Hej!
Jag har sökt runt i forumet men har tyvärr inte fått någon hjälp av tidigare i lägg.

Mitt problem är att jag inte får någon värme i två av elementen på övervåningen.
Känner man på tilloppsröret så är det kallt.

-Jag är ganska säker på att systemet är avluftat
-Alla andra element blir varma
-Jag testat att stänga av alla andra element, men fortfarande ingen värme i dom två elementen.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

/Tomi





Ett vitt element på en vägg med kalla tilloppsrör, som beskrivet i inlägget av en användare med värmeproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är huset byggt 2008? Är det ettrörs- eller tvårörssystem? Är själva kopplet nertill mellan rören varmt? Provat att skruva bort termostathuset och motionera stiftet genom att trycka in och släppa ut det? Rör det sig bra?
 
Ja huset är byggt -08. Det är ettrörs. Det är ingen värme alls från golv och uppåt. Ja stiftet rör på sig, och fjädrar tillbaka fint.
 
Om kopplet nertill inte är varmt och det är ettrörs så kan inte heller de andra radiatorerna på den slingan bli varma. Ta fram värmeritningen och se vilka radiatorer som sitter på den slingan och om de är varma? Brukar vara 3-4 radiatorer per slinga.
 
Redigerat:
Det är ett till som inte blir varmt. Ska Kika i pärmarna senare i em. Men om det skulle vara så att det är dom två elementen som är på samma sling, vilket dom förmodligen är. Vad kan det då vara för fel?
 
Har de varit varma tidigare? Om inte låter det nästan som de kopplat rören fel... Finns en justeringsventil på returen från varje slinga. Kolla att den är öppen och står på rätt värde Kv enligt värmeritningen. Annars kan jag bara tänka mig kraftigt med smuts i värmevattnet. Finns tydligen stålomspunna anslutningsslangar som kan ge ifrån sig bitar av epdm-gummit.
 
Säker på att det är ett-rörs? Har svårt att tro att man installerade ett-rörssystem i ett hus byggt 2008. Man slutade med det långt tidigare pga att det är svårt att justera in samt att det i regel fungerar dåligt ihop med värmepump.
Har du tillräckligt med tryck i systemet?
 
Det är vanligt med ettrörs i småhus från de olika husfabrikerna. Vanligast är kanske golvvärme där nere och radiatorer där uppe. Rätt dimensionerat fungerar det bra med värmepump. 3-4 radiatorer per ettrörsslinga.
 
Nästa helt säker på att det är ettrörs, om jag tolkat ritningarna rätt.
 
Ja det har varit varmt tidigare. Om jag läser ritningarna rätt så är det dom två sista elementen på slingan som inte har någon värme. Jag ställde trycket till pannan på 1bar. Kom hem 3tim senare och trycket stod på 0. Kan det vara bälgen i expanstionskärlet som det är något knas med?
 
Låter som antingen läckage någonstans i värmesystemet eller problem med expansionskärlet. Tryck med nått föremål på pinnen i bilventilen på expansionskärlet, kommer det vatten är den definitivt trasig för annars ska det komma luft eller inget. Om det kommer luft eller är tomt i kan det vara fel på förtrycket i gummiblåsan, ska normalt vara 0,5 bar. Ska helst mätas upp med tomt värmesystem men är trycket på noll och säkerhetsventilen är öppen går det också bra att justera trycket.
 
Tryckte precis på pinnen och det kommer varken luft eller vatten. Ska få tag i en pump så jag kan testa och fylla på luft. Jag återkommer med resultat. Tack så mycket för hjälpen.
 
Josth skrev:
Det är vanligt med ettrörs i småhus från de olika husfabrikerna. Vanligast är kanske golvvärme där nere och radiatorer där uppe. Rätt dimensionerat fungerar det bra med värmepump. 3-4 radiatorer per ettrörsslinga.
Är det rätt dimensionerat OCH rätt injusterat så funkar det med VP. Sällan det är så dock. Har själv inte råkat ut för några ett-rörssystem i hus nyare än 20 år, men det kanske är några som envisas med det fortfarande.
 
Redigerat:
_rookie_ skrev:
Tryckte precis på pinnen och det kommer varken luft eller vatten. Ska få tag i en pump så jag kan testa och fylla på luft. Jag återkommer med resultat. Tack så mycket för hjälpen.
Glöm inte att du måste göra vattensidan trycklös när du fyller på luft. Vanligen öppnar man säkerhetsventilen och släpper trycket där.
 
Jag kan inget om värmesystemet. Och när du säger så, då blir jag osäker. Hur tar jag reda på om det är ettrör eller två?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.