hsd
Läser just i sydsvenskan att regeringen stoppar 5G utbyggnaden.....
 
hsd
Jepp
 
Härligt med myndigheter med motstridiga intressen. Rena dagisnivån förutom att detta kostar mycket pengar ��
 
Fast "stoppa 5G" kanske var en lite märklig slutsats av att det frekvensbandet inte görs tillgängligt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I
Kanske är jag skadad,,,, men Sverige behöver skapa enkla jobb. Gräva diken är enkelt,,,, kan det ha ett samband med stoppet?
Hade man tänkt på rikets säkerhet finns en mängd annat man borde ta itu med, som att bevara de gamla teleledningarna, de är redan rikstäckande, om de nu inte redan sabbat för mycket.:D
 
fridde skrev:
Härligt med myndigheter med motstridiga intressen. Rena dagisnivån förutom att detta kostar mycket pengar ��
Dags för Rakel 2.0??
 
hsd skrev:
Läser just i sydsvenskan att regeringen stoppar 5G utbyggnaden.....
Du hittar länken till problem jag tog med i inlägget igår ;)
Det belyser rent generellt problemet med tillgängligt frekvensutrymme för radiokommunikation och utbyggnadsmöjligheterna. Jag kallar det radiokommunikation utifrån att det inte unikt behöver användas till mobilnät.
 
S
lbgu skrev:
Eller så kan man vara teknikoptimist, för inte kan väl framtiden innebära att man ska vara fast ansluten till en viss geografiskt punkt, eller? ;-)
Jo om du ska ha vettig fart och obegränsad surfmängd. Det är lika naivt att säga nej till fiber som att säga att man klarar sig med 4g/5g.

Jag står fast vid att anslutningen till fibernätet borde vara tvängsmässig om man bor i ett villaområde. Säg att 10 st på en gata vill ha fiber men inte kan få det pga att 10st vrångpellar vägrar ansluta sig. Tvång är det enda rätta när det gäller viktig infrastruktur.
 
ion skrev:
Kanske är jag skadad,,,, men Sverige behöver skapa enkla jobb. Gräva diken är enkelt,,,, kan det ha ett samband med stoppet?
Hade man tänkt på rikets säkerhet finns en mängd annat man borde ta itu med, som att bevara de gamla teleledningarna, de är redan rikstäckande, om de nu inte redan sabbat för mycket.:D
Nej, detta handlar om att myndigheter behöver kunna kommunicera på ett säkert sätt och med datakapacitet. Det klarar inte "blåljusnäten" idag. Teleledningarna fyller ingen funktion i detta sammanhang, eller tänker du dig att polisen ska kliva in i en telefonkiosk när dom behöver kolla upp en uppgift? :)

Du kan lugnt lägga konspirationsteorierna på hyllan.
 
SueCia skrev:
Jo om du ska ha vettig fart och obegränsad surfmängd. Det är lika naivt att säga nej till fiber som att säga att man klarar sig med 4g/5g.

Jag står fast vid att anslutningen till fibernätet borde vara tvängsmässig om man bor i ett villaområde. Säg att 10 st på en gata vill ha fiber men inte kan få det pga att 10st vrångpellar vägrar ansluta sig. Tvång är det enda rätta när det gäller viktig infrastruktur.
Du ser inga nackdelar med ett tvång att ansluta sig till fiber att det även kan missgynna konsumenten?

Man klarar sig fint med 4/5G om det täcker ens behov.
 
Redigerat:
hsd
Andy78 skrev:
Du ser inga nackdelar med ett tvång att ansluta sig till fiber att det även kan missgynna konsumenten?

Man klarar sig fint med 4/5G om det täcker ens behov.
Det är inget tvång :rolleyes:
men det verkar som man får klara sig med 4G ;)
 
I
MathiasS skrev:
Nej, detta handlar om att myndigheter behöver kunna kommunicera på ett säkert sätt och med datakapacitet. Det klarar inte "blåljusnäten" idag. Teleledningarna fyller ingen funktion i detta sammanhang, eller tänker du dig att polisen ska kliva in i en telefonkiosk när dom behöver kolla upp en uppgift? :)

Du kan lugnt lägga konspirationsteorierna på hyllan.
Ha,ha, :D Men det var bättre förr, med Kling och Klang.
 
MathiasS skrev:
Nej, detta handlar om att myndigheter behöver kunna kommunicera på ett säkert sätt och med datakapacitet. Det klarar inte "blåljusnäten" idag. Teleledningarna fyller ingen funktion i detta sammanhang, eller tänker du dig att polisen ska kliva in i en telefonkiosk när dom behöver kolla upp en uppgift? :)

Du kan lugnt lägga konspirationsteorierna på hyllan.
Nä, jag skulle nog gå med jobb trygghet men inte för grävare utan teracom i detta fallet.
 
Man kan inte bygga infrastruktur baserat på att tvinga folk att ansluta sig, är tanken att alla ska vara med att bidra så är det bättre att avsätta skattepengar så får staten bygga eget.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.