Håller på att bygga ihop mitt högskåp med ugn och micro, är det meningen att det ska vara ett mellanrum mellan ugn och micro? Blir ju även ett tomrum ovanför mikron,
Inbyggt högskåp med ugn under och mikrovågsugn ovan, synligt mellanrum mellan enheterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Högskåp under konstruktion med en inbyggd ugn och ett tomt utrymme ovanför för mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är ju fläktar i micron, kan inte vara fel med luftscirkulation
 
Det är nog en liten fläkt som kyler ugnen också.

Men installationsanvisningarna borde ta upp detta.
Det borde inte behövas mer än någon centimeter för ventilationen

PS
Varför dubbla hyllplan i skåpet i den nedre bilden?
 
Redigerat:
Tycker inte det heller, hittar ingenting om avstånd mellan ugn och micro, för om jag inte behöver det så blir det mkt bättre, då blir det inget mellanrum någonstans. Men gör man som ritningen säger så blir det såhär, bra sugen på att göra som jag gjorde först, men vill ju gärna att grejerna ska hålla också
 
Ring och fråga för sjutton!

Det första i deras monteringsanvisningar är väl en bild på en gubbe med en telefonlur :)
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
A
tanken är att inte ha dubbla hyllplan med spalt mellan micro o ugn.
sen kanske inte micron är avsedd för dessa IKEA-stommar.
 
Det borde ju vara avsett för micron, Ikea går ju ritat in det, men blev som sagt bättre som jag gjorde först, dock hamnade dekorlusten över micron istället för under som den ska vara, men ritningen visar ju glapp mellan ugn och micro,
Utskrift av en Ikea Home Planner-ritning som visar köksinredning med markerad mikrovågsugnplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu när jag tittar noggrannare ser jag att du har en lucka i överdelen av skåpet.
Varför lucka för mikron?
Det är kanske luckgångjärnet som gör att du inte kan flytta ner mikron?

Så här har jag gjort, men det är en annan historia :)
Köksskåp med öppen lucka visande mikrovågsugn och hyllor med matvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det har jag inte, såhär ser det ut, och det ska nog vara dubbla hyllplan verkar det som
Köksskåp med en öppen ugn och en skruvdragare på det övre hyllplanet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Instruktionsskiss av ett skåp med ett hyllplan och förborrade hål för fler, detaljbilder för montering inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej! För mellanrummet mellan micro och ugn finns en rostfri list att sätta dit :).
 
Aa jag vet, den har jag, va hålrummrt ovanför som jag retar mig på :)
 
Ok ☺
 
N NiklazzG skrev:
Det borde ju vara avsett för micron, Ikea går ju ritat in det, men blev som sagt bättre som jag gjorde först, dock hamnade dekorlusten över micron istället för under som den ska vara, men ritningen visar ju glapp mellan ugn och micro,
[bild]
Samma fel för oss.
Sedan bläddrade vi vidare i installationbeskrivningen o hittade felet.
I situation som Ni o Vi har, att ha Micro direkt över ugn, så skall det förstärkta hyllplanet monteras med järnet i ett annat läge.

(Ursäkta Samsungs suddiga bild)
 
  • Suddig bild på en mikrovågsugn monterad ovanför en ugn i ett kök, med en kökshandduk hängande på ugnens handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SamuelAlm skrev:
Samma fel för oss.
Sedan bläddrade vi vidare i installationbeskrivningen o hittade felet.
I situation som Ni o Vi har, att ha Micro direkt över ugn, så skall det förstärkta hyllplanet monteras med järnet i ett annat läge.

(Ursäkta Samsungs suddiga bild)
ett STORT tack för hjälpen…..ugnen/micron har monterats på sjuttioelva olika sätt,men tack vare er,
o ett GEDIGET tålamod så löste de sej….TACKSAM för hjälpen ja fått…..phuuuu
//albin
 
S SamuelAlm skrev:
Samma fel för oss.
Sedan bläddrade vi vidare i installationbeskrivningen o hittade felet.
I situation som Ni o Vi har, att ha Micro direkt över ugn, så skall det förstärkta hyllplanet monteras med järnet i ett annat läge.

(Ursäkta Samsungs suddiga bild)
Vilket läge då? För jag hittar inget i manualen om det :D... Sitter i samma båt med för mycket mellanrum mellan ugn och micro..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.