Fel forumsdel?

Jag försöker ändå:
Jag har tänkt bygga in en kompressor i ett särskilt rum och vill dra rör ut till ett par olika ställen, t.ex. arbetsbänk.

Någon som har koll på material som är lämpliga att bygga in?

Tack
 
Använde kopparrör i ett tidigare garage. Fungerade bra i dom år jag var där.
 
Jag har varit i samma sits som du. Det slutade med att jag byggde in tryckluftslang i polyamid, PA på ett ställe, och polyuretan, PUR på ett annat. PA-slangen är styvare, vilket är sämre om man skall röra den, men bättre för att den inte expanderar lika mycket när man trycksätter. PUR är enklare att dra och är normalt sett dyrare. Jag hittade min PA-slang på Swedol. PUR-slangen genom kontakter. PUR-slangen är av fabrikat SMC. Swedol har även ett bra sortiment av kopplingar till slangen. Av någon anledning är metallkopplingarna billigare än plastkopplingarna.

Där installationen är inbyggd i väggarna har jag dragit slangen i PEM-slang, typ rör i rör.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
tobbew skrev:
Jag har tänkt bygga in en kompressor i ett särskilt rum och vill dra rör ut till ett par olika ställen, t.ex. arbetsbänk.

Någon som har koll på material som är lämpliga att bygga in?

Tack
Hej Tobbe!

Dra vanliga vattenledningsrör, 15 mm. Relativt billiga i koppar och du kan köpa dom i närmsta järnaffär, eller rörkrökare.
Jag har byggt mitt tryckluftssystem på det viset. Funkar perfekt.

/P-O
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
pools skrev:
Hej Tobbe!

Dra vanliga vattenledningsrör, 15 mm. Relativt billiga i koppar och du kan köpa dom i närmsta järnaffär, eller rörkrökare.
Jag har byggt mitt tryckluftssystem på det viset. Funkar perfekt.

/P-O
Tack för det, kul att det fungerar bra!

Men då behöver jag någon typ av rörmokarverktyg (typ press) för alla vinklar? Eller menar du mer som en rulle prisolrör som räcker hela vägen, som man bockar själv?
 
Vilket som egentligen...
Du kan använda samma grejer som till vattensystem, dvs Press, Klämring och hårdlödning.
Billigast är hårdlödning, böjar, T och skarvar kostar under 10:-st då. Rinkabyrör eller Bauhaus har bra priser.

Du kan med fördel bygga en stam på 22mm och gå ned till 15mm på stick, så har du volym och tryck kvar för verktyg i änden på en slang.
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Och,
Inga svackor där kondenserat vatten kan samlas (om inte man medvetet placerar ventil för vattenavskiljning där förstås)
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Är du riktigt noga, så sätt vattenavskiljare vid kompressorn.
Vi uttagen som kan komma att driva roterande verktyg sätter du en tryckregulator med oljematning, och vid sidan av den ett vanigt uttag för renblåsning.

På komressortanken sitter det en dräneringsventil, den kan du med fördel förlänga med en bit kopparrör till en ventil, så är det enklare att tömma tanken på kondensvatten.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenavskiljare-2000022919/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tr...ulator-med-filter-och-dimsmorjare-2000022918/
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
tobbew skrev:
Tack för det, kul att det fungerar bra!

Men då behöver jag någon typ av rörmokarverktyg (typ press) för alla vinklar? Eller menar du mer som en rulle prisolrör som räcker hela vägen, som man bockar själv?
Det finns 90 graders vinklar bara att skruva på. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...nipplar-och-bussningar/vinkelkoppling-452125/ Inga specialverktyg behövs. Om du behöver gå i andra vinklar än 90 grader, finns det metallomspunna plaströr, men dom är dyra, eller prisolrör som du själv nämner. Då skruvar du bara på de kopplingar du behöver.

/P-O
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Oj vad tiden går, men nu är det dags att färdigställa!

Slangen är inte inköpt än, men jag har landat i följande resonemang:

jag ska ha en slang (eller rör) som är smidigt som jag kan böja själv och dra överallt där jag vill ha det, utan lödning och svetsning osv (förutom eventuellt i änden, vid en koppling).

Det mynnar ut i:

1) Vanlig rör i rör som man har till vatten.
2) Prisolrör
3) Gummislang: http://www.swedol.se/tryckluft-vattenslang-gummi.html
4) Armerad PVC: http://www.swedol.se/tryckluft-vattenslang-armerad-pvc.html

Erfarna gubbar jag har frågat säger "metallrör, för det har fungerat i alla tider". Modernt folk omkring mig säger "plaströr fungerar precis lika bra, men de rostar inte".

Så, någon som har några sista ord? :) Eller något bättre alternativ jag inte tänker på? :)

Rören ska vara inbyggda i ca 10 meter i bjälklaget. Kompressorn står i ett litet förråd under en trappa och uttagen sitter på två, tre ställen, en bit bort.

Tack för hjälpen!
 
Kopparör rostar inte...
Men de kan ärga lite om det är mkt fukt i systemet. Avfuktare innan och möjlighet att regelbundet blåsa ut fukt är nog bästa lösningen.
 
Jag är inte säker men om det är som jag tror, så skall du undvika PVCslangen, då den blir stel o med tiden kryper armeringen ut med läckage eller totalsläpp som följd. Det är iallafall min erfarenhet av genomsynliga slangar.
 
Använd inte armerad pvc slang för fast installation den krymper på längden då den blir trycksatt så drar du den snyggt och fäster den med klammer eller buntband så kommer den att gena i svängarna. Fråga inte hur jag lärt mig detta. Pur polyuretan är inte så tålig mot vatten så om det finns låga punkter på ledningen kan vatten samlas och slangen åldras snabbare där den har kontakt med vatten.
 
S stomneby skrev:
Använd inte armerad pvc slang för fast installation den krymper på längden då den blir trycksatt så drar du den snyggt och fäster den med klammer eller buntband så kommer den att gena i svängarna. Fråga inte hur jag lärt mig detta. Pur polyuretan är inte så tålig mot vatten så om det finns låga punkter på ledningen kan vatten samlas och slangen åldras snabbare där den har kontakt med vatten.
Tack för input. Så vad rekommenderar du?
 
Jag skulle ha kört med elförzinkade pressrör i första hand men då måste man ha tillgång till en rörpress. Det enklaste är pa/polyamid/nylon slang den håller alldeles utmärkt och har inga hyss för sig. typ http://www.swedol.se/pa-ror.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.