Hager har introduktionspris på Easy KNX start Villa och start + App. Ser onekligen lockande ut för en tekniknörd som mig och som skall bygga nytt hus. Någon som har erfarenhet av Easy KNX att använda eller installera det?

Easy har lite begränsningar i funktioner och urval av aktorer och sensorer, ex så hittar jag ingen Dali dimmer, något som blir en begränsning?

Sedan Domovea interfacet. Någon som har något att säga om det?
 
Robert-san01 skrev:
Hager har introduktionspris på Easy KNX start Villa och start + App. Ser onekligen lockande ut för en tekniknörd som mig och som skall bygga nytt hus. Någon som har erfarenhet av Easy KNX att använda eller installera det?

Easy har lite begränsningar i funktioner och urval av aktorer och sensorer, ex så hittar jag ingen Dali dimmer, något som blir en begränsning?

Sedan Domovea interfacet. Någon som har något att säga om det?
Begränsningen är väl egentligen bara mellan Domovea(konfiguration vida deras egna inställningsprogram samt styrning och app) och själva KNX, kopplar du in annan styrning och konfigurerar detta med ETS i framtiden så är det inte ett problem, tror till och med det går importera ETS program i deras inställningsprogram så det går köra med andra prylar är dock inte säker på detta.
Hager har egna dimmer och det följer med en dimmer med 3 utgångar i Hager Villapaket start + app. samt en av/på aktor med 20 utgångar.

Står mer om detta på Hagers hemsida.

Vars har dom kampanj på Villapaket start + app?
 
Redigerat:
Jensnorrland skrev:
Begränsningen är väl egentligen bara mellan Domovea(konfiguration vida deras egna inställningsprogram samt styrning och app) och själva KNX, kopplar du in annan styrning och konfigurerar detta med ETS i framtiden så är det inte ett problem, tror till och med det går importera ETS program i deras inställningsprogram så det går köra med andra prylar är dock inte säker på detta.
Hager har egna dimmer och det följer med en dimmer med 3 utgångar i Hager Villapaket start + app. samt en av/på aktor med 20 utgångar.

Står mer om detta på Hagers hemsida.

Vars har dom kampanj på Villapaket start + app?
Talade med deras KNX support lite och det verkar inte vara mycket man kan sakna och allt går flytta över till ETS.

Hager Sverige kör kampanj. Jag har ES som gross men då de tryckt upp affischer fick jag intrycket av att det gäller alla gross. 10500 för villa och 17900 för villa+app. TX100 3000kr (+moms)
 
Robert-san01 skrev:
Talade med deras KNX support lite och det verkar inte vara mycket man kan sakna och allt går flytta över till ETS.

Hager Sverige kör kampanj. Jag har ES som gross men då de tryckt upp affischer fick jag intrycket av att det gäller alla gross. 10500 för villa och 17900 för villa+app. TX100 3000kr (+moms)
Jag gissar att ES är ElektroSkandia?
 
Stämmer bra.
 
Kollade lite snabbt och Ahlsell kör samma kampanj.
 
Och även Selga verkar det som.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag antar att priserna ni nämner är exkl moms för installatörer?
 
Ja, det står +moms.
 
  • Gilla
R_Strandberg
  • Laddar…
Ni som har koll.
Ska bygga hus i vinter/vår och sitter och kollar på elen nu. Vill gärna ha hemautomation och har länge tänkt att det blir z wave då det är smidigt att installera och lätt att bygga ut plus billigare än KNX dock så känns det inte lika stabilt.
Men en installation med Hager easy knx kanske skulle vara ett alternativ.
Är det någon som vet om man kan bygga vidare med tex z wave för vissa funktioner så som dörr/fönster sensorer mm till ställen där man kanske inte vill dra tråd till.

Går det smidigt att integrera ett larm med hager easy knx.
Har tänkt styra allt via några surfplattor som kör imperihome eller liknande som monteras på väggarna på lämpliga ställen.

Hur stor kan prisskillnaden bli mot en z wave lösning där man vill styra den mesta belysningen och några uttag för en större villa på ca 210 kvm.
 
K
Det finns gateways, exempelvis Logic-Machine från OpenRB som är en multi-gateway med stöd med för KNX, Modbus, Bacnet och med en Zwave USB dongle, även Zwave. Probelemet med en sådan typ av gateway är att det inte är särskilt användarvänligt för en vanlig hemanvändare, det är en del scriptande i LUA exempelvis.

Har själv en sådan pjäs, i mitt fall ville jag ha Modbus kommunikationen mot mitt FTX aggregat, samt även bergvärmepump.

Att integrera larm är en väldigt luddig fråga, många (läs: typ alla) har in och utgångar, och på KNX sidan har du också in/utgångar. Så du kan exempelvis vid utlöst larm trigga belysning, eller vid pålarmning släcka allt t.ex. Den kommunikationen blir ju dock analog.
Sen finns det till vissa larm, exempelvis SPC och Ksenia som har "riktiga" KNX-gateways med dubbelriktad digital kommunikation där man kan göra en del roliga saker.

Hagers KNX easy är inget eget litet system, skillnaden är att du kan programmera den med en handenhet istället för ETS som kostar 10.000, dock får man inte all funktionalitet om man inte använder ETS vad jag förstått det, i övrigt är det inga begräsningar och det går således alldeles utmärkt att integreras mot både Zwave och Inbrottslarm, såtillvida du har rätt hårdvara för kommunikationen. Något som inte ingår i Hager paketet!
 
Kjell har koll. Det som egentligen är lite speciellt med Easy KNX är programeringsdosan. Den kan vara tala med saker som tillhör Easy KNX utbudet från Hager. Alla sakerna är helt KNX kompatibla så man kan koppla dem mot allt som är KNX om man konfigurerar med ETS. Jag talade med Hagers support lite om just detta och det går att lägga upp ett hus med ETS lite, man får dock lägga det i några skilda grupper. Det är dock Inga problem att få grupperna att tala med varandra.

Jag tänkte dock dra KNX styrt till de flesta uttag som kan tänkas användas för lampor och ev som behöver radio-styrning kör jag på D-link pluggar.

Elektroskandia meddelande att kampanjen på Easy KNX gäller året ut.
 
K
Hur står sig kampanjen mot om man handplockar enheterna från exempelvis EIBmarkt.com?

Man kan absolut bygga större projekt i ETS-lite (begränsningen med lite-versionen är antalet deltagare, dvs 20st, i övrigt inga begräsningar i funktionalitet annat än några appar).
Hela grejen med KNX är just att det finns ingen central dator som är spindeln i nätet, utan varje deltagare på bussen besitter sin egen intelligens.
Man får då skapa flera projekt så att man får plats med alla deltagare, man får då själv hålla koll på och sätta individuella adresser mellan projekten så att dessa inte krockar med varandra i övriga delprojekt. Detsamma gäller för gruppadresserna. Sen är det bara att programmera respektive aktor genom rätt delprojekt i ETS. Inget konstigare än så.

Klart mycket smidigare att ha allt i samma projekt, blir ju en helt annan överskådlighet och lättare hantering med gruppadresser etc. Sen om det motiverar alla sköna extra tusenlappar till får var och en bestämma :)

Edit: Nästan 7000kr billigare att handla i Sverige mot Eibmarkt, det är ju en riktigt bra deal faktiskt! :)
 
Redigerat:
Det var ungefär det jag kom fram till också. Då är också Ebi nästan hälften så dyr på dimmer och relämodulen som följer med mot i Sverige så det är ett riktigt bra pris. Tx100 är också billiga Sverige.
 
Robert-san01 skrev:
Talade med deras KNX support lite och det verkar inte vara mycket man kan sakna och allt går flytta över till ETS.

Hager Sverige kör kampanj. Jag har ES som gross men då de tryckt upp affischer fick jag intrycket av att det gäller alla gross. 10500 för villa och 17900 för villa+app. TX100 3000kr (+moms)

Kollade på Ahlsell, ser ut att vara 300 kr dyrare än ES, men ser ut som samma kit.
Skärmbild av ett erbjudande om VILLAPAKET EASY-KNX START+APP med priset 18 200 SEK och en grafisk illustration av systemkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybörjare i ämnet, är det bara stödet "app" som är skillnaden mellan dessa två paket?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.