekt montage av takavvattning med stuprör och hängrännor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Ungefär så har jag gjort (som shomakies bild), då blir avståndet "för långt" mellan ränna och takpannor. Men det känns rätt i huvudet och det räcker för mig...

Men i 98% av fallen görs det som i TS fall. Dock med en plåt på läkten så att inte förstaläkten ruttnar!


Shomakie: sen förstår jag inte vad det är för sträva som är monterad från rännkrokens ytterkant, över första läkten och ner i råsponten? Är det för att skydda mot snö ras?
 
Redigerat:
Kallebo skrev:
Ungefär så har jag gjort (som shomakies bild), då blir avståndet "för långt" mellan ränna och takpannor. Men det känns rätt i huvudet och det räcker för mig...

Men i 98% av fallen görs det som i TS fall. Dock med en plåt på läkten så att inte förstaläkten ruttnar!


Shomakie: sen förstår jag inte vad det är för sträva som är monterad från rännkrokens ytterkant, över första läkten och ner i råsponten? Är det för att skydda mot snö ras?
Har ingen aning över strävan heller :)
 
Det verkar ju som att många sett den här lösningen tidigare iaf och att det är en fungerande lösning. Tycker dock att det är konstigt att inte någon av hantverkarna förespråkar att man monterar en fotplåt på bärläkten så man slipper byta den efter några år för att den har ruttnat.
 
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.