Martin_B
FG skrev:
Snacka om hus med själ. Otroligt fint. Och 3,5 meter i takhöjd! KÖÖÖÖÖÖÖÖÖP.
3,8 till och med, åtminstone på bottenvåning, 3,5 är det på övervåningen. :)

Jag dreeeeglar! hehe
 
K
Martin_B skrev:
Nä, Kyrkvägen 12 verkar stå totalt still i budgivningen. Fast alla förutom 1 verkar ha hoppat av så har inte köpet gått igenom än. Skall jag tolka detta som att huset väntar på mig? ....jag är ju i princip kär i det huset, så det kanske är ett tecken? :D

Det är ju inga pengar heller... snacka om billigt hus, åtminstone i jämförelse med vad hus kostar där jag bor. Synd bara man får flytta så långt då! :)

[länk]
Jag är också kär i det huset, men vill inte flytta dit. Som sommarstuga kanske?
 
Martin_B
ktm250 skrev:
Jag är också kär i det huset, men vill inte flytta dit. Som sommarstuga kanske?
Ja, varför inte om man gillar åka skidor osv?

Har nog hittills inte sett ett enda hus till i Sverige som är i den stilen. Takhöjden och fönstren, och hela upplägget
/planlösningen är väldigt speciell.

Påminner mycket om gamla viktorianska hus i USA eller nåt. Arkitekten som har ritat det heter Per Henriks och har ritat några väldigt kända byggnader i området.
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ja, varför inte om man gillar åka skidor osv?

Har nog hittills inte sett ett enda hus till i Sverige som är i den stilen. Takhöjden och fönstren, och hela upplägget
/planlösningen är väldigt speciell.

Påminner mycket om gamla viktorianska hus i USA eller nåt. Arkitekten som har ritat det heter Per Henriks och har ritat några väldigt kända byggnader i området.
Markerad som såld nu. Grattis till köparen!
 
Martin_B
-RB- skrev:
Markerad som såld nu. Grattis till köparen!
Jahapp, måste ha blivit färdigt i förmiddags. Sista budet var på 1.600.000, dock var det utsatt för 1.675.000

Oavsett om det gick för 1,6 blankt eller för utgångspriset så var det ju billigt. Ser inte ut att vara i allt för dåligt skick liksom. Tak får läggas om och fasaden ses över/målas, sen är det ytskikt invändigt. Möjligtvis lite VA/EL.

Ja, det är bara till att gratulera köparen! Grattis till ett underbart objekt! Må köparen bevara huset så väl som möjligt och återställa/renovera varsamt. (i motsats till att slarvrenovera sönder det :)...)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Martin_B
Okej, detta hus är väl inte jättebevarat men jag ser ändå stor potential, med lite (mycket) arbete.

Men sedan så började jag undra lite.

Titta på dessa bilder. Ser inte bröstspeglarna ut som att man har tagit billigare spegeldörrar och bara sågat av och satt en efter en med en list vid skarvarna och lämplig avdelningslist överst? Stämmer ju med storlek och allting. Kan nästan ge mig tusan på att det är så!
Det ser definitivt inte ut att vara original när man tittar på det närmre.

Naturligtvis en smart idé och väldigt häftigt. Är det inte så, så får väl jag bjuda på den idén, men lite coolt är det allt :)
Sen hur det ser ut på nära håll och i verkligheten är svårt att svara på, men på bild ser det helt ok ut.

Gammalt rum med tapetserade bröstpaneler, traditionell kakelugn och trägolv som visar på renoveringspotential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av ett rum med en vit kakelugn, vita paneler som liknar sammansatta spegeldörrar, tapetserad vägg och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett rum med vitmålade bröstpaneler som liknar spegeldörrar, prydligt avgränsade med lister och ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett slitet vitmålat hus med gröna fönsteromfattningar och en veranda, omgivet av vildvuxen vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Objektet: https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1626480
 
K
Martin_B skrev:
Okej, detta hus är väl inte jättebevarat men jag ser ändå stor potential, med lite (mycket) arbete.
Fint och BILLIGT men vem vill bo i Tingsryd? Kul ide med dörrarna, men hade det inte varit billigare att köpa riktigt panel?
 
Martin_B
Tittat på det lite närmre och min nästa gissning är att man i så fall har använt formpressade dörrar som enl. bild nedanför, och dessutom kluvit de på mitten. På så sätt får man ut 2 hela "paneler" per dörr, dvs en panel per sida.

Formpressad dörr kluven på mitten visande inre strukturen och panelerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Formpressad dörr kluven mitt itu som visar en panel på varje sida.
 
Martin_B
Kallebo skrev:
Fint och BILLIGT men vem vill bo i Tingsryd? Kul ide med dörrarna, men hade det inte varit billigare att köpa riktigt panel?
Ja nu heter ju denna tråd i och för sig "Fina gamla hus till salu" och inte "Bästa ställena att bo", så placeringen av objektet har ju ingen betydelse i detta fall.

Men för att svara på din andra fråga så vette tusan om det är det. Finns det överhuvudtaget bröstpaneler att köpa färdiga? Jag bygger mina egna av fint hyvlat stavlimmat trä och vackra profilerade lister enl. gammal modell (även om det också är vanligt att fräsa med profil och kontraprofil).
Men skall man göra det snabbt och hyfsat billigt så är nog dörrarna ingen dum idé.

Har man dessutom fått tag i ett parti billiga sådana dörrar antingen från ett varuhus eller privat, så är saken biff för den som inte bryr sig om äkthet. Bara o såga, klyva och smälla upp. Smidigare än så blir det inte.

Vid första anblick blev jag faktiskt impad av hur bra det såg ut, men sedan började jag ju förstå att det nog inte är originalspeglar. De ser helt enkelt för perfekta och spraylackade ut. Där är inte en skarv mellan passbitarna och de enda skarvar som finns är ju mellan "dörrbladen" om det nu är sådana man använt, något som jag starkt tror. Sedan är ju listen (golvsockeln) nertill för klen och speglarna slutar för långt ner för att det skulle vara byggt av någon som kan proportioner och hur det verkligen skall se ut.
Möjligtvis finns det färdiga sådana paneler (ark) av något lätt formpressat material som är ämnat för just detta, vad vet jag.
Men grandiost vid första anblick och lite b-igt vid närmare granskning. Hur det ser ut i verkligheten återstår att se för den som går på visningen :)
 
K
Martin_B skrev:
Möjligtvis finns det färdiga sådana paneler (ark) av något lätt formpressat material som är ämnat för just detta, vad vet jag.
Men grandiost vid första anblick och lite b-igt vid närmare granskning. Hur det ser ut i verkligheten återstår att se för den som går på visningen :)
Jag tog för givet att det fanns att köpa färdigt. Men en snabb googling gav att det som finns är betydligt enklare.
http://brandens.se/spegelpanel/spegelpanel/

Alternativt får man göra den själv: http://valerieaflalo.damernasvarld.se/2016/05/25/mina-basta-tips-nar-man-bygger-panel/

Tror liksom du att dörrarna ser rätt B-iga ut i verkligheten. Tycker öht att formpressade dörrar ser hemskt B-igt ut. Då kan man lika gärna ha släta...
 
Martin_B
Kallebo skrev:
Jag tog för givet att det fanns att köpa färdigt. Men en snabb googling gav att det som finns är betydligt enklare.
[länk]

Alternativt får man göra den själv: [länk]
Jo fast nu tänkte jag på färdiga "ark" så att säga. Dvs. så som en formpressad spegeldörr ser ut, det är ett enda stycke. Kittet du hänvisar till är ju så klart smidigt för den som inte har så mycket mer än en såg, men är i praktikten samma teknik som riktiga spegelpaneler, om man då bortser från frästa stycken då som sagt där man fräser med kontraprofiler och bygger som halvfranska dörrar ungefär.

På dessa bilder ser man tydligt att speglarna är halvfranska och utan skarvar, varför de i princip måste vara ett enda stycke. De ser dessutom spraylackade ut, inte en skavank eller penseldrag.

Tror liksom du att dörrarna ser rätt B-iga ut i verkligheten. Tycker öht att formpressade dörrar ser hemskt B-igt ut. Då kan man lika gärna ha släta...
Nä precis. De är hemska. Skulle aldrig sätta sådana i mitt hus då det är byggt 1920. Möjligtvis i en nyare villa där man inte måste följa samma "äkthet" i detaljerna.

Men det är väl så, dagens "ihåliga" hus passar ju perfekt med lika ihåliga dörrar :D ...inget ont om nybyggt för övrigt! hehe
 
Kallebo skrev:
Fint och BILLIGT men vem vill bo i Tingsryd? Kul ide med dörrarna, men hade det inte varit billigare att köpa riktigt panel?
Tingsryd (Ryd) är inte så korkat som man kan tro.
Ronneby, Karlshamn, Kristianstad, Älmhult, Växjö inom en timme/6-7 mil.
Jättefint hus för den som kanske har jobb på någon av orterna och kanske kan jobba hemma då och då.
 
Detta hus var fint, men det står att det är från 1840 men är det inte äldre? För hade det varit från 1840 hade det väl varit kakelugnar i varje rum istället för öppna spisar? http://beskrivningar.capitex.se/all...U3B33G6V05385D&typ=CMFritidshus&skin=Odegarde Rödmålat trähus med vita knutar, troligen från 1800-talet, omgivet av en lummig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen spis i ett gammalt hus, med vedspis, spiselkrans och diverse flaskor och burkar på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rum med blommigt tapetserade väggar, trägolv, öppen spis och en antik trädörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammaldags sovrum med öppen spis, sänghimmel, trägolv och gammalt mönstrat tapet, väcker frågor om husets ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://beskrivningar.capitex.se/obj...5D&TYP=CMFritidshus&From=Hemnet&Skin=Odegarde
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
K
Pengarna kanske tog slut när de dyra kakelugnarna skulle sättas in? Alternativt kanske kakelugnarna slitits ut och då kanske det inte fanns pengar till rebovering/nya?

Härligt läge!
 
Är det inte öppna murspisar iaf? Ser så ut tycker jag. Men svårt att veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.