Jag tror inte du kan kräva att en fackman ska laga pelletsbrännaren så länge det blir gjort och den fungerar vid tillträdet.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
scim skrev:
Jag tror inte du kan kräva att en fackman ska laga pelletsbrännaren så länge det blir gjort och den fungerar vid tillträdet.
Om inte en fackman gör det så finns det heller inga garantier för att det kommer att fungera. Och vill självklart att den lagas så att vi inte står med en kass brännare om 1 månad.
Får helt enkelt se vad säljaren säger.
 
Fredrik Persson skrev:
Om inte en fackman gör det så finns det heller inga garantier för att det kommer att fungera. Och vill självklart att den lagas så att vi inte står med en kass brännare om 1 månad.
Får helt enkelt se vad säljaren säger.
Det fanns inga garantier att den skulle fungera minuterna efter tillträdet innan heller.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
förvisso, men då bör man i alla fall ha en garanti från firman som lagat den. och likaså på de delar som är bytta.
 
Fredrik Persson skrev:
förvisso, men då bör man i alla fall ha en garanti från firman som lagat den. och likaså på de delar som är bytta.
Det är inget du hade innan den gick sönder och alltså inget du kan förvänta dig efter heller.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja garantierna fanns inte vid kontraktskrivandet. Så finns det garantier vid överlåtelsen så har det blivit en förbättring av fastigheten.

Nej, jag tror inte heller att du kan kräva att den lagas av en firma, du kanske inte ens kan kräva att den lagas fackmannamässigt. Det som kan krävas är att brännaren är i likvärdigt skick som när ni tecknade kontraktet.




Jag funderar lite här. Känner du att ni sprang in i affären för snabbt och glömde kolla upp diverse saker och nu efteråt insett att det var tokigt?
Det kan inte riktigt säljaren lastas för. Köper man en väldigt väldigt väldigt dyr sak så har man ett stort ansvar att kolla upp allt som går, eller så stå sitt kast, typ.

Jag bara tänker på att denna reparation av brännaren som väl inte kan röra sig om så mycket pengar egentligen, hur mycket är det värt att strida?
Du har otvetydigt rätt att få det fixat, du ska gå skadelös ur detta. Men om inte, vad är det värt för att få rätt?


Jag anar och antar att det finns större missar och fel i detta fastighetsköp.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Fick ett svar från säljaren nu att kompisen kortslutit brännaren och att kretskort m.m. hade smält sönder.
Hon lämnade ett förslag om att skriva ned priset på huset med 8000:- (beg priset på brännaren).
Kommer troligen att acceptera detta och istället installera en ny brännare när vi flyttar in.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Fredrik Persson skrev:
Kommer troligen att acceptera detta och istället installera en ny brännare när vi flyttar in.
Fast hur sköts då uppvärmningen av huset till dess? Snart är vintern här och ifall huset inte är uppvärmt så är risken stor att något kan ta skada.
 
Då kanske du till och med kan passa på att installera ett effektivare system än en brännare?
 
lbgu skrev:
Fast hur sköts då uppvärmningen av huset till dess? Snart är vintern här och ifall huset inte är uppvärmt så är risken stor att något kan ta skada.
Det finns en elpatron som klarar värmen av huset och sedan en vvb gör vattnet.
 
Fredrik Persson skrev:
Det finns en elpatron som klarar värmen av huset och sedan en vvb gör vattnet.
Tänk då på att du kommer att vara tvungen att köra på den ett tag innan du fixat begagnad pelletsbrännare och installerat den, det lär antagligen bli en del tusenlappar i ökad kostnad. Kanske värt att kräva ersättning för det med.
 
Fredrik Persson skrev:
Fick ett svar från säljaren nu att kompisen kortslutit brännaren och att kretskort m.m. hade smält sönder.
.
;) ;) Undrar vad dom ska säga till rörläggaren när dom ska köra och lämna tillbaka det uppbrända kortet ...........hans svar blir väl "sluta ordbajsa" och pröjsa istället.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Tänk då på att du kommer att vara tvungen att köra på den ett tag innan du fixat begagnad pelletsbrännare och installerat den, det lär antagligen bli en del tusenlappar i ökad kostnad. Kanske värt att kräva ersättning för det med.
Då jag känner vvs:aren som jag köper in den ifrån så han kommer samma dag som tillträdet och installerar den nya brännaren.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fredrik Persson skrev:
Fick ett svar från säljaren nu att kompisen kortslutit brännaren och att kretskort m.m. hade smält sönder.
Hon lämnade ett förslag om att skriva ned priset på huset med 8000:- (beg priset på brännaren).
Kommer troligen att acceptera detta och istället installera en ny brännare när vi flyttar in.
Bra tänkt...fokusera nu på allt som ska göras innan o i samband med att ni ska bo i huset...
Pelletsbrännare har ju olika komfort med matning etc...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Pelletsbrännare är typ gratis på begagnatmarknaden, inte alls sällsynt att man hittar för under 3000:-. Installationen är ju trivial om man köper en likadan som fanns där tidigare, och inte mycket svårare om man väljer en annan.

Som exempel köpte jag en 10 år gammal pelletspanna med brännare på Blocket häromdagen för 5000, nypris är 10ggr högre.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.