Angående om svetstänger som hjälpmedel. Jag brukar använda snabbtvingar till sånt. Är svetstängerna så mycket bättre?

Knipex Cobra 250mm har jag. Kanske ska skaffa en liten också.

Sen hittade jag en rörtång i den gamla verktygslådan. Alltid något :)


En använd RIGID rörtång 1140 3/4" ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Min mini svetstång (ca 10-15 cm lång) skulle jag gråta om jag blev av med. Suverän att skruva ut trasiga skruv med, brukar bara vara att knäppa fast på den trasiga skallen och sedan skruva ut. Använder den också som minitving och som tredje hand när det behövs för smågrejor.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Svetsänger har stor gripkraft och har inga brännbara plastdelar. Det kommer mycket värme och sprut då man svetsar så snabbtvingar av plast skulle inte överleva många timmar.
 
Ytterligare en fördel med svetstången är att den biter som polygripen, inte parallellt som en tving.
Du får otroligt grepp om runda saker.
 
  • Gilla
magnlar
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Svetsänger har stor gripkraft och har inga brännbara plastdelar. Det kommer mycket värme och sprut då man svetsar så snabbtvingar av plast skulle inte överleva många timmar.
Använder normalt sett inte mina snabbtvingar till hetta arbete. Dock har de använts när vinkelslipen varit framme då och då. Inte så optimalt kan jag erkänna. Där passar svetstängerna nog mycket bättre. Ska fredagshandla några st på Jula.
 
  • Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tänger för låsringar? Finns ju både vinklade och raka, sen finns det även för invändiga och utvändiga låsningar. Så det är ju fyra bara där. Sen brukar jag gilla att ha flera polygriper i olika storlekar :) Finns ju lite olika muttertänger med som kan vara bra att ha. Man kan nog aldrig få för mycket av verktyg :)
 
hsd
Popnittång, skaffade själv en kombinerad popnit/popnut-tång
 
Peang är vanebildande. Enorm kraft utifrån format. Låsbart via hakar vid "finger-öglorna".

Är ursprungligen ett medicinskt verktyg men finns numer hos Clas O och även Biltema. Tillråga på allt är de billiga:)

Ovärderlig om det ska in med en kabel där det är trång. Något som ska monteras i knepigt läge. Kläm ihop kroka ihop låsningen och du kan fritt fokusera på att få grejerna på plats.

Har en trave Knipex, Tengtools, Bacho och andra märken men det tas alltid med helst två peanger när jag tar med en låda verktyg.

Lägger upp en bild på Clas O. De säljer 2 för 149 som är helt ok. Jag har någon som är ännu styvare men Classe O´s fungerar utmärkt.

På sätt och vis fungerar de som en liten låsbar svetstång men är klenare och därmed inte lika mycket kraft men ändå oerhört bra kraft samt är tunn och har böjda käftar så det går att komma åt på de mest "omöjliga ställen".

Nånstans har jag hört/tänkt mest verktyg när man träffar sankte per vinner :) Två stängda peangtänger med böjda käftar och fingeröglor för låsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Köpte en såndär mini-bultsax från biltema, funkar jättebra att klippa saker som man skulle behöva vara hulken för att få klippta med en vanlig tång.
 
Kalle_A skrev:
Peang är vanebildande. Enorm kraft utifrån format. Låsbart via hakar vid "finger-öglorna".

Är ursprungligen ett medicinskt verktyg men finns numer hos Clas O och även Biltema. Tillråga på allt är de billiga:)

Ovärderlig om det ska in med en kabel där det är trång. Något som ska monteras i knepigt läge. Kläm ihop kroka ihop låsningen och du kan fritt fokusera på att få grejerna på plats.

Har en trave Knipex, Tengtools, Bacho och andra märken men det tas alltid med helst två peanger när jag tar med en låda verktyg.

Lägger upp en bild på Clas O. De säljer 2 för 149 som är helt ok. Jag har någon som är ännu styvare men Classe O´s fungerar utmärkt.

På sätt och vis fungerar de som en liten låsbar svetstång men är klenare och därmed inte lika mycket kraft men ändå oerhört bra kraft samt är tunn och har böjda käftar så det går att komma åt på de mest "omöjliga ställen".

Nånstans har jag hört/tänkt mest verktyg när man träffar sankte per vinner :)
Kul och smart förslag. Gillar små och smidiga grejer. Tack!
 
Aeroabuser skrev:
knipex lilla cobra skulle jag inte klara mig utan.
[bild]
Vad använder du den till? Jag älskar min 300, men 150'n jag hade åkte raka spåret i skrotlådan eftersom den i mitt tycke är alldeles för liten (då har jag ändå pyttesmå händer). 😊
 
Ja du har lite skralt med tänger, ja menar, vem klarar sig utan en 1 meters rörtång ??

Som tidigare sagt, svetstänger, den med käftar som en polygrip, är oumbärlig, särskilt om man skruvar med gamla saker, när en skruv el mutter inte går att greppa med vanliga verktyg, då klämmer man dit svetstången, om den inte lossnar då går den av, för har man klämt dit svetstången rätt, sitter den fast.
Dock ska det vara svetstång av hög kvalité, som Vise Grip, andra duger bara att klämma fast saker med.

I fickan har jag alltid Knipex lilla polygrip, Bachos avbitare och Elpress lilla gröna skaltång.

På bilden saknas 4 svetstänger.

Samling av olika tänger, inklusive polygrip och avbitare, utplacerade på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Syns knappt vad det är på bordet, delar upp det i 3 bilder så dom som inte har tångmani kan se vad det finns för olika modeller.

Flera olika tänger och skiftnycklar utspridda på ett bord, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika modeller av tänger och skiftnycklar utlagda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett urval av olika modeller av tänger och skiftnycklar uppställda på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Rikard Gjersvold skrev:
Syns knappt vad det är på bordet, delar upp det i 3 bilder så dom som inte har tångmani kan se vad det finns för olika modeller.

[bild][bild][bild]
Kan snabbt konstatera att jag mött min överman. Jag har mycket grejer, men du är värre :)
Jag saknar dock din parallelltång? Den måste man ha i 3 storlekar
Samt finmekanik parallelltång med v-spår för att kunna hålla ca 8mm rundstång.
Åk och handla illa kvickt!
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jumos skrev:
Vad använder du den till? Jag älskar min 300, men 150'n jag hade åkte raka spåret i skrotlådan eftersom den i mitt tycke är alldeles för liten (då har jag ändå pyttesmå händer). 😊
När jag jobbar, är ett bra kompromiss verktyg tycker jag, senast i går när jag skulle lossa slang till kyl/frys med ismaskin, där de skarvat slangen mot pex inne under kökssockeln. ( rätt verktyg ? Nej, men vill inte släpa med mig 1011 olika verktyg )
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.