Hemmakatten skrev:
Min magnolia, en Kobus-hybrid som heter 'Merrill', 10 år gammal har för första gången bär med frön i. Det är ganska ovanligt i så här pass kalla områden. Bara några få frön, men de kan du få om du vill. Magnolian blommade med tusentals vita blommor i våras och har en svag citrusdoft om man står nära. Magnolian klarar sig i växtzon 4 om den står i lite skyddade lägen. Du har ju växthus, där kan den stå i kruka på vintern de första åren.

Jag köpte faktiskt 1,5 kg trattkantareller för nån vecka sedan som jag torkat i min torkolla, så du behöver inte alls ge mig svamp om det är för knöligt för dig. Fast jag uppskattar naturligtvis erbjudandet. :)
Erbjudandet står fortfarande kvar, jag råkade ut för en "mancold" när vi skulle åka ner, du har ingen aning om hur det känns! :surprised:
När vi män blir förkylda så havererar allt som varit planerat, min stackars "mamms" väntar fortfarande i Knivsta på besök.....
Jag kommer neröver inom åverskådlig tid......
Mvh P-A
 
Trädgårdsland med vissna jordärtskockor i snötäckt odling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordärtskockorna ser lite trötta ut, vet inte vad som är fel, lite gödsel eller vatten kanske?
:rolleyes:
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Här är resultatet från gårdagens svamp-promenad :D

Viss är de här sensommardagarna underbara!

Röd flugsvamp uppsatt i glas på träbord, resultat av svampplockning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Här är resultatet från gårdagens svamp-promenad :D

Viss är de här sensommardagarna underbara!

[bild]
Ingen svampsoppa ikväll då ;)
 
Pagno skrev:
[bild]
Jordärtskockorna ser lite trötta ut, vet inte vad som är fel, lite gödsel eller vatten kanske?
:rolleyes:
Hur många pallkragar har ni (alltså räkna inte dem på höjd, även om ni har flera på varandra..utan hur många "lådor" har ni odlingsmöjlighet i) ? :wow:
 
Snigla skrev:
Ingen svampsoppa ikväll då ;)
Nä, det får bli på lördag. Då är det Alla Helgons Dag :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla skrev:
Hur många pallkragar har ni (alltså räkna inte dem på höjd, även om ni har flera på varandra..utan hur många "lådor" har ni odlingsmöjlighet i) ? :wow:
Runt 20 pallplatser har vi i det här området, sedan har vi på fler med örter och kryddor på andra delar runt huset.
Mvh P-A

Ungefär 45 har vi om man räknar som "enkla pallplatser" sedan har vi dem i olika höjder.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
Runt 20 pallplatser har vi i det här området, sedan har vi på fler med örter och kryddor på andra delar runt huset.
Mvh P-A

Ungefär 45 har vi om man räknar som "enkla pallplatser" sedan har vi dem i olika höjder.
Wow.. Jag ligger efter.. :wow:
Då kan jag med gott samvete fortsätta öka på mina odlingsbäddar/pallkragar utan att känna mig ensam ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Göta Petter, hur har ni råd med så mycket köpe-pallkragar?
Eller har ni knyck dem på någon åkeriterminal?

Själv bygger jag mina odlingslådor av överblivet husbyggnads-trä.
Gångjärnen i hörnen fyller ju ingen funktion när man väl hällt i jorden.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Göta Petter, hur har ni råd med så mycket köpe-pallkragar?
Eller har ni knyck dem på någon åkeriterminal?

Själv bygger jag mina odlingslådor av överblivet husbyggnads-trä.
Gångjärnen i hörnen fyller ju ingen funktion när man väl hällt i jorden.
Har en bekant som jag får pallkragar av, det kostar för mycket för hans "kund" att transportera dem tillbaka. Jag tror att jag "betalade" med en pall ved och lite dryck, för 50 pallkragar, då känns det inte värt att snickra egna. Det är bra med en stor bekantskapskrets....;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KoW: här byggs egna om spillbitar finnes (tyvärr nästan aldrig för sånt), men om vi måste köpa virke.. och pallkragarna är billigare än att köpa bara virke på "byggmax" ..ja då köper vi pallkragar :)

När vi grävde upp o gjorde iordning området, så köpte vi ett 50-tal pallkragar för runt 15-1600 kr. Vilket vi tyckte var helt ok (om man jämför med att bet 129 kr/st som det verkar kosta på typ jula osv)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
K
Ja. Virke till pallkragar på byggmax går på typ 60-70 kr så kan man få tag på äldre pallkragar så funkar ju det.

Jag har byggt dyra ramar mest för att jag då kan anpassa storleken efter platsen. Våra är 105x70 för att passa bra med våra betongplattor på 35x35 som vi fått gratis
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vaknade mitt i natten av att huset riktigt ruskade till. Jag gick ut för att se om något hade gått sönder på något konstigt vis, vi har ingen väg nära oss så att en bil kört in i huset är uteslutet. Sitter och dricker morgonkaffe och får se vad som lät...
Hela främre delen av altandäcket måste ha rest sig och slagit tillbaka. Kan vara orsaken till att det ruskade mitt i natten utan vuxenlek. :surprised:
Skadat altandäck med ett omkullvält träd som orsakat skadan, synligt under vintertid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Området nära altan med ett nedfallit träd över snötäckt gräsmatta och uppåtvända altanbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som vill ha en pil, modell jättestor?
Bra att veta vad man skall pyssla med på morgonen..
 
Varför rasade det? Storm/blåst? Eller jäkligt blött i marken? Dött? Bara sådär? :x
Tur de la sig åt rätt håll och ingen gjorde sig illa iaf!
 
Snigla skrev:
Varför rasade det? Storm/blåst? Eller jäkligt blött i marken? Dött? Bara sådär? :x
Tur de la sig åt rätt håll och ingen gjorde sig illa iaf!
Blött i marken, frusen snö i trädet, en stor rot som gick under däcket var murken, tja, och lite blåst, alla kombinationer som inte fungerar på en pil samverkade, någon tyckte att jag hade för lite att göra, uppenbarligen.
Tur att det inte hände på dagen, ungarna har det som klätterträd, hade det som klätterträd, ska man i detta fall skriva.
Nu är det borta iaf, i småbitar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.