K
Jag handlar i princip aldrig av företag som inte kan presentera sina priser på hemsidan eller åtminstone i butik. Min erfarenhet är att det alltid visar sig bli dyrare än konkurrenterna trots att man suttit och småpratat med en säljare i minst en halvtimme medan denne "räknar" på priserna.

Jättekul med en jämförelse på kök! Hoppas någon kan göra en likande jämförelse på andra produkter

thomasx skrev:
Jag kollade upp lite byggvaror tidigare idag, bygghemma hade kampanj -33%, sista dagen idag. Deras ordinariepris var 9000 och dagens kampanjpris var 6000. En enkel googlesökning gav vid handen att varan kunde köpas från andra butiker för 5900-6300:- och då som dessa butikers ordinariepriser. Ska bli intressant att se vad varan kostar hos bygghemma imorgon, när kampanjen är över.
Jag har tänkt precis likadant på bygghemma flera gånger. Ofta försvinner dock erbjudanden verkligen efter sista datumet. Är det en standard kampanj som 38-40% på fönster dyker de ofta upp igen efter ett par dagar. Andra kampanjer dyker inte upp alls.

En störig sak med bygghemma är att deras ordinarie pris ofta är högre än tillverkarens listpris. Det är skumt tycker jag! Man ska verkligen ha öronen med sig när man handlar där....
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Sentens kök lämnade riktigt bra pris på deras vitvaror vid köp av kök, priserna blev bra mycket billigare än vad tex Tretti. se hade.
Total pris sentens med kök vitvaror 101000
Ikea kök med deras vitvaror 70 000
Så väljer man ikea och andra vitvaror så blir priset inte så stor skillnad.
 
Ofta är det ju dock inga problem att få ett offertpris från typ tretti.se eller liknande om man beställer mycket. Att handla vitvaror via kökstillverkaren är troligtvis en förlustaffär 9/10 gånger.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi valde Marbodal eftersom de har fler val än Ikea som vi kände passade bättre i stilen med huset i helhet. Marbodal (i vårat exempel) har även alla deras stommar färdigmonterade vid leverans! Så även lådor till viss del. Allt redo att hängas på väggen. Jag sparade säkert 2-3 dagar av plock och bygg med Ikea... Det i sig är värt många tusen kronor för mig!

Kök mot kök, så kostade nog vårt 20-30.000 kr mer än Ikea. Det vi då kan säga är att det INTE är att Ikeakök hehe, och materialet är mer unikt. Allt funkar finfint.

Vitvaror hade vi nog ändå köpt de vi gjorde... inte billigast möjligt utan samma rakt igenom (Siemens i detta fall).

Köket gick nog på ca 100.000 kr totalt kök + vitvaror. Inget jättekök, en fulllängdsvägg (ca 4 m) + köksö (ca 1,5m ut med under- och överskåp), inkl integrerad belysning mm.
 
Är det inte så att de flesta tillverkarna (Nobia) har prislistor för standardkök i sina kataloger?, men att man sedan måste be om en offert för att få ett pris på en konfiguration som passerat en "sanitycheck" på att alla delarna är med?

Jag har hört en f.d. Myresjösäljare säga att de tog bort ritprogrammet för att kunderna blev förbannade över att det tillkom en stor summa för sakerna som behövdes men som kunden missat att lägga med då de ritade själva.
Detta kan ju visserligen avhjälpas med ett bra ritprogram.

Hursomhelst vore ju ett "jämförspris" något att eftersträva i branschen.
 
DFYD123 skrev:
Prislistor borde väl vara en självklarhet när det gäller de leverantörer som uppges av TS men hur ska man bete sig då man säljer kök som kanske inte är standard? Ovan nämnda har nog merparten tämligen begränsat urval så hur ska ett snickeri bete sig när man kan få ett skåp i måtten 100-1200mm i den millimeter man önskar... blir en ganska tjock prislista. Rabatter håller jag fullständigt med om men uppenbarligen fungerar det fortfarande. Som någon skrev så är det inte ovanligt att en högre rabatt är viktigare än priset...fråga är bara från vilket utgångsläge???
Marbodal kör ju mest ändå med fasta skåp, som du skriver. Man fick ju höra att "det är det vi har", så att göra som Kvik, dvs. ha en prislista på stommarna och luckorna är inget konstigt. Det finns säkert i programmet de kök för att rita köket, men för att begränsa kundens vetskap om priserna så väljer man att inte lämna ut det. Tyvärr.
 
Johnny Viking skrev:
Vi valde Marbodal eftersom de har fler val än Ikea som vi kände passade bättre i stilen med huset i helhet. Marbodal (i vårat exempel) har även alla deras stommar färdigmonterade vid leverans! Så även lådor till viss del. Allt redo att hängas på väggen. Jag sparade säkert 2-3 dagar av plock och bygg med Ikea... Det i sig är värt många tusen kronor för mig!

Kök mot kök, så kostade nog vårt 20-30.000 kr mer än Ikea. Det vi då kan säga är att det INTE är att Ikeakök hehe, och materialet är mer unikt. Allt funkar finfint.

Vitvaror hade vi nog ändå köpt de vi gjorde... inte billigast möjligt utan samma rakt igenom (Siemens i detta fall).

Köket gick nog på ca 100.000 kr totalt kök + vitvaror. Inget jättekök, en fulllängdsvägg (ca 4 m) + köksö (ca 1,5m ut med under- och överskåp), inkl integrerad belysning mm.

"så kostade nog vårt 20-30.000 kr mer än Ikea" - det tror jag tyvärr inte.


Nja, du verkar inte veta hur mycket mer du betalde, då du skriver "nog" och hade inte räknat, men betalde du 100' för Marbodal hade Ikea kostat förmodligen 35-40'. Ja, valet är alltid eget och gillade ni det köket och priset är ok, så skall man inte jämföra utan köpa det man vill. Jag ville inte ta upp frågan om pris egentligen utan hur man hanterar prislistor och rabatter, att man inte vågar ge ut priser, då man vet att man skulle nog förlora många kunder redan där, som annars kanske accepterar offerter på hela köket.

" inte billigast möjligt utan samma rakt igenom (Siemens i detta fall). "

Vem sade billigast. Vi hade Electrolux rakt igenom .... inga udda modeller heller. Extrastor häll, pyrolysugn mm..
 
Johnny Viking skrev:
Vi valde Marbodal eftersom de har fler val än Ikea som vi kände passade bättre i stilen med huset i helhet. Marbodal (i vårat exempel) har även alla deras stommar färdigmonterade vid leverans! Så även lådor till viss del. Allt redo att hängas på väggen. Jag sparade säkert 2-3 dagar av plock och bygg med Ikea... Det i sig är värt många tusen kronor för mig!

Kök mot kök, så kostade nog vårt 20-30.000 kr mer än Ikea. Det vi då kan säga är att det INTE är att Ikeakök hehe, och materialet är mer unikt. Allt funkar finfint.

Vitvaror hade vi nog ändå köpt de vi gjorde... inte billigast möjligt utan samma rakt igenom (Siemens i detta fall).

Köket gick nog på ca 100.000 kr totalt kök + vitvaror. Inget jättekök, en fulllängdsvägg (ca 4 m) + köksö (ca 1,5m ut med under- och överskåp), inkl integrerad belysning mm.
Det är ingen skillnad på kvalité på tex ikea eller marbodal. Det är samma matrial på dom flesta kök.
 
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ja, det här med rabatter och kampanjer blir bara mer och mer urvattnat. Många saker säljs aldrig för det annonserade "ordinarie"-priset, utan det rea- eller kampanjpris som anges är det verkliga ordinariepriset. Butiker m.m. har tillåtits hålla på så här i många år med myndigheternas goda minne, trots att det egentligen inte är tillåtet. Men myndigheterna bryr sig inte och då blir det bara värre och värre. Vi har väl börjat nå en nivå där de flesta konsumenter är så vana vid dessa "kampanjer" att det inte biter så bra längre. Särskilt inte när det är så lätt att kolla upp på nätet.

Jag kollade upp lite byggvaror tidigare idag, bygghemma hade kampanj -33%, sista dagen idag. Deras ordinariepris var 9000 och dagens kampanjpris var 6000. En enkel googlesökning gav vid handen att varan kunde köpas från andra butiker för 5900-6300:- och då som dessa butikers ordinariepriser. Ska bli intressant att se vad varan kostar hos bygghemma imorgon, när kampanjen är över.
vad kostar den idag?
länk?
 
Polos skrev:
Det är ingen skillnad på kvalité på tex ikea eller marbodal. Det är samma matrial på dom flesta kök.
Den frågan debatteras väl en hel del på detta forum :)

Jag tror själv att det är faktiskt det. Inga extrema skillnader, men skillnader finns. Marbodal känns lite bättre, inte i den yttre finishen, utan som helhet. En del av prisskillnaden står faktiskt kvalitén för, tycker jag i alla fall. Resten är faktiskt arbetskostnad, dessa säljare som skall rita upp det och mellanhänder! Många av butikerna som säljer kök idag är ju franchisebutiker, som arbetar under ett visst namn. Ju flera mellanhänder, ju dyrare pris, alla skall ju ha en bit av kakan.

Men sedan är frågan, kommer man vilja att köket står där i 50 år, som vissa kök som sattes in på 40-50-talet och som står hos folk idag?
 
Redigerat:
camaro1969 skrev:
vad kostar den idag?
länk?
Jag tänkte det, när jag skrev det igår, att jag får säkert en påminnelse idag ;)

Den kostar exakt lika mycket som igår...

Det står att den är på kampanj, till igår. Vi får följa upp den några dagar och se vad som händer :)

Sök på Jenny, hos bygghemma.se
 
helix skrev:
Den frågan debatteras väl en hel del på detta forum :)

Jag tror själv att det är faktiskt det. Inga extrema skillnader, men skillnader finns. Marbodal känns lite bättre, inte i den yttre finishen, utan som helhet. En del av prisskillnaden står faktiskt kvalitén för, tycker jag i alla fall. Resten är faktiskt arbetskostnad, dessa säljare som skall rita upp det och mellanhänder! Många av butikerna som säljer kök idag är ju franchisebutiker, som arbetar under ett visst namn. Ju flera mellanhänder, ju dyrare pris, alla skall ju ha en bit av kakan.

Men sedan är frågan, kommer man vilja att köket står där i 50 år, som vissa kök som sattes in på 40-50-talet och som står hos folk idag?
Har satt kök från dom flesta kökstillverkarna och nej matrialmässigt är det ingen skillnad .
Karusell skåp är en sak som är mycket bättre hos vissa kökstillverkare än Ikeas ,men då handlar det inte om matrial utan dom har en bättre produkt.
 
Den stora skillnaden är väl att Ikea säljer kök, medan Marbodal m.fl. säljer en känsla.
 
  • Gilla
Mamusen och 1 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jag tänkte det, när jag skrev det igår, att jag får säkert en påminnelse idag ;)

Den kostar exakt lika mycket som igår...

Det står att den är på kampanj, till igår. Vi får följa upp den några dagar och se vad som händer :)

Sök på Jenny, hos bygghemma.se
ja men det är förlängt till 30/11

egentligen skulle man ta sig tiden att anmäla allt sånt här, men vart, konsumentombudsmannen?

jäkla bluff alltihop!
 
camaro1969 skrev:
ja men det är förlängt till 30/11

egentligen skulle man ta sig tiden att anmäla allt sånt här, men vart, konsumentombudsmannen?

jäkla bluff alltihop!
Exakt, det är bluff från början till slut. Igår kväll skrev de i klartext att det var sista dagen på kampanjen. Idag är den "plötsligt" förlängd. Ska bli intressant att se vad som händer den 1/12.

Skulle man göra en anmälan skulle det inte hända ett smack, anmälan skulle antagligen inte ens bli läst i sin helhet, om alls.

Men om någon råkar parkera 3 minuter för länge på en parkeringsplats, då jävlar.....
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.