Suhagg skrev:
Jag är ute efter valmöjligheter.
I mitt fall så låser jag hus och garage endast på natten. Alltså vill jag att sätta tider när det automatiskt låser sig själv alt att 3tim efter jag låste upp ska den automatiskt låsa sig själv.

Vill inte att den ska låsa direkt efter jag låst upp. Blir totalt oanvändbart.
Den funktionen har Yale om du har verisure.
Du ställer in när Automatisk låsning skall aktiveras och då låses dörren.
Sedan väljer du när Automatisk låsning skall avaktiveras.
 
pjodden skrev:
Nej men det är ju lätt hänt att det inträffar. Tänk själv att du alltid är den som går sist på morgonen så därför alltid är den som slår till bortaläget och sedan är någon sjuk som stannar hemma. Lite lagom stressad och mycket annat att tänka på så är det lätt att man gör som man brukar. Jag tror det är lättare att det blir så här än man kan ana.
Min ursprungsfråga var ju kopplat till Verisure larm, så OM du skulle lämna någon hemma kommer den personen ändå att utlösa larmet.
 
Men dörren är ju forfarande blockerad från insidan i alla fall...
 
Kan inte det hända med gamla dörrar också? Jag har blivit inlåst några gånger när min sambo trott att hon var sist ut och låste överlåset.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jo, men det betyder ju inte att det är bra. Upptäcker man en risk bör man bedöma hur dess konsekvenser står sig mot alternativen. Skillnaden är ju om man inte vet om risken, då är det ju svårt att förebygga.
 
Hur ställer du dig då till risken med fönsterlås, de kan ju också vara farliga om det börjar brinna och andra utrymningsvägar inte är framkomliga vid en brand?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
pjodden skrev:
Jo, men det betyder ju inte att det är bra. Upptäcker man en risk bör man bedöma hur dess konsekvenser står sig mot alternativen. Skillnaden är ju om man inte vet om risken, då är det ju svårt att förebygga.
Sen kan man ju efter att ha identifierat risken göra en sannolikhetsanalys...

Hur stor är sannolikheten att:
Man låser in en familjemedlem?
Att personen är såpass still att larmet inte går?
Att det börjar brinna?
Att inga andra dörrar/fönster går att öppna?
Att inga fönster går att krossa?
Att branden är så stor att man inte hinner släcka?
Att personen som låst hunnit så långt att han inte hinner hem och öppna?

Sannolikheten att allt detta inträffar samtidigt är inte jättestor? Hos oss har vi aldrig larmat in varandra så sannorlikheten föll redan där för vår del. ☺
 
Hur byter jag masterkod på mitt yale?
 
Sir Duke skrev:
Kan inte det hända med gamla dörrar också? Jag har blivit inlåst några gånger när min sambo trott att hon var sist ut och låste överlåset.
Jo, det stämmer alla ASSA 2000 etc. har bortasäkring!
Otroligt vad man kan hänga upp sig på en sådan petitess, har haft ASSA 2000 i minst 10år och det har aldrig hänt att vi glömmer att slå till den lilla regel. En sådan sak som blir rutin efter några dagar.
 
stilofunk skrev:
Hur ställer du dig då till risken med fönsterlås, de kan ju också vara farliga om det börjar brinna och andra utrymningsvägar inte är framkomliga vid en brand?
Ja, man får ta en liknande funderare där.
 
Earplugged skrev:
Sen kan man ju efter att ha identifierat risken göra en sannolikhetsanalys...

Hur stor är sannolikheten att:
Man låser in en familjemedlem?
Att personen är såpass still att larmet inte går?
Att det börjar brinna?
Att inga andra dörrar/fönster går att öppna?
Att inga fönster går att krossa?
Att branden är så stor att man inte hinner släcka?
Att personen som låst hunnit så långt att han inte hinner hem och öppna?

Sannolikheten att allt detta inträffar samtidigt är inte jättestor? Hos oss har vi aldrig larmat in varandra så sannorlikheten föll redan där för vår del. ☺
Man får gäran räkna sannolikhet om man vill. Det säkert större sannolikhet för inbrott där de vill ta ut något stort än risken för att någon blir innbränd. Sannolikheten är dock samma hela tiden, även om det inte hänt er än så är det fortfarande lika sannolikt att det händer, vid varje tillfälle. :)

För egen del struntar jag i sannolikheten och jämför endast konsekvenserna. Försvåra bortforsling av stort stöldgods vid ett inbrott eller förhindra dödsfall. Då blir valet lite lättare tycker jag.

Sen om branden inte är större än att man hinner/har sans nog att leta efter alternativa flyktvägar kanske det är bättre att släcka den.
 
Nu tror jag inte du med säkerhet kan förhindra dödsfall så enkelt. ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nej det är klart, lite klumpigt uttryckt. :)
Menade förstås att ta bort en av faktorerna som kan leda till dödsfall.
 
stilofunk skrev:
Hur ställer du dig då till risken med fönsterlås, de kan ju också vara farliga om det börjar brinna och andra utrymningsvägar inte är framkomliga vid en brand?
Rutor är klart enklare att forcera än en dörr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.