Martin_B skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Vad är det för "hål" i parketten i stora rummet?
 
Nja, lite liten tomt tycker jag.

Och för mycket dörrar. Tappade räkningen vid 30... :confused:
 
Men det hade ju en fantastiskt låg droftskostnad... :)
 
bäckåbölja skrev:
Detta gillar jag. Eller rättare sagt, jag gillar vad det skulle kunna bli med tillräckligt mycket tid och pengar.
[länk]
Ja, gamla skolor är underbara, och alltid med en intressant mix av små mysiga rum (lärarbostaden och diverse förråd) och stora salar. Trist när de får stå och förfalla. Jag har släkt som bor i ett liknande men mindre hus, min gammelfaster som var lärarinna fick ta över skolan som bostad när hon pensionerades och skolan lades ner.
 
Martin_B
yonna skrev:
Vad är det för "hål" i parketten i stora rummet?
Nä det kan man ju undra. Kan det inte vara någon sorts VA brunn under som inte gick att flytta på när de byggde till den delen? (om det nu byggdes till i efterhand det vill säga)

Eller något med golvvärme? Märklig lösning i så fall.

Lucka till vinkällare :D haha
 
Martin_B
Det var denna bild som fångade mitt intresse då det är så ovanligt med ett sådant här panorama fönster. Just att det är fyrkantigt men ändå så stort. Ser ut som en bioduk mot väggen.

Modernt vardagsrum med stora vita soffor och ett kvadratiskt panorama fönster som liknar en bioduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samma hus:

Det är nog väldigt intressant när fruntimren festar loss där på ovanvåningen i sina kjolar. ...Männen på våningen under står väl till synes och beundrar "stjärnhimlen" :D ...åker möjligtvis hem med nackspärr timmar senare.

Modernt vardagsrum med fyrkantigt panorama fönster, flygel och golvbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort fyrkantigt takfönster i ett modernt vardagsrum, likt en bioduk, med inredning synlig underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort kvadratiskt panoramafönster i sluttande tak med utsikt över ett flervåningshus och innergård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Källa: http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMVilla/images/4IIK22FP04AS6DPS
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Martin_B
Haha, fint hus och allt men kanske inte så smart att fokusera kameran på skadedjursangripna bärande/stabiliserande konstruktionsdelar som delar av en takstol. :banghead:

Fotografen tycker säkert det är jättehäftigt med alla de små hålen, men den som har hanterat sådant virke vet precis hur otroligt poröst och lätt en sådan söndertuggad bit kan vara. Bara o banka eller skaka på det så får man ett halvkilo trämjöl på golvet :D

Mycket fin villa för övrigt och kostar även därefter. Huruvida takstolarna är förstärkta och den synliga balken bara tjänar som en häftig detalj kan man ju naturligtvis fundera på.

Inredning med träbjälkar i taket, varav en närbild visar skadedjursangrepp med små hål i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.vaningen.se/tillsalu/eslov-eslov-vastergatan-19/
 
  • Interiör av ett hus med synliga takbjälkar, ena bilden visar en skadedjursangripen balk med många små hål.
Martin_B skrev:
...men den som har hanterat sådant virke vet precis hur otroligt poröst och lätt en sådan söndertuggad bit kan vara. Bara o banka eller skaka på det så får man ett halvkilo trämjöl på golvet :D
Ja eller så fungerar bjälkarna finfint, ofta är det angrepp i ytveden medans kärnan är intakt.
 
Martin_B
tompaah7503 skrev:
Ja eller så fungerar bjälkarna finfint, ofta är det angrepp i ytveden medans kärnan är intakt.
Titta på den bilden igen :)

Ser den ut så, så går angreppet nog väldigt långt in. Jag har då aldrig sett ett så angripet stycke där angreppet endast är ytligt. Det är inte jättemycket av kärnan i den där som är frisk i min värld, kanske 5-6 cm?
Man ser när det är mer ytligt. Det är betydligt färre hål. Denna är ju totalt sönderborrad, säkert 2-3 cm in. 2-3 cm runt om blir ju 4-6 cm på hela. Är den då 10-12 cm tjock så är ju hälften borta kan man säga. Angreppet kan ju vara bra mycket djupare än så.

Oavsett, så är det väl kanske ingenting mäklaren bör "skryta" med genom att t.o.m fokusera på den med kameran? :D
Mäklaren får ju inte undanhålla information, men att verkligen gå in för att skylta med det är ju lite roligt.
 
Martin_B
Som ett litet tillägg vill jag bara skriva att jag även har sett det motsatta till att balkar är ordentligt ätna på, på ytan, samtidigt som de är hyfsade längre in. Just att det inte är så illa med angrepp på utsidan, men bankar man till den med släggan ordentligt så går den av helt och den är totalt söndertuggad och porös invändigt.
Har t.o.m hänt i mitt privata hus på ett ställe på en kortare bit bjälke i mellanbjälklaget. Som tur var det bara en "isolerad händelse" och inget annat var dåligt. Angreppet var inte aktivt så jag kunde sova lugnt. Monterade en frisk bjälke intill och lät den kvarvarande biten vara då det hade blivit mer jobb att ta bort den helt.
Men den var alltså helt av på ett ställe efter att jag hade sparkat på den några gånger från sidan. Samtidigt såg den ju helt ok ut till synes från början. Anledningen till att jag fattade misstankar var att det var den enda bjälken som lät väldigt kass när jag bankade på den. Den lät verkligen inte frisk, men såg till synes helt okej ut - lurigt!

Man känner oftast på stycket ifall de är jättedåliga eller inte när man knackar på de. De låter på ett visst sätt, lite ihåligt kan man säga, när de är riktigt dåliga. Det är liksom ingen "klang" i ljudet... det är ingen spänst riktigt i stycket, det är bara som ett ruttet äpple inuti.
 
Martin_B skrev:
Haha, fint hus och allt men kanske inte så smart att fokusera kameran på skadedjursangripna bärande/stabiliserande konstruktionsdelar som delar av en takstol. :banghead:
Det är inte bara rent dekorativa balkar ditsatta av nån som gillar sådant då?
 
Martin_B
Anna_H skrev:
Det är inte bara rent dekorativa balkar ditsatta av nån som gillar sådant då?
Allt kan ju hända såklart, men av bjälkarnas placering och utformning, samt anslutning till vägg och tak, att döma, så ser det ju helt klart original ut.
Jag skulle med 99,9% sannolikhet tippa på att det är original, för att inte skriva 99,99999% :)

Men allt kan ju hända som sagt, finns ju liksom folk som vinner drömvinsten, hur otroligt "osannolikt" det än är.
Tror det är en chans på över 300 miljoner eller något sådant där. Ändå prickas det rätt ibland.
Nu blev jag plötsligt sugen på att spela på lotto!
Eller kanske inte...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
En så skicklig urkundsförfalskare skulle säkert ha ägnat sig åt något betydligt mera odödligt än att utrusta en 1900-talsvilla med tveksamma fejkbjälkar. Varför inte hellre måla en hittills oupptäckt Rembrandt!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
billy_baver skrev:
En så skicklig urkundsförfalskare skulle säkert ha ägnat sig åt något betydligt mera odödligt än att utrusta en 1900-talsvilla med tveksamma fejkbjälkar. Varför inte hellre måla en hittills oupptäckt Rembrandt!
Haha. Har faktiskt använt gamla oljemålningar jag hittade i huset till att reparera undertak. Rolig överraskning till någon framtida takbytare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.