Tja.

Har ett DSC Power PC1616 som jag har stött på lite i-landsproblem med.

Jag har nyttjat alla mina sektioner 4 st för IR. 1MK , 1MK via MAP. Den sista som är kvar i centralenheten utan att köpa till utbyggnads kort skulle jag vilja ha till två st pardörrar. Denna sektion skulle jag vilja ha för att sätta 4st MK. Men hur gör jag med kopplingen i MK och med motstånden om man ska evt dubbelbalansera dessa?
Egentligen så är jag inte oroad för inre påverkan. Och anledningen till att inte sätta ett sektionskort nu är att evt ska anläggningen byggas ut i framtiden och då vill jag ha dessa trådade utgånger tillgängliga för ett par IR och någon MK på andra ställen.
 
Det går utmärkt att koppla flera detektorer slinga. Det finns i manualen vilka motstånd som ska användas för dubbelbalansering.
 
Kan kolla imorgon vilka motstånd du skulle ha. Kan även fixa en skiss på inkopplingen.
 
tommib
Inkopplingen blir inte konstigare än att du lägger magnetkontakterna i serie och motståndet parallellt över bägge. Som vanligt får du ha ett slutmotstånd i centralapparaten.
 
tommib skrev:
Inkopplingen blir inte konstigare än att du lägger magnetkontakterna i serie och motståndet parallellt över bägge. Som vanligt får du ha ett slutmotstånd i centralapparaten.
Du ska inte ha ändmotståndet i centralen.
 
Mellan 6.7kohm och 13.5kohm har du larm på ditt 1616. Dvs du kan med 4mk köra 5.6kohm ändmotstånd samt tex 1.5kohm motstånd som larmmotstånd.
 
tommib
norrbottenssnickaren skrev:
Du ska inte ha ändmotståndet i centralen.
Varför?

Och varför ska du koppla enstaka motstånd i varje MK? Sätt ett parallellt strax innan bara. Det är en pardörr i en bostad, inte en vapenkassun.
 
RilleRock
tommib skrev:
Varför?

Och varför ska du koppla enstaka motstånd i varje MK? Sätt ett parallellt strax innan bara. Det är en pardörr i en bostad, inte en vapenkassun.
Funktionsmässigt har det ingen större betydelse men sätter man seriemotståndet ute i anl. på tex mc440 så finns 1 reservplint för detta.
Sätter man seriemotståndet i CA så måste man fisköga eller dyl.
Kan man undvika detta så är det bra.

Det tar några sekunder att sätta ett larmmotstånd, kräver ingen ytterligare kopplingspunkt så jag hade också gjort likadant.
Man vet ju inte vad som döljs bakom de där pardörrarna :D
 
tommib skrev:
Varför?

Och varför ska du koppla enstaka motstånd i varje MK? Sätt ett parallellt strax innan bara. Det är en pardörr i en bostad, inte en vapenkassun.
Hej :)
jag är verkligen inte en speciellt "anal jävel" när det kommer till hemlarm men ändmotstånd i centralen är verkligen INTE bra då du tappar skyddet på kabeln. Det är då fritt fram att var som helst på kabeln tvinna det annars övervakade zonparet och på så sätt oskadliggöra sektionen. Det är hela anledningen till att ha ändmotstånd i ett trådat larm. Nog om det, alla gör som dom själv vill såklart och det är inte meningen att raljera.

Du tänker att man ska ha larmmotståndet paralellt med magnetkontakten på MK1? Det är så man gör. Sedan kommer MK2 och den tänker du att man lägger paralellt med MK1? Eller? Då kräver det att båda magnetkontakterna är öppna för att sektionen ska vara öppen, det fungerar mao inte. Och har man som i TS fall 4st magnetkontakter kräver det att fyra kontakter är öppna för detsamma.

Ett bättre men inte bra alternativ (och jag tror det är såhär du menar) är följande: (MK1 har två larmplintar MK1:1 och MK1:2)
du kopplar in ena tråden på slingan i MK1:1 tillsammans med ditt ändmotstånd. Sedan kopplar du vidare slingan från MK1:2 till MK2:1. MK2:2 till MK3:1. MK3:2 till MK4:1 och slutligen ändmotståndet samt andra delen av din larmslinga på plint MK4:2. För att inte bråka till det så har vi hoppat över tamper-plinten på magnetkontakten (om det finns ngn sådan). Du får nu inte ngn återkoppling vid sabotage.

Men för att få sabotage-återkoppling från magnetkontakterna (de flesta MK man köper nu har fjäderbelastad sabkontakt så kan man inte göra som ovan. Det är med andra ord inte så man "ska" göra, det är därför alla larm jag sett i modern tid har ett flytande larm-område för motstånden.

UTAN "rätt" blir det om TS gör enl följande: magnetkontakten har 4st plintar som är intressanta Larmplint (LP 1 och 2) samt Sabplint(SP 1 och 2) Kopplingen sker enl. följande:

Nedan är textboksexemplet ;)

Larmslingan kommer in på LP1. Mellan LP1 och LP2 sätter vi ett larmmotstånd. Sedan byglar man mellan LP2 och SP1 (normalt sätter man ett ändmotstånd här för enkelhetens skull när man har en MK) och slingan fortsätter sedan från SP1 vidare till nästa magnetkontakt på nästa LP1 osv ändå tills man för tillbaka slingan till larmet genom att koppla in andra änden av slingan på sista SP2. på den slingan kommer det finnas 5st motstånd totalt. I TS fall rekommenderar jag 1.5Kohm motstånd då alla magnetkontakter ska kunna vara öppna utan att det blir sabotage samt att motståndet med en öppen magnetkontakt ska vara nog för att trigga larm.
 
Redigerat:
RilleRock skrev:
Funktionsmässigt har det ingen större betydelse men sätter man seriemotståndet ute i anl. på tex mc440 så finns 1 reservplint för detta.
Sätter man seriemotståndet i CA så måste man fisköga eller dyl.
Kan man undvika detta så är det bra.

Det tar några sekunder att sätta ett larmmotstånd, kräver ingen ytterligare kopplingspunkt så jag hade också gjort likadant.
Man vet ju inte vad som döljs bakom de där pardörrarna :D
förutom att man inte får sabotage om MK har stöd för detta.
 
Redigerat:
Handritad skiss av elinstallation med märkta komponenter och måttangivelser, med felmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av ett elschema med märkningar för sektioner och larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ta det för vad det är grabbar. Sedan ska man ha respekt för att alla inte har behov av dubbelbalanserade sektioner tex såklart, eller ens enkelbalanserade sektioner. eller ens ett larm ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Handritad skiss av en planlösning med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad skiss av en byggkonstruktion med måttangivelser på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ju mer jag försöker hitta ett lämpligt och SÄKERT sätt att koppla som Rille och tommib föreslår ju mer inser jag att det inte går. överbevisa mig nu grabbar för ni vet säkert ett sätt men jag hittar det inte.

Jag tycker inte att man genom lathet eller obetänksamhet ska introducera svagheter i ett larm... sorry om det låter hårt.
 
Redigerat:
tommib
Nej, det är förstås helt formellt korrekt att räkna ut vettiga motstånd och lägga parallellt med varje MK och sedan ha ändmotståndet i en kopplingsplint eller liknande i slingan. Det är också rätt besvärligt. I mitt eget larm har jag ändmotstånden i centralen för MK (en MK per zon) och i IR-detektorerna för att brygga över internt med sabotagekontakten (en per zon, det var praktiskt att sätta dem där).

Magnetkontakterna är primärt till för att vi inte ska gå hemifrån och ha glömt ett fönster eller en dörr öppen (eller ja, att inte min fru ska göra det).

Avsiktligt sabotage kommer rätt långt ner på saker jag är orolig för i mitt hem. Igen, det är inte en vapenkassun vi larmar. Det är förvisso sant att det är dumt att introducera svagheter i ett larm avsiktligt men på något plan blir det en rimlighetsbedömning av vad som är en vettig arbetsinsats och om det finns bra punkter att sätta saker på.

Jag hade kopplat enligt det första alternativet du ritade.
 
tommib
För övrigt kan jag avslöja att den ELLXB som man kan köpa på kjelle lämpar sig mycket bra för att isolera ena änden av ett 5k6 motstånd där man tvinnat på sektionskabeln. Den andra änden sätter man i plinten. Väldigt praktiskt för oss som accepterar att ändmotstånden sitter i centralapparaten (eller i förekommande fall i en liten undercentral med ett sektionskort).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.