Vi bor i en bostadsrättsförening där Marbodal var "tvång" för kök och badrum. Nu visar det sig att samtliga möbler under tvättställen är fuktskadade och sväller lite här och där. Det kommer att regleras på garantin. IKEAs möbler under tvättställ tål inte heller fukten i ett badrum. HTH och Marbodal har samma stommått, samma färger, ofta samma luckor, ägs av samma ägare och HTH är billigare. Är det någon som vet om det skiljer i kvalitet mellan Marbodal och HTH?
 
Hej,

Håller helt och hållet med om att transparensen är dålig. Men vissa anledningar gjorde att jag ändå valde Vedum istället för IKEA.

De hade lösningar på problemen där man på IKEA hade behövt göra specialare. Exempelvis fler alternativ på skåpbredd som gjorde att saker passade bättre för förutsättningarna som mitt kök gav. Exempelvis 100 cm utdragslådor som jag kunde använda på min 100 cm vägg (IKEA hade blivit 60+40 eller 40+40 cm). Har även fler exempel. Jag valde fritt färg från NCS (IKEA vägrar ens ange vilken färg de använder). Köket kommer monterat vilket sparar tid (=pengar). Överlag bättre service- och kvalitetkänsla.

Och framförallt blev det inte särskilt dyrt kanske 30-40 kkr, visserligen ett enkelt kök och utan överskåp. Vet inte vad IKEA kostat, säkert billigare men inte så mkt billigare. Och framförallt hade det inte blivit lika bra.
 
Då kan man kanske fråga sig varför IKEA är billigare?

Ja, frånsett volym och skalfördelar så;

- är ritningsprocessen otroligt knölig. Stå i kö på varuhuset. Få en ny handläggare varje gång man vill ändra eller justera
- transportera och skruva ihop själv kostar ett "antal" timmar om man inte är beredd att betala för extra servicen.
- dålig möjlighet att måttanpassa och mindre "mått"-sortiment på stommar.
- vitvaror har brandnamn etikett men tillverkas enligt IKEA-spec i min värld sub-standard jmfrt med ordinarie sortiment från vitvaruleverantören.

Allt ovanstående får man betala för och ordnas av "de dyrare" kökstillverkarna på ett otroligt smidigare sätt.

Bortsett från detta. Är det vettigt, oavsett märke, att betala 50-100´ för lite lackerade spånplattor. Hur kan konsumenten blivit så duperad och lurad de sista åren (läs 20-30 åren).

På tex 50-talet så handlade det om riktigt trä i stommar ofta platsbyggda som kvalitetsmässigt står sig än idag och om man inte är ett modefreak kommer att överleva många nutida spånplatte-kök. :wow:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
roland53 skrev:
Då kan man kanske fråga sig varför IKEA är billigare?

Ja, frånsett volym och skalfördelar så;

- är ritningsprocessen otroligt knölig. Stå i kö på varuhuset. Få en ny handläggare varje gång man vill ändra eller justera
- transportera och skruva ihop själv kostar ett "antal" timmar om man inte är beredd att betala för extra servicen.
- dålig möjlighet att måttanpassa och mindre "mått"-sortiment på stommar.
- vitvaror har brandnamn etikett men tillverkas enligt IKEA-spec i min värld sub-standard jmfrt med ordinarie sortiment från vitvaruleverantören.

Allt ovanstående får man betala för och ordnas av "de dyrare" kökstillverkarna på ett otroligt smidigare sätt.

Bortsett från detta. Är det vettigt, oavsett märke, att betala 50-100´ för lite lackerade spånplattor. Hur kan konsumenten blivit så duperad och lurad de sista åren (läs 20-30 åren).

På tex 50-talet så handlade det om riktigt trä i stommar ofta platsbyggda som kvalitetsmässigt står sig än idag och om man inte är ett modefreak kommer att överleva många nutida spånplatte-kök. :wow:
Orsaken till att vi valde Kvik i vårt kök är att vi fick servicen från de dyra tillverkarna, men med priser nästan på IKEA-nivå. Sedan hade Kvik en design på köken som vi gillade mycket bättre än IKEAs.

Vi köpte IKEA-kök till vår lägenheten för femton år sedan och det fungerade bra också (gjorde då allt själv), men jag skulle ändå vilja påstå att Kvik har en aning bättre kvalitet och konstruktion, men IKEA kan ju ha blivit bättre med åren också.
 
Broken arrow skrev:
Hth har katalog online och i butik. På dom flesta luckor och stommar (mer eller mindre på allt med priser, även om det är i rörigaste laget) även på tillbehör när jag tittade för ett år sen.
Som jag skrev, om du läste, så skrev jag delvis för HTH. De har bara priser på sina platta paket, dvs. begränsat sortiment. Många av de bättre, dyrare luckorna, som de räknar som mer bättre i alla fall, kan man inte få pris på. Då räknas det annorlunda, då dessa kök får inte heller levereras som platta paket, utan kommer monterade.
 
B
Konstigt att det skiljer så mycket. För 10 år sen, köpte vi ett kök till en lägenhet, vita luckor med spegel, hyffsat standard. priset för stommar och luckor inkl passbitar var 30000 kr för ett ballingslöv och motsvarande ikea hade kostat 27000 kr exkl passbitar. då kom skåpen monterade med lastbil. var genom en lokal byggvaruhandel.

kanske har renoveringshetsen ändrat på marknaden senaste tio åren?

Min åsikt är att det är bättre att frikoppla alla vitvaror från köket, så man byter de när de går sönder... för livslängden är mycket kortare på dem än på själva köket.
 
roland53 skrev:
Bortsett från detta. Är det vettigt, oavsett märke, att betala 50-100´ för lite lackerade spånplattor. Hur kan konsumenten blivit så duperad och lurad de sista åren (läs 20-30 åren).

På tex 50-talet så handlade det om riktigt trä i stommar ofta platsbyggda som kvalitetsmässigt står sig än idag och om man inte är ett modefreak kommer att överleva många nutida spånplatte-kök. :wow:
Därför jag förespråkar att man ska kolla med snickare med. Vår specialsnickrade kommod i massiv mahogny kostade mindre än en lika stor vitlackad mdf-dito från hafa. Ikeas är givetvis billigare, men MDF då, inte mahogny :)
 
  • Gilla
bling
  • Laddar…
Folk vill också tro att andra märken än ikea är bättre för att dom betalar mer men så är inte fallet.
Det är aldrig stommarna som gör köket.
 
Köpt två IKEA-kök de senaste 3 åren. Till två fastigheter. Inga problem alls med service och hjälpsamhet vid uppritningen. Inga köer på vardagskvällar. Det ena köket monterade jag själv och det andra monterades av IKEA-montör. Priset var så otroligt mycket lägre än vad någon annan tillverkare kom i närheten av. Kvalitén bra. Otroligt prisvärt.
 
eklov skrev:
Vi bor i en bostadsrättsförening där Marbodal var "tvång" för kök och badrum. Nu visar det sig att samtliga möbler under tvättställen är fuktskadade och sväller lite här och där. Det kommer att regleras på garantin. IKEAs möbler under tvättställ tål inte heller fukten i ett badrum. HTH och Marbodal har samma stommått, samma färger, ofta samma luckor, ägs av samma ägare och HTH är billigare. Är det någon som vet om det skiljer i kvalitet mellan Marbodal och HTH?
Samma problem här. Köksluckorna under diskbänk som fått sig lite vatten på sig har spruckit upp och underlaget svällt. Ser för jävligt ut och svårt att renovera på ett sätt så det blir snyggt igen. Marbodal hänvisar till handhavandefel, NCC som byggt huset hänvisar till handhavandefel, besiktningsmannen hävdar likaväl han handhavandefel (även om han tyckte det va för jävligt att köksluckorna inte höll bättre kvalitet).

Nå så jävulskt usel kvalitet på saker och ting nu för tiden. Kommer aldrig någonsin igen köpa produkter från Marbodal eller Svedbergs. Vill man ha vettig kvalitet på saker och ting får man helt enkelt göra det själv.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Ja sväller något pågrund av vatten så är det ju svårt att hävda något annat än handhavandefel.
 
Polos skrev:
Ja sväller något pågrund av vatten så är det ju svårt att hävda något annat än handhavandefel.
Jo, men det finns olika kvaliteér.
Jag vet att IKEA har olika kvaliteér på skåpstommar och dörrar för badrum jmfrt med tex garderober.
Därmed inte sagt att IKEA badrumsskåp är bra, för det vet jag inte.... än?

Men helt klart är väl, att om man köper dörrar och stommar för ett kök eller badrum så är det vattenutsatt område och man förväntar sig väl ett visst motstånd mot vatten, sedan var gränsen går mellan vattenstänk och vattenbegjutning kan man väl diskutera ....:confused:
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jo, hade jag sänkt ner luckan i vatten eller låtit vatten stå på vatten hade det inte gått att klaga. Nu snackar vi dock droppar av vatten som lagt sig på kanten av "spegeln" och som där efter torkats bort. Att man inte kan ytbehandla en kökslucka bättre än så är för mig dålig kvalitet.
 
Polos skrev:
Ja sväller något pågrund av vatten så är det ju svårt att hävda något annat än handhavandefel.
Samtidigt kan man tycka att i ett kök så borde prylarna vara lite mer vattentåliga än de uppenbarligen är.
 
roland53 skrev:
Jo, men det finns olika kvaliteér.
Jag vet att IKEA har olika kvaliteér på skåpstommar och dörrar för badrum jmfrt med tex garderober.
Därmed inte sagt att IKEA badrumsskåp är bra, för det vet jag inte.... än?

Men helt klart är väl, att om man köper dörrar och stommar för ett kök eller badrum så är det vattenutsatt område och man förväntar sig väl ett visst motstånd mot vatten, sedan var gränsen går mellan vattenstänk och vattenbegjutning kan man väl diskutera ....:confused:
Jag har badrumsöverskåp i mitt ena badrum av okänd tillverkare (köpte dem mycket billigt på en lagerutförsäljning) som inte tål att vara i ett badrum. De har börjat att svälla pga den vattenånga som bildas när man duschar i ett badrum som i övrigt inte har några fuktproblem och som är välventilerat. Man kan konstatera att det faktiskt är ett materialfel, särskilt som den lackade MDF-skivan som belysningen sitter i inte kommer från samma tillverkare och därför har kapats av i bakkant, men den har inte farit illa av fukten trots att MDF:en är "bar" (väntade med att måla den och det har aldrig blivit gjort därefter).

Jag håller därför med om att det är vettigt att argumentera för att ett visst vattenmotstånd är något man bör kunna kräva av möbler gjorda för ett badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.