MultiManOriginal skrev:
Ja, när fastighetspriserna på många håll är uppe i helt extrema nivåer, så ökar ju incitamentet att ta in kunnigt folk som granskar affären innan köpet. Jag gav 80' för mitt hus på 112m2 och då hade det kvittat om det var felmätt. Lägger man 5 miljoner blir läget ett annat.
Ja, fel angivna kvadratmeter blir ju inte mindre bara för att du betalar 80'. :wow:

TS skriver själv att det är läget som är avgörande och inte om det är 80 eller 112 kvm.

Detta stämmer väl överens med vad många mäklare säger;

Priset avgörs av 3 saker

1. Läget
2. Läget
och
3. Läget

:p
 
hsd
Har man sett huset påvisning och gillar det ,är nöjd med utrymmen och rum samt läget så är det väl inget problem,wysiwyg
Däremot kan det sänka fasgtighetstaxeringen, men dubbelkolla med skatteverket hur boytan mäts
 
Fredrik Persson skrev:
Det känns inte riktigt aktuellt att häva köpet för vår del, dels så kan det bli ordentligt dyrt om säljaren vill börja bråka om det. Sedan så älskar vi läget på huset och charmen som det har, det är bara fördjävligt att sälja det på 112 kvm boarea när det är betydligt mindre. Jag var väl ganska införstådd med från början att det kan bli svårt att få kompensation för felaktig boarea, men försöka kan man :)
Begärde ut lantmäteriets och skatteverkets handlingar från byggår tills nu och såg att det alltid har beräknats vara 112kvm, alltså troligen denna siffra som säljaren gått på.
Kan ju säga att skattehandläggaren jag pratade med om storleken inte blev allt för road då huset i så fall har fel taxeringsvärde.
Snacka om en rejäl soppa detta.
Men ska ha ett möte med mäklaren imorgon och se vad han säger om det hela....
Men hallå...om säljaren taxerat för 112 m2 i alla år och huset nu visar sig vara mindre o ni vill ha detta????
Vad är det vi pratar om????

Värmeanläggningen????

Nej släpp nu allt o gå ihop med säljaren o hjälp denna att återkräva felaktigt inbetald skatt ...låt värmetjafset bero ni kan betala många med era juridiska ideer ...
 
byggarätt skrev:
Men hallå...om säljaren taxerat för 112 m2 i alla år och huset nu visar sig vara mindre o ni vill ha detta????
Vad är det vi pratar om????

Värmeanläggningen????

Nej släpp nu allt o gå ihop med säljaren o hjälp denna att återkräva felaktigt inbetald skatt ...låt värmetjafset bero ni kan betala många med era juridiska ideer ...
Vilket bullshit, varför går varenda tråd på detta forum ut på att låta motparten komma undan med vad som helst?

Oavsett frågan om ytan så är det ju solklart att säljaren ska stå för att husets skick är detsamma som vid kontraktsskrivningen, d.v.s. fungerande pelletspanna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Förstår inte heller problemet. Ett avtal är ingånget och storleken är något att påtala för ett ev avdrag. Det faller under köparens åtaganden och rättigheter. Om nu säljaren vill hoppa av så fråga vad den erbjuder som kompensation för att häva kontraktet. Då har ni visat att det naturligtvis går att lösa men det kostar...

Vad gäller pannan är det bara för säljaren att laga. Kosta vad det kosta vill. Ev skador pga pannan är också säljarens problem. Har den inte råd att laga den nu, hur skall den ha råd att laga den om de skall bo kvar?
 
Redigerat:
hsd skrev:
Har man sett huset påvisning och gillar det ,är nöjd med utrymmen och rum samt läget så är det väl inget problem,wysiwyg
Även om man själv säkert trivs i huset så kan man inte bortse från att en sänkning med ytan med över 30% lär innebära att priset blir lägre den dan man säljer det än ifall ytan varit vad säljarna påstod. Bara den anledningen är nog för att kräva prisreduktion alt. häva köpet.
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Även om man själv säkert trivs i huset så kan man inte bortse från att en sänkning med ytan med över 30% lär innebära att priset blir lägre den dan man säljer det än ifall ytan varit vad säljarna påstod. Bara den anledningen är nog för att kräva prisreduktion alt. häva köpet.
Nej inte nödvändigtvis. Nästa köpare kommer visuellt att se samma hus.
Priset beror inte bara på ytan. det är ju inte så att huset krympt utan det är en siffra på papper inget annat.
Läge, antal budgivare, om börsen går bra, om det finns mycket arbetstillfälle, ja det är många parametrar varav ytan kan var viktig för någon men helt betydelselös för andra.
Vilken typ av köpare som står i kön nästa gång det ska säljas är omöjligt att spå om. :x
 
roland53 skrev:
Nej inte nödvändigtvis. Nästa köpare kommer visuellt att se samma hus.
Priset beror inte bara på ytan. det är ju inte så att huset krympt utan det är en siffra på papper inget annat.
Om de ens kommer att se det. Jag kan tänka mig att en villa på ca 80 kvm åker bort direkt för många innan de går in för att se alla bilder. Så effekten blir antagligen att det huset har mycket förre spekulanter än det haft ifall det stått 110 kvm.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
lbgu skrev:
Om de ens kommer att se det. Jag kan tänka mig att en villa på ca 80 kvm åker bort direkt för många innan de går in för att se alla bilder. Så effekten blir antagligen att det huset har mycket förre spekulanter än det haft ifall det stått 110 kvm.
Jo, så kan det vara men det blir bara fler som blir lurade att komma att titta. Det innebär väl inte att det blir fler som budar på huset.
Då är det väl mer hur planlösning och antal rum som är avgörande för att passa familjen. Den "stora" familjen inser ju snabbt att huset är för litet för dom och det behöver dom nog inte mäta ytan för att avgöra. ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jo, så kan det vara men det blir bara fler som blir lurade att komma att titta. Det innebär väl inte att det blir fler som budar på huset.
Jag tror nog att det finns något samband som säger ungefär att ju fler som kommer på visning desto fler budgivare blir det. När jag senast använde hemnet så filtrerade jag mina sökningar på ytan bland annat, tror nog att många gör det.

Det är nästan absurt att behöva försvara att en uppgiven yta på 80 kvm har en negativ effekt på priset jämfört med om ytan satts till 110.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle vara mer intresserad av vad som gör att det skiljer så mycket och börjat ifrågasätta konstruktörens mätning, mätreglerna har ju ändrats ett antal gånger bla 1987 och 2009 och faktum är att de flesta har fått större yta med de nya reglerna.

Därför blir det mer och mer märkligt att ett hus som alltid varit 112 kvm dvs sen det blev byggt helt plötsligt skulle ha krympt till 80 kvm. Hur och enligt vilka regler har konstruktören egentligen mätt, kan det inte vara ett fel i dessa beräkningar ?? Det låter lite för osannolikt att att ett hus har byggritningar som anger 112 kvm om det bara är 80 kvm, för om det varit 112 kvm hela tiden bör ju även byggunderlaget vara helt fel.

Har TS själv tittat och är 100% säker på att konstruktören verkligen har rätt?? Felen är ju för stora för att man skall tro på dom och speciellt när huset haft en uppgiven yta sen det var nybyggt.
 
Hur gick det. Har man haft möte med mäklaren?
 
lbgu skrev:
Om de ens kommer att se det. Jag kan tänka mig att en villa på ca 80 kvm åker bort direkt för många innan de går in för att se alla bilder. Så effekten blir antagligen att det huset har mycket förre spekulanter än det haft ifall det stått 110 kvm.
Precis. Inte helt ovanligt i Sthlm att hus med under 100 kvm i boyta läggs ut med boyta+biyta som total yta.

Alltid är det nån som blir lurad...
 
Mät upp huset själv, är lätt gjort. Vi flyttade in i ett hus på 86m2 men efter att ha mätt upp det enligt skatteverkets modell så blev det 105m2.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Hade ett telefonmöte med mäklaren igår då han inte hade tid att träffas...
Hans svar på det med brännaren var att säljaren lovade att den lokala rörfirman skulle laga den och att det då skulle vara frid och fröjd.
Pratade sedan med rörfirman som säger att han blev uppringd av säljaren som sa att hennes vän skulle laga brännaren och att de inte behövde komma dit. Han frågade då om hur han skulle få kretskortet som han lånat ut till dem när han var där senast, svaret var slående. "Sluta ordbajsa och lägg dig inte i, jag skickar någon med det till er"....
Snacka om säljaren från helvetet....

Tog upp detta med boarean, och det kom från skatteverket, han sa att jag får ta denna strid med säljaren och att han vill vara opartisk, konstigt att han kan vara det nu helt plötsligt...

Men men, vi får se vad säljaren säger om detta. Skickade ett mejl om att vi inte godkänner att vänner lagar värmesystemet utan det skall vara en fackman och kvitto skall vissas upp på det. sedan då att boaren inte stämmer.
hittade en annan planritning hos kommunen där vissa mått finns på bv och då ser man att den är ca 56kvm (med utbyggnad för badrummet) alltså kan ov med kattvindar och snedtak omöjligtvis vara 56kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.