Har byggt ihop ett nytt monterings/fräsbord o tänkte några saker kunde vara av allmänintresse.

Var trött på gamla bordet som saggade 1.5mm på mitten trots att toppen va en torsionbox, dessutom ville jag ha större bord och bli av med fräsbordet för att kunna få plats med störra bandsåg. Nya bordet är 150*120.

Stommen är från en ekbänkskiva jag sparat på vinden i 5 år, "bra att ha" och det var den ju. Toppen är 22mm svart valchromat, oljad en gång med vittonad hårdvaxolja. Ville egentligen haft grå topp men fick denna för halva priset pga liten skada i hörnet. Trodde först svart skulle göra verkstan mörk men jag gillar den skarpt, plankorna syns bra på den och dom drunknar inte som på vanliga mdf'en.

Gjorde en mall för att kunna fräsa ner Incras iläggsringar och snodde rakt av deras smarta system för att hålla fast ring + få den på rätt höjd. Neodymmagnet med o-ring under, denna komprimeras när man skruvar ihop det, superlätt att få rätt höjd.

Fräsen är nersänkt lite på baksidan för att inte tappa fräshöjd. 2 stålrör är infällda precis bredvid fräsen för att toppen inte ska börja hänga här.

Underredets långsidor är dominoade o limmade, kortsidorna dominoade och genomgående skruv o mutter som på gamla hyvelbänkar, då går det att plocka isär och modda om så skulle behövas.

Hålen i toppen håller tyvärr inte mft noggrannhet, hade inte tänkt använda det systemet men hade ju varit trevligt ändå.

Det som återstår är att sänksågen ska få en dedikerad plats med festools gångjärnslösning för skenan. Så hade jag det på gamla bordet och fördelen är att man bara sågar en ränna i toppen, skenan ligger på samma ställe varje gång.

Lite bilder då. Ser lite flammigt ut på sista bilden men det är reflektioner som gör det.


Mall för fräsbord med utskuret hål och infällda Incras iläggsringar fasthållna med neodymmagnet och o-ring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Neodymmagnet med o-ring och skruv på svart valchromat bord, ingår i Incras iläggsringssystem för fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild på svart valchromat arbetsbord med frästs monteringsring och neodymmagneter på toppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggt monterings/fräsbord med ekbänkskivsstomme och svart valchromat topp, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av nytillverkat monterings/fräsbord med svart top och ekbänkskivsstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närvarande detalj av ett snickeribord visar en ekbänkskiva med inbyggd Neodymmagnet för verktygsfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart valchromat monterings/fräsbord med perforerad topp och ekbänkstomme i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt hemmabyggt monterings/fräsbord med svart valchromat topp och ekbänkskivsstomme i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders 1920-tal och 17 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat som vanligt Ola!

Tre frågor: hur tänker du lösa anhåll till fräsen och är det Incras Clean sweep-ringar du har och hur tycker du att de funkar?

//Ronnie
 
Tack Ronnie!

Tänkte köra med mitt gamla anhåll https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=198227&d=1477481230

Kommer fräsa spåren i anhållsbasen aningen längre och ha gänginsatser i toppen för kantnära fräsning, ska anhållet längre bort kör jag med tvingar genom hålen i toppen.

Ja det är cleansweep. Hur dom funkar beror nog mycket på fräsens sugkonstruktion. Jag har moddat min triton lite på den punkten och då blev det betydligt bättre. Fräser man lite långsammare än vanligt hinner dammet sugas ner. Ibland tar cleansweepen nästan allt, ibland tycker jag dom funkar sådär trots moddning av fräsen.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jättesnyggt Ola!
Som sagt, elegant som vanligt.

Jag håller själv på med mitt nya bord men bygger basen i aluminium för att kunna utnyttja T-spåren. Kör också med Valchromat och kommer integrera fräsen som du gjort. Ser med spänning fram mot fler bilder.
 
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Så snyggt, möbelfinish! (y)

"kunna få plats med störra bandsåg" Spännande, tillökning på gång i verktygsfamiljen?
 
Wow. Passar lika bra i köket som extra arbetsyta!
 
nanowire skrev:
Så snyggt, möbelfinish! (y)

"kunna få plats med störra bandsåg" Spännande, tillökning på gång i verktygsfamiljen?
Ja, inte på momangen men nu har jag iaf snart plats till en större såg och kan börja leta lite mer seriöst. Är egentligen väldigt nöjd med Incan vad gäller såghöjd o bredd men vill ha nåt stabilare med större bord som underlättar när man sågar lite större ämnen.
 
Ola C skrev:
Ja, inte på momangen men nu har jag iaf snart plats till en större såg och kan börja leta lite mer seriöst. Är egentligen väldigt nöjd med Incan vad gäller såghöjd o bredd men vill ha nåt stabilare med större bord som underlättar när man sågar lite större ämnen.
Jo, så kände jag också. En större bandsåg tar inte så mycket mer plats heller. Med ett stort stabilt gjutjärnsbord går det också utvärkt att bulta fast bordsförlängningar när det behövs utan att det knäcks eller tippar. Önskar att jag haft tjugo sågar att sälja för bandsåg verkar vara årets julklapp. Lycka till i jakten!
 
Haha, "efter åratal av mindre viktiga julklappar som wokpannor, pokerset och trådlösa hörlurar meddelar härmed föreningen för årets julklapp att man 2016 utsett Hammer N4400 bandsåg till årets julklapp".

Måste nog köpa större gran i år om jag ska få plats med paketet under den.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
S
Underbart vackert :)
 
...ja osså resten då.

Fräsanhållet fick 2 gänginsatser på varje sida, dessa täcker -4 (dvs anhållet utanför ståletscentrum) till +12 cm o borde fixa 90% avfräsningarna. Andra fall tvingas anhållet som sagt med tvingar genom hålen i toppen.

Gjorde också infästningar för festools skengångjärn. Lite fräsningar och sen aluminium i lagom tjocklekar o bredder för att imitera måtten på festools mft sida. Nu sitter skeninfästningen på fix position och jag slipper besudla toppen med en massa sågspår. Spåret som kommer bli blir rakt över en stödregel så inte skivan börjar bågna om jag skulle råka såga för djupt.

Anpassad verktygsbänk med fräs och skenor, omgiven av verktyg och arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtaget och gänginsatser på träarbetsbänk med aluminiumskivor och hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumprofiler för verktygsspår ligger på arbetsbänk med gänginsatser och infästningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräsanhåll med gänginsatser på en arbetsbänk med fräsnings- och skruvförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egenbyggd justerbar trä- och aluminiumfräsanslag med gänginsatser på en arbetsbench.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbord med anpassade fräsanhåll och gänginsatser, skengångjärnsinfästning och skydd för sågspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbänk med anpassad skensystem för fräsarbete och hål för infästningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Jäkligt läckert med svart :wow:
 
Dum fråga kanske men hur ställer du in anhållet så att det blir rakt?
 
Fräsanhållet? Det behöver (liksom ett anhåll till pelarborren) inte vara parallellt med nånting. Det är bara avstånd till fräscentrum som spelar roll.
 
  • Gilla
Deduhej
  • Laddar…
Snyggt! Gjorde du slangstosen i Valchro? Posta gärna bild på den detaljen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.