Sök efter ASF, Alarm status feedback.
 
RilleRock
limrell skrev:
Hej! Jag har försökt scanna tråden men hittar ej information om det går att koppla en lysdiod som lyser vid tillkopplat larm. Tänkte sätta en i ytterdörren så att man ser status utifrån . Centralen är en Spc 4320. Hälsn Lars
Hej limrell,
Ta en ledig utgång och koppla in en diod på den.
Programmera utgången som tillkoppling och den kommer lysa vi tillkopplat.
Alt kan du välja om det är ett specifikt larmområde den skall lysa för.
 
Hej och tack alla för svar. Ska bli spännande att installera, det kanske dyker upp nya frågor:)
 
RilleRock skrev:
Men man vill väl veta om larmet är tillkopplat via nyckel?
I ett mindre system så kanske det inte är så primärt viktigt som i ett stort i o.f.s.

Du kan invertera nyckeltillkopplingssektionen för då visas den
istället när det är pålarmat istället för tvärtom vilket känns lite mer logiskt?
Då slipper du triangeln vid avlarmat beroende på hur övriga systemet är programmerat.
Hej!

Grejen är ju att jag inte vill ha ett utropstecken där eftersom det indikerar ett "fel". Andra larm jag använt har bortsett fbk-sektioner i vilket läge dom står. Visst kan jag invertera ingången men då hamnar utropstecknet bara på andra läget larmat/avlarmat.

Det är alltså inte en möjlighet att göra så?

Mvh Micke
 
RilleRock
limrell skrev:
Hej och tack alla för svar. Ska bli spännande att installera, det kanske dyker upp nya frågor:)
Bara till att återkomma :)
Man kan även lägga det som en mapping gate så den lyser bara vid påkopplat larm mellan vissa tider.
Tex mellan 15-17 när ni kommer hem från jobbet.
 
Hej!

Jag har säkert missat något enkelt, men jag har levt i tron att en om man sätter en mapping gate på en utgång och aktiverar den så ska det vara samma funktion som om den aktiveras som man t.ex trycker på test vid stången. Jag har ett blixtljus jag kopplat som mapping gate, väljer jag test på den så blixtrar den enligt förväntan men väljer aktiverar jag den via appen så händer ingen, har även testat att ändra tidsinställningarna för gaten utan resultat. Några tips?
 
RilleRock
user7 skrev:
Hej!

Jag har säkert missat något enkelt, men jag har levt i tron att en om man sätter en mapping gate på en utgång och aktiverar den så ska det vara samma funktion som om den aktiveras som man t.ex trycker på test vid stången. Jag har ett blixtljus jag kopplat som mapping gate, väljer jag test på den så blixtrar den enligt förväntan men väljer aktiverar jag den via appen så händer ingen, har även testat att ändra tidsinställningarna för gaten utan resultat. Några tips?
Test vid stången? :p

Skapa mg nr 1 tex.
Döp den till tex Blixtljus.
Inga attribut eller ngt annat.
Välj utgång och välj mg 1 Blixtljus.
I appen väljer du utgång 1 Blixtljus och trycker PÅ.
Det räcker.
Testa först mg separat så det funkar korrekt innan du lägger på händelser till den.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Test vid stången? :p

Skapa mg nr 1 tex.
Döp den till tex Blixtljus.
Inga attribut eller ngt annat.
Välj utgång och välj mg 1 Blixtljus.
I appen väljer du utgång 1 Blixtljus och trycker PÅ.
Det räcker.
Testa först mg separat så det funkar korrekt innan du lägger på händelser till den.
Tror det kan varit stången det var problem med ;) Nej, som sagt var det något enkelt, så enkelt att jag bara glömt gå ur installatörsläge, visste inte att utgångarna via appen inte heller fungerade då. Tack!
 
RilleRock
mickelinoe skrev:
Hej!

Grejen är ju att jag inte vill ha ett utropstecken där eftersom det indikerar ett "fel". Andra larm jag använt har bortsett fbk-sektioner i vilket läge dom står. Visst kan jag invertera ingången men då hamnar utropstecknet bara på andra läget larmat/avlarmat.

Det är alltså inte en möjlighet att göra så?

Mvh Micke
I appen kan man dölja icke-larm sektioner.
Men de försvinner då bara ur sektionslistan.
Det jobbas på en förbättrad funktion gällande detta så förhoppningsvis kommer det snart i framtida version.
 
RilleRock skrev:
I appen kan man dölja icke-larm sektioner.
Men de försvinner då bara ur sektionslistan.
Det jobbas på en förbättrad funktion gällande detta så förhoppningsvis kommer det snart i framtida version.
Joo jag har valt det, den tar ändå hänsyn till att sektionen är öppen och presenterar det med ett utropstecken.
Inget annat larm har klagat sådär när man valt sektionstyp förbikoppling.
Jaja det går ju leva med. Jag kommer att till- och frånkoppla larmet från en annan app.
Mvh Micke
 
2 frågor gällande branddetektor:

1- jag har en kabel med 8 ledare som går från centralen till ett område där har jag 2 rörelsedetektorer. Detektorer är kopplade till centralen med 4 ledare (+,-,NC,NC) så alla 8 ledare som går till centralen är upptagna. Nu frågan är om det finns nån fiffig metod som tillåter mig koppla även en branddetektor till centralen via den 8-ledare kabel med följande förutsättningar: jag kan inte dra flera kablar till central från området och jag vill inte seriekoppla detektorerna. Jag vet att jag kan köra trådlös men först vill jag kolla om jag kan koppla allt via den befintliga kabeln.
Finns det nån slags "smart switch" som kan kopplas till 8-ledare och som kan kommunicera till centralen händelser från varje detektor?

Hoppas jag lyckades förklara vad jag vill åstadkomma...

2. Finns det nåt sett att testa branddetektorer? För att kolla att allt funkar i fall det börjar brinna? Nån fejk rök eller nåt?

Tack.
 
Hej!

Har försökt söka lite i ämnet men hittar inte svaret.
Ställer därför frågan här finns det några företag i Stockholm trakten som säljer SPC larm? vill helst ha ett företag som installerar larmet.
Jag ska flytta in till ett nybygge, tyvärr så finns det inga tomma rör framdragna vad för alternativ ska man köra på? trådlöst eller trådbunden? Går det på något sätt fixa så det ser snyggt ut även om man inte har dragit tomma rör?

Vad för larm ska jag köpa finns olika modeller och varianter, har kikat lite på http://www.klsab.se/inbrottslarm-for-foretag/larm-siemens-spc-4000-samt-spc-5000/52 men behöver hjälp.
Vilka komponenter ska man köpa?
 
Redigerat:
RilleRock
Italiese skrev:
2 frågor gällande branddetektor:

1- jag har en kabel med 8 ledare som går från centralen till ett område där har jag 2 rörelsedetektorer. Detektorer är kopplade till centralen med 4 ledare (+,-,NC,NC) så alla 8 ledare som går till centralen är upptagna. Nu frågan är om det finns nån fiffig metod som tillåter mig koppla även en branddetektor till centralen via den 8-ledare kabel med följande förutsättningar: jag kan inte dra flera kablar till central från området och jag vill inte seriekoppla detektorerna. Jag vet att jag kan köra trådlös men först vill jag kolla om jag kan koppla allt via den befintliga kabeln.
Finns det nån slags "smart switch" som kan kopplas till 8-ledare och som kan kommunicera till centralen händelser från varje detektor?

Hoppas jag lyckades förklara vad jag vill åstadkomma...

2. Finns det nåt sett att testa branddetektorer? För att kolla att allt funkar i fall det börjar brinna? Nån fejk rök eller nåt?

Tack.
Fråga 1:
Om det inte är för långa sträckor.
1 12V fast gemensam till Ir, brand
2 0V fast till IR 0V samt larmsektion tur.
3 0V styrd till 0V brand (återställning)
4 Larmsektion ret Ir 1
5 Larmsektion ret Ir 2
6 Larmsektion ret brand 1
7
8

Fråga 2:
Ja det finns speciell gas att testa med.
Använder man tex DP721R så kan man även testa med magnet.
 
  • Gilla
jockelindstrom
  • Laddar…
Vad bra att man kan göra det. Det är kanske 15 meter max. Räknas det som lång sträcka?
Nu behöver jag bara "översätta" lite ditt svar :) så att jag kopplar rätt till min SPC 4320:

vad betyder 0V styrd? är det terminal C i centralens sektionsingångar?

2- "samt larmsektion tur" där tappade du mig lite...Ska jag koppla 0V i centralen till tur i deckarna (NC)? Är det för att använda mindre ledare? Kan jag inte koppla irs tur till C i centralens sektionsingångar? Jag har endå 2 lediga. Bifogar ett enkelt kopplingschema enligt ditt förslag. Elritning med markeringar, anslutningar och komponenter för installation eller felsökning inom elteknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet du vad gasen heter och var kan man köpa det? Är det dyrt?
 
Redigerat:
Italiese skrev:
Vet du vad gasen heter och var kan man köpa det? Är det dyrt?
Gasen är inte alls dyr. Borde kosta runt 200kr och räcker bra länge. Kolla med din lokala larminstallatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.