Visst finns det många tillfällen du önskat att du haft ett stort eget släp att lasta byggmaterial på? Bor du i den södra halvan av landet är det fullt görbart att ta bilen ut i Europa och hämta hem en ny släpvagn till en totalkostnad långt lägre än nypriserna i Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Importera släp - lönande affär
 
P
Är det inte så att man ska ha en viss färg på tyska skyltarna för att det ska bli rätt? eller?
 
K
Läste "engelska fungerar utmärkt, om inte.." - är det ett utmärkt tillfälle att damma av skoltyskan! Lite besviken på verklighetens fortsättning :)

Kul artikel annars. Att hyra släp är dock så billigt att jag inte kan se en anledning att äga ett.
 
G
Kallebo skrev:
Läste "engelska fungerar utmärkt, om inte.." - är det ett utmärkt tillfälle att damma av skoltyskan! Lite besviken på verklighetens fortsättning :)

Kul artikel annars. Att hyra släp är dock så billigt att jag inte kan se en anledning att äga ett.
Att köpa ett är så pass billigt att jag inte kan se anledning att hyra ett.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Rätt färg på de tyska tillfälliga exportskyltarna bör vara röda.
 
Tyvärr är Euron inte 9,20 längre... :(

Räkna med 10,10 så blir du inte besviken.
 
Måste ett nytt släp registreras i det landet man köper det i? Alltså, ett helt nytillverkat som inte tidigare varit i trafik?
Jag förstår att det måste vara reggat om man ska dra hem det, men annars? Känns som man kan spara en slant om man slipper den tyska registreringen.
 
Idag finns även företaget freetrailer som hyr ut släp för 50-lappen. För att inte tala om gratissläp på byggmax m.f. ställen :)
 
Norrhyttan skrev:
Måste ett nytt släp registreras i det landet man köper det i? Alltså, ett helt nytillverkat som inte tidigare varit i trafik?
Jag förstår att det måste vara reggat om man ska dra hem det, men annars? Känns som man kan spara en slant om man slipper den tyska registreringen.
Tar du det på transport så det inte rullar i ex Tyskland behöver det inte registreras förrän du har det i Sverige.
 
Robert-san01 skrev:
Tar du det på transport så det inte rullar i ex Tyskland behöver det inte registreras förrän du har det i Sverige.
Så enkelt är det inte. För att vara riktigt noga så ska släpet vara registrerat och försäkrat både i Tyskland och sedan i Sverige. Allt annat är olagligt. Reglerna är krångliga och man kan inte lösa det bara på byggvaruhuset.
Jag avråder!
 
K
Lime113 skrev:
Idag finns även företaget freetrailer som hyr ut släp för 50-lappen. För att inte tala om gratissläp på byggmax m.f. ställen :)
Även om man som här får betala en hundring per dygn så ska man använda släpet rätt flitigt för att ens tjänat in skatt, försäkring och besiktningskostnader.
 
P
Nja.. Är det verkligen så? Gilbert fick väl hem sina två (de två som är på bilden) via en lastbil och inget var någonsin registrerat i Tyskland och fick de registrerade i Sverige... Skulle det vara olagligt?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
K
TheStills skrev:
Nja.. Är det verkligen så? Gilbert fick väl hem sina två (de två som är på bilden) via en lastbil och inget var någonsin registrerat i Tyskland och fick de registrerade i Sverige... Skulle det vara olagligt?
Kommer de på lastbil så har de ju aldrig framförts på väg och behöver således inte vara försäkrade i både Sverige och Tyskland! Ska du dra det efter egen bil blir ju situationen annorlunda... eller?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Så enkelt är det inte. För att vara riktigt noga så ska släpet vara registrerat och försäkrat både i Tyskland och sedan i Sverige. Allt annat är olagligt. Reglerna är krångliga och man kan inte lösa det bara på byggvaruhuset.
Jag avråder!
Helt säker?

Hur gör då generalagenten för resp märke när de tar in?

Jag är rätt säker på att man inte behöver regga in och skatta om man tar det på transport. Vet flera som importerat bilar som är avreggade när de tagit in dem och reggar in dem först när de står i Sverige.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Glömde: I Sverige kan du inte teckna en trafikförsäkring på släp, bara hel eller halv försäkring. De är försäkrade genom dragbilens trafikförsäkring.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.