HenFre skrev:
Zipaboxen fungerar som en ny fjärrkontroll. Vid inkluderingen skapar Zipaboxen en kod som enheten ska minnas. Zipaboxen lyssnade inte på 433 MHz signaler så länge jag höll på med den. Skickar bara ut till skillnad från Domoticz som lyssnar på fjärrkontroller och lär sig deras signaler. Åtminstone om man använder en RFXtrx433 MHz modul. Det innebar, för mig, att ändrade jag läge med en fjärrkontroll så visste Zipaboxen inte om detta medan Domoticz gör det.
//Henry
Så det innebär att ja inte kan använda zipaboxen på det sättet som ja trodde. utan måste koda om varenda pryl då eller?
 
Vågar man testa Zipamini? Det är galet mycket rabatt på den nu (529 kr) och jag ska precis börja med Z-Wave så jag tänkte att det kan vara en bra controller att börja med. Funderar på att köpa en HC2 men den kostar 10 gånger mer när det är sån här rabatt. Vad tror ni?
 
Nexa brytare kan hantera ett begränsat antal sändare. De nyare har sex minnesplatser och äldre kan ha tre. Om minnet har blivit fullt så måste man tömma det. Kolla manualen.
 
lilytwig skrev:
Nexa brytare kan hantera ett begränsat antal sändare. De nyare har sex minnesplatser och äldre kan ha tre. Om minnet har blivit fullt så måste man tömma det. Kolla manualen.
Problemet är att ja inte vill programera om alla vissa sitter lite dumt till.

vill bara göra det klart för mig om det går eller inte så ja vet vad ja skall göra.

Trodde zipabox hade den möjligheten ochså. Det innebär i så fall att zippaboxen kommer göra alt. tx när man trycker på en sändare så är det zipaboxen som tar emot signalen o i sin tur skickar en ny signal för att tända tx en lampa om ja nu har fattat det hela rätt.
 
Zipaboxen "härmar" en Nexa fjärrkontroll. Kan sända 433Mhz men inte ta emot.
Tellstick ser att Zippan sänder något men tar inte emot. Tellstick kan däremot ta emot från termometrar och magnetbrytare på 433 och tolka det.
Det fungerar utmärkt att använda Zippan för att styra Nexa pluggar. Jag körde två Tellstick parallellt med Zipabox i ett par år.
Har successivt bytt allt till z-wave för bättre täckning och tvåvägs kommunikation.
 
Slobbo skrev:
Så det innebär att ja inte kan använda zipaboxen på det sättet som ja trodde. utan måste koda om varenda pryl då eller?
Jo, använda den kan du. Du måste ansluta varje enhet till Zipaboxen på samma sätt som när du ansluter en fjärrkontroll.
Men om den fungerar på samma sätt som när jag slutade (2016.05) så vet Zipaboxen inget om de manuella tändningar och släckningar du gör med en fjärrkontroll/brytare. Fjärrkontrollen och Zipaboxen lever separata liv.

Hade du valt en Raspberry PI 3 (eller liknande) med Domoticz och RFXtrx433 MHz modul så hade alla signaler till Nexa-prylarna spelats in/ installerats av Domoticz och sedan hade det bara varit att använda dem.
Enda nackdelen är att man får in närliggande grannars Nexa också och kan köra även deras belysning! Råkade göra det innan jag riktigt fattade vilka som var mina. :) Domoticz gör en "device" av varje unik 433 MHz-signal den registrerar, så länge den är tillåten att inkludera. Det kan stängas av och sedan tar man bort grannarnas.
//Henry
 
Redigerat:
  • Gilla
Slobbo
  • Laddar…
HenFre skrev:
Jo, använda den kan du. Du måste ansluta varje enhet till Zipaboxen på samma sätt som när du ansluter en fjärrkontroll.
Men om den fungerar på samma sätt som när jag slutade (2016.05) så vet Zipaboxen inget om de manuella tändningar och släckningar du gör med en fjärrkontroll/brytare. Fjärrkontrollen och Zipaboxen lever separata liv.

Hade du valt en Raspberry PI 3 (eller liknande) med Domoticz och RFXtrx433 MHz modul så hade alla signaler till Nexa-prylarna spelats in/ installerats av Domoticz och sedan hade det bara varit att använda dem.
Enda nackdelen är att man får in närliggande grannars Nexa också och kan köra även deras belysning! Råkade göra det innan jag riktigt fattade vilka som var mina. :) Domoticz gör en "device" av varje unik 433 MHz-signal den registrerar, så länge den är tillåten att inkludera. Det kan stängas av och sedan tar man bort grannarnas.
//Henry
Tack Henry,

Blev lite kluven nu om ja skall behålla Zipaboxen eller ta något annat. min nuvarande lösning funkar fint.
Märkte också begränsningar som ja inte viste om, att man var tydligen o köpa pro licens för att kunna köra flera enheter. köper man pro upgraderingen blir den upplåst för all framtid då?
Hur nöjda är ni som kör zipato med stabilitet etc o funktioner etc?

Kanske skulle titta på domoticz istället vet att de har stöd för tellstick med.
 
Slobbo skrev:
Tack Henry,

Blev lite kluven nu om ja skall behålla Zipaboxen eller ta något annat. min nuvarande lösning funkar fint.
Märkte också begränsningar som ja inte viste om, att man var tydligen o köpa pro licens för att kunna köra flera enheter. köper man pro upgraderingen blir den upplåst för all framtid då?
Hur nöjda är ni som kör zipato med stabilitet etc o funktioner etc?

Kanske skulle titta på domoticz istället vet att de har stöd för tellstick med.
Det är möjligt att det hänt något revolutionerande med Zipaboxen men jag tvivlar.

Jag slutade för att det Zipato var bäst på var att be om ursäkt för allt som inte fungerade.
Med några få enheter kanske den fungerar tillfredsställande men när det blev några fler enheter började den starta om. När jag närmade mig 30 st. Z-Wave enheter startade den om 5-7 ggr/dygn. Zipaboxen saknar minne. Allt ska laddas ner över nätet efter omstart och det visade sig att servern hade dålig koll på den lokala statusen.

Vid ett 48 timmars avbrott på fibernätet under smällkall vinter hade jag total kaos i villan. Då beslöt jag att byta till något som fungerade 100% lokalt men med remotekapacitet. Sedan dess har det gått i stort sett promlemfritt.
 
Jag skulle behöva lite hjälp med min Zipamini.
Jag har anslutit några enheter men när jag ska bygga blockscenenerna så hittar jag inte dem under "enheter".
Vad är det som gör att dem inte kommer upp där?
Finns inte så mycket information att hitta på nätet då den precis kommit ut, men tänkte det är ganska likt Zipabox?
 
Någon som har tips på vad man kan göra när boxen inte hittar nätverk. Det går inte att synka den eller starta om den. När man kollar på inställningar så är det tomma fält i IP/Proxy/DNS/Gateway. Men jag kan slå på/av mina zwave switchar från WCC så den borde ju ha kontakt med nätet?
 
Slobbo skrev:
Så det innebär att ja inte kan använda zipaboxen på det sättet som ja trodde. utan måste koda om varenda pryl då eller?
Du kan lägga till både mottagare och sändare till Zipaboxen. Du måste göra en inkludering för varje pryl.
 
Har haft en del strul med internet några dagar. Men nu står den bara och blinkar grönt. Men i My Zipato så verkar den vara online. Dock kan jag inte reboota eller synka den. Konstigt den står som online. Den gör sin uppgift med lampor iaf. Men irriterande blinkande.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Har haft en del strul med internet några dagar. Men nu står den bara och blinkar grönt. Men i My Zipato så verkar den vara online. Dock kan jag inte reboota eller synka den. Konstigt den står som online. Den gör sin uppgift med lampor iaf. Men irriterande blinkande.
Minns jag inte fel så betyder blinkningen att den saknar kontakt med Internet.
//Henry
 
HenFre skrev:
Minns jag inte fel så betyder blinkningen att den saknar kontakt med Internet.
//Henry
Jo så är det...och har haft problem men inte nu. Hittar den i min lista över enheter, visar online i My zipato men den går inte att synkronisera då hoppar den tillfälligt över till offline en stund. Knepigt!

Edit: verkar ff ha problem med mitt internet. Tydligen massa driftsstörningar från min fiber leverantör. Märker det dock inte så mkt på det trådlösa konstigt nog. Hade barnen blivit galen
 
Redigerat:
Heisann all intellegente mennesker der ute. Er ny med zipabox men så langt går det går greit med enkle regler. Prøver nå å lage en regel basert på shock sensordelen av fibaros multisensor for å få varsen når vaskemaskin tørketrommel er ferdig. Disse står oppe på hverandre og sensor motert på toppen av tørketommel. Ser for meg at regelen skal starte når det detekteres bevegelse i mere enn 5 min i strekk, og lys trigges etter 5 minutter uten bevegelse. Kan en eller anner hjelpe ??

MVH
Syver
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.