Snailman
Tänkte jag kunde få lite kommentarer angående nedanstående ;) :)

Lite förutsättningar: Tänkte göra så mycket som möjligt själv, vill ha det välisolerat så det blir 300mm isolering i betongplattan och följande i väggarna:

Yttervägg:

Stående panel 22mm
liggande spikläkt 28*70
stående boardremsa 7mm (lite fundersam här) (samt/aternativt H läkt)
9 mm utegips (stående)
stående regel45*220+ isolering 220mm
0,2mm plastfolie
45*45 liggande regel+isolering 45mm
11mm osb skiva (liggande)
13mm gipsskiva (stående)

Hur fixar man gnagarskydd(stående boardremsor för vertikal luftspalt) här? behövs gnagarskydd vid utegips?

Tak-betongpannor taklutning 23grader Ett antal olika takstolar de flesta A-takstolar och ett antal Saxtakstolar för att få högre i tak. Samtliga fribärande så innerväggarna kan placeras var som helst.

Grund:
Platta på mark med golvvärme,  400mm L element och 3*100mm skumplast

<Här behöver nog förberedas för bergvärmeslangarna som ska dras in till värmepumpen ??>

Shaktning till anvisat djup, lite djupare runt huset för dränering och dagvatten från taket.
Utsättning begär av kommunen.
Fiberduk, dagvatten och dränering läggs.
Fyllning med 150mm makadam, avjämna komprimera.
Radonslang läggs ner och leds utanför grunden.
Elrör(Gult) telerör vattenledning (till kommande vattenmätare)  dras  in.  
Avloppet(kolla att gråa rör är marktryckklassade, min 75mm på ingjutna rör)  och kallvattnet(rör i rör, med isolering) dras (Allt detta läggs en bit ner i makadamet)

sättgrus läggs under blivande kantelementen.
kantelementen sätts (inköp av någon sorts laser behövs)
Understa lagret skumplast läggs, PE folie (överlapp 300mm för att stoppa radonoch fuktvandring läggs ovanpå hela plattan (hur täta vid rörgenoföringar?) andra och tredje lagret isolering läggs ovanpå.
<Här ska förberedelser för eventuell kamin in, friskluftrör och tjockare platta och skumplast med högre bärighet>
Varmvattnet (rör i rör isolerade) skärs ner nätt och jämnt i skumplasten.  
Rör mellan värmepump och golvväremcentral/er skärs ner i skumplasten.
Skenor för Pex golvvärmeslangar 20mm placeras ut, och golvvärmeeslangen läggs ut (rulla ut från en hel rulle :( ) MÄRK UPP NOGA(och fota) till vilket rum och in/ut riktning
Armeringsjärn för kantbalk bockas till (gör en ställning av trä och bär dem sedan på plats) och läggs ut (överlapp 60cm vid skarvar) sätt på 'fötter'
Lägg ut armeringsmattor, då jag har tänkt ha kakel överallt så får det bli ganska kraftiga (beroende på betongkvalitet) omkring  9s100 eller s150 och överlapp på 220mm

Potentialutjämningswire läggs ut och sätt med 2st klämmor i varje matta. ändan ska börja/sluta vid elröret med en extra bit på några meter.

Innan gjutning ska provtryckning av slingorna ske (får skaffa mätklocka)

Vid gjutningen får jag skaffa ett par gubbar som hjälper till med gjutningen och hyra en rotationslaser och mätplatta. och vibrostav.

Jag tänkte försöka rita upp alltihop i Autodesk Revit Building, får se hur det går :p

Tänkte bygga garaget först, för att ha nånstans att vara och förvara verktygen.



Vad jag nog måste ha hjälp med:
Grävning, resning av hopspikade väggar, samt montering av färdigköpta takstolar(troligen från takstolsfabriken.se)
El kan nog behövas en del (lite)
Elskåp får bli ett litet stativ med tak till för att slippa byggström kostnad och  hyra av byggskåp
Byggingenjör får göra konstruktionsritningar/eller instruera mig hur jag ska rita dem.
kvalitetsanvarig hoppas jag att jag kan bli.
Dispans för byggfelsförsäkring hoppas jag kan ordnas/alt tillräckligt låg byggkostnad...
Event. röris för inkoppling av värmepumpen...
Nån får borra för bergvärme....

Tänkte uppdatera här när revideringar/kompletteringar sker, om modifieringsrutinen är tidsbegränsad? får jag väl ändra senare i tråden istället.

Har jag frågor som är specifika för någon annan del får jag fråga där och eventuellt flytta med resultatet till denna tråd... ::)
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Det lät väl väldigt genomtänkt som du beskriver det. Börja med garaget = bra, elskåp på stolpe = bra. Din beskrivning av väggarna låter väl helt OK. Det är väl fråga om hur mycket konstruktionsritningar du behöver. Bygger du ett "normalt" hus behövs väl inget särskilt, om nu inte kommunen börjar krångla.
Hjälp att resa väggarna kan väl behövas. Ett par stadiga kompisar räcker. Till takstolarna hyr man lämpligen in en kranbil + de där kompisarna.
Har du tillgång till och kunskap om Autodesk går det väl bar att rita i det. Annars är ju Google Sketchup en favorit.
Till Robban: man kan få vara KA för sitt eget bygge utan några formella meriter. Det var inga problem för min del. Det är kommunen som bestämmer. Byggfelsförsäkringen infördes efter min byggstart, så den slapp jag ändå, men det är några på forumet som har lyckats utverka dispens och sluppit.
 
Snailman
Jo efter att ha läst här på forumet, så verkar det som att en del har lyckats bli KA på sitt eget bygge, det är väl sådana som gör en hel del av byggarbetet själva.

Byggfelsförsäkringen gäller ju inte ändå om man gör jobbet själv, så en del här på forumet har lyckats få dispans av kommunen, finns exempel på ansökan här på forumet. andra har intygat att bygget understiger jag tror det var 300 tusen kr eller så, och då behövs inte någon försäkring (står oxå här på forumet)

om man söker på google -avancerat så kan man ange adressen till forumet och då sker sökningen bara här på siten, ska testa att söka nu:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=21414/7
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=25545

finns nog flera trådar än ovanstående :p
 
Mikael_L
Låter så här långt som realistiskt och rätt tänkt.
Med rätt menar jag givetvis då att det är så _jag_ tänker ;)

Den där boardremsan för stående luftspalt, behövs den? Men den gör alldeles säkert ingen skada, och gör man ändå så mycket arbete så är det väl lika bra att göra det så bra man kan.

En dum fråga kanske, men är det ett enplanshus vi pratar om?

Tänkte du att väggarna skulle vara helt klara, från panel till gips? isåfall kan det hända att du måste ha rätt många kompisar med när det ska resas.

Jag ser fram emot utvecklingen i denna tråd och/eller sidotrådar.
Lycka till //Mikael
 
Mikael_L
Förresten, räkna med kostnaden för byggfelsförsäkring och KA, så kanske du kan glädja dig lite senare, istället för att bli skitförbannad. :-?

I sådana saker är du tyvärr helt i händerna på några småpåvar på kommunen som möjligen möjligen kan ge dig sin välsignelse... :p
 
Snailman
Jag har inte fått någon tomt ännu så då får jag väl byta till en annan kommun ;)

Nja, jag försöker ta reda på så mycket som möjligt först, och nu har jag ju hängt några veckor här på forumet så nu tycker jag planerna börjar ta form.

Jag tänkte Bygga ett enplanshus, med ryggåstak, men taket blir lite 'trappsteg' i.
Men det kan ju ändras pga tomten och vad man får bygga och så...

Angående remsorna på 7mm så har Sävsjö trähus sådana, och så även några gamla? anteckningar som säger att även Eksjöhus har detta....

 
De där boardremsorna är väl till för att det inte ska bli något vatten stående på de liggande reglarna. Det går säkert lika bra med 3mm masonite. Man kan också snedsåga reglarna för att underlätta avrinningen. Fast det är ett drygt jobb.
 
Snailman
Har uppdaterat angående grunden.
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Understa lagret skumplast läggs, PE folie (överlapp 300mm för att stoppa radonoch fuktvandring läggs ovanpå hela plattan (hur täta vid rörgenoföringar?) andra och tredje lagret isolering läggs ovanpå.
Kanske silicon, fogmassa eller åldersbeständig tape. Det kanske kommer fler/bättre förslag här!?
Tips1, täta mellan rören och cellplast med fogskum, så behöver du inte skära ut så våldsamt noggrannt och det hjälper till att hålla allt på plats när betongen kommer.

och golvvärmeeslangen läggs ut (rulla ut från en hel rulle :( ) MÄRK UPP NOGA(och fota) till vilket rum och in/ut riktning
Tips2: Rita ut exakt, med tuschpenna direkt på cellplasten, var alla väggar ska vara innan du börjar med golvvärmen.

Lägg ut armeringsmattor, då jag har tänkt ha kakel överallt så får det bli ganska kraftiga (beroende på betongkvalitet) omkring 9s100 eller s150 och överlapp på 220mm
Jag tror knappast att du behöver förstärkning pga av kakelplattor, kan inte tänka mig att det är så mycket tyngre att det gör nån speciell skillnad mot andra golv.
Någon som tycker annat ???


Sen tror jag att det nästan är bättre att du lägger in nya inlägg istället för att editera i de gamla, det är inte uppenbart vilken text som är gammal och vilken som är ny.. ;)

Spännande det här, ser fram emot fortsättningen ... ::)
 
Snailman
Mikael_L
Ja jag får väl tacka tillbaks också, varje dag lär man sig lite mer ;)

Har läst/hört/förstått att det där med krympning och sprickbildning av plattan påverkar klinker och därför har rekommendation varit att vänta minst 9 månader (tror jag det var) innan läggning av klinker.

Men man kanske ska förstärka armeringen lite också. Extrakostnaden blir väl ändå inte så väldigt stor så det kan vara värt det att slippa oroa sig. :cool:
 
En av de mest ambitiösa projektplaner jag hittills sett på denna lista! Jag blir till lika delar imponerad och rörd.

Det enda jag just nu kommer på att tillägga är tipset att lika grundligt förbereda trädgård. Bevattning, belysning, terrassering, infart och gångar. T.ex. dagvattnet kan du integrera i ett genomtänkt system för trädgårdsvatten. Avled regnvattnet till en (snygg) uppsamlingsdamm med (ordnad) bräddning.

Okey! Det kommer att kosta lite pengar. Men när ni själva har ritat lite, tycker jag att ni ska ge ett par timmar till både en trädgårdsarkitekt och en arkitekt (i just den ordningen ;) ).

Konstruktör tar du in till noga avgränsade uppdrag, (typ räkna takstol).
 
kan du slippa försäkringen är det bra men snåla inte in på kvalitetsansvarige. den killen kan du få mycket hjälp av under bygget. tänk om något blir fel?
Jag gjorde ett avtal där jag fick ringa och fråga hur mycket som helst till fast pris.
Välj en bra KA men stor erfarenhet av husbygge.
 
resning av hopspikade väggar, samt montering av färdigköpta takstolar(troligen från takstolsfabriken.se)
Takstolarna reser du enkelt tillsammans med ett kompisgäng utan mobilkran.
Bär in takstolarna upp och ner, sätt en stoppkloss på hammarbandet som takstolen läggs emot, sedan reser du upp stolarna med hjälp av stöttor.

Vi gjorde på detta sätt och var 6 personer som reste alla takstolar på 1 dag.

/Patrik
 
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.