Och när det kommer till öppen spis, mät vilken effekt det får på värmen i huset. I vårt hus blir det kallare när vi eldar.
 
Huset är 2 rum å kök plus källare å har tidigare varit året runt boende av föregående ägare. Funderar på en elpanna i grund å eventuellt en luft luftvärmepump om de behövs allt beror lite hur dyrt de blir å köra elpanna
 
luft/luft alla dagar i veckan.
 
Joohans skrev:
Huset är 2 rum å kök plus källare å har tidigare varit året runt boende av föregående ägare. Funderar på en elpanna i grund å eventuellt en luft luftvärmepump om de behövs allt beror lite hur dyrt de blir å köra elpanna
Alltså 120 kvm totalt och totalt sett icke-öppen planlösning.

Jag tycker att det är värt att göra en kalkyl på en Sirius s1 eller s2 direktförångande värmepump eller en motsvarande zirius från megatherm. Jag tror att en sån pump kostar ca 30-40000kr plus att man måste gräva ner ca 50 m kopparslinga. Alltså totalt sett dyrare än en luft/luft. Å andra sidan funkar nog ett sånt system bättre för att hålla hela huset varmt.
 
Johannes Carlsson skrev:
Luft-luft vp och direktvärmare/genomströmsvärmare på vattnet (ingen tank utan värmer direkt på flödet) tycker jag verkar bra på fritidshus
Dom kräver väldigt stora effekter, inte ofta man har det i fritidshus.
 
Nu vet jag ju noll och intet om ditt fritidshus, hur/var det ligger och vad du är för en typ ;) så jag kan ju bara gå till mig själv och då är det en sak som dyker upp i huvudet på mig. Min stuga ligger en bra bit bort från all civilisation och en av de saker jag uppskattar mest med att komma dit (jämfört med vardagen, hemmet och jobbet) är............ tystnaden.
För mig vore det otänkbart att skruva upp någon som helst form av pump, oavsett om den utnyttjar luft, vatten, berg eller jord. En sådan pump låter och att ha uteenheten hängande runt hörnet från ginåtonic-altanen skulle vara helgerån. Att sen ha en susande inneenhet till vänster om öppna spisen är en tanke som ger mig rysningar bara jag tänker på det. Men som sagt, det är ju jag.... Bara ett tips i all välmening om det skulle råka vara så att du värdesätter lugnet....

Hos mig blir det högst troligt värmefolie i golven, uppbackat av några el-element på väggarna och någon form av kamin. Skit samma om det är vare sig energieffektivt eller billigt. Det låter inte, det stör inte och det är fullt tillräckligt för att värma upp de få höst-, vinter- och vårdagar jag är där. Har det i friggeboden (minus kamin) och det fungerar alldeles utmärkt, även vintertid.

Mvh,
ToRy
 
Precis lugnet e gött. Stugan ligger i Dalarna liten by ute i skogen med mestadels sommar stugor några bor året om
 
Så tror ja fick ett ok pris på en begagnad elpanna nibe evp 230 från 06 samt en esbe shuntautomatik från 2015 tillsammans blir priset 5500 känns som ett bra pris
 
Ja, det är ju bara en tredjedel av vad en bullrande (19 dBa) luftvärmepump kostar.

Lycka till med nästa elräkning :)
 
  • Gilla
FreddeTsson
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju bara en tredjedel av vad en bullrande (19 dBa) luftvärmepump kostar.

Lycka till med nästa elräkning :)
Nu värmer man väl knappast upp ett fritidshus jättemycket på vintern, så det blir nog inte så farligt.

Själv drömmer jag om att byta ut våra LLVP mot något trevligare system. Typ vattenburet. :)
 
Precis å skulle de nu bli ass dyr el räkning får ja funderar ut nått annat men då har man testa iallafall inköpet e ju ganska lågt sen har ja en släkting som e rörmokare så han kopplar in den å en kompis fixar elen så installationen blir ju inte så dyr
 
KnockOnWood skrev:
Ja, det är ju bara en tredjedel av vad en bullrande (19 dBa) luftvärmepump kostar.

Lycka till med nästa elräkning :)
Så med andra ord har Joohans en marginal på i runda slängar tio papp att slänga ut i högre elkostnad tills elpannan blir dyrare än en luftvärmepump hade varit. Hur många uppvärmda vinterhelger kan det bli tro... :)

Vad 19dBa sen är värt att slippa är helt upp till behöraren (?) och hur mycket ett mekaniskt bakgrundsljud stör hänger på omgivning, stämning och andra mjuka parametrar som inte så lätt låter sig mätas i siffror. För min del? Om jag hör den, stör den. Så enkelt är det. Det är min åsikt, inget jag ser som rätt för andra. ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Har själv ett sommarhus/gammal träkåk på ca 90m2 i plan plus inredd vind. Har blåst vaggarna med ekofiber. Kör med en liten tank på en halv kubik (ska tekniktank) o sen elpatron, lite sol och en rejäl vattenmantlad kamin på 20kw mot den. På vintern går den på elpatronen med ca 8-10 i huset. När jag är där pangar jag på med ved och då drar huset i princip noll el. Har moddat styrsystemet lite så jag deasutom kan slå upp elvärmen på distans. Drar kanske i snitt runt en tusing i månaden de 4-6 vintermånaderna vi har.
 
Är de en ack tank du har på 500Liter då?
 
Jag diskuterade med en rörmokare idag han sa vedpanna med en 500 liters ack tank elpatron när du inte är där å elda när du kommer upp. En fråga som ja funderat på är de bättre ekonomi i högre liter volym med vatten än mindre volym en fundering bara
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.