Det har varit dax länge men nu måste jag trycka på köpknappen, frågan är bara vilken av kandidaterna man ska välja. Med de specarna jag tittat på så är priserna ungefär likvärdiga runt 420-450 tkr), priset kommer inte fälla avgörandet. Det är troligen någon form av kombo mellan teknik och de mjuka faktorerna som kommer avgöra.

Så jag tror jag behöver lite hjälp att sortera tankarna :)

Audin kommer i så fall chippas upp till 225 hkr/500Nm och blir därmed nästan likvärdig Passaten i prestanda.

Jag ligger på cirkus 4000 mil året med långkörning i tjänsten och en hel del resor till fjällen så komforten är A och O. Och bara för att göra det klart med en gång, ja jag identifierar mig med bilen :). Andra får gärna säga att den är till för att förflytta sig från punkt A till B. Sån är inte jag.

Passatens största fördel är det betydligt större lastutrymmet och baksäte, anledningen till valet av Alltracken är att den är snyggare. Även om den nya passatmodellen har gjort stora framsteg i designen så är den vanliga modellen fortfarande lite intetsägande enligt mig.Jag tror det är grillen som drar ner utseendet, men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Jag upplever något. men inte avgörande, sämre komfort i stolar och förarmiljö, det känns inte lika ombonat. Displayen är också lite sämre än på Audin, men har touchskärm istället för joysticksticknavigering. Upplevelsen är också att Passaten är lite plastigare, inte riktigt lika mjuk stängning av dörrar osv. Och det är väl precis de här detaljerna som skiljer bilarna åt... :)

Audins största fördel är att den har fyrhjulsdrift med Torsen, medan Passaten har Haldex (på grund av den tvärställda motorn) och just att det är en Audi. Lite snyggare både exteriört och interiör och rätt "känsla".

Usch, det blev svamligt det här. Hoppas det är någon som kan knuffa mig i någon riktning i allafall :)
 
Audi alla dagar i veckan:)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha fått en nästan ny A4 allroad som lånebil när A6:an vart på service så går A4:an bort. Skulle aldrig byta mot den bilen trots att den var nära ny och min A6 är från 2014.
Fick ingen som helst premiumkänsla på A4:an.

Dock har jag inte kört nya alltracken men gillade den förra då det var mycket utrustning och bil för pengen.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jo, A6orna är fina. Den kommande nya modellen är riktigt snygg (y)

Passatens fördel är att det är mycket "Bang for the bucks" särskilt om man bara tittar på grundutrustningen. Men om du tycker att det A4 inte är premium jmfr A6 så vill jag ju påstå att Passaten är än mindre premium.
 
Vi har en fullutrustad alltrack dock en 2013
så jag röstar på en Alltrack GTS Zeiss edition:)
GTS:en har väl DCC som standard och det tycker jag tycker jag gör stor skillnad, hade inte
köpt en VW utan det, alldeles för stötigt för min smak.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Zeiss är snygg men jag är lite rädd att man tröttar på färgen kanske? Och farsgubben har precis köpt nytt kikarsikte :). Blir det passat så är det 99% säkert att det blir Tungsten silver metallic.

Volkswagen Passat Alltrack i Tungsten silver metallic, parkerad i en studio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja även GTS:en har DCC:n och det förklarar antagligen varför jag tyckte den uppträdde överraskande bra på vägen. Andra passater har jag upplevt som vingliga, men denna hade samma stykjärnskänsla som jag har haft i mina audi quattros med sportchassi. :)

Har du varit ute och provocerat på halt underlag med bilen? Jag är barnsligt förtjust i att drifta omkring på is och snö :)
 
mexitegel skrev:
Jo, A6orna är fina. Den kommande nya modellen är riktigt snygg (y)

Passatens fördel är att det är mycket "Bang for the bucks" särskilt om man bara tittar på grundutrustningen. Men om du tycker att det A4 inte är premium jmfr A6 så vill jag ju påstå att Passaten är än mindre premium.
Så varför inte A6? ;)

Passaten var väl inte direkt heller premium (den förra modellen alltså) är jag beredd att hålla med om. Det var den rikliga utrustningen jag föll för. Dvs mest "Bang for the bucks". :)
 
Min åsikt - som relativt välväxt - 193 cm och +90 kg, är att jag får en otrevlig vinkel på högerbenet i Passaten, den känns dessutom trång och ihoptryckt i förarmiljön. Audin betydligt bättre. Men bäst av dom alla - Volvo XC70 ;)

Detta kan ju givetvis vara en ickefråga för dig, om du inte håller min storlek precis.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Zeiss paketet är väl inget hinder för att välja rätt färg? det verkar bara vara
ett riktigt bra utrustningspaket till ett vettigt pris.
Vi har tungstensilver på vår bil och kan hålla med om att det är en praktisk och snygg färg, har bara
ägt bilen 8 månader så har tyvärr ingen erfarenhet av vinterkörning ännu.
Vår första bil med fyrhjulsdrift, även om vi bor i göteborg så ska det bli kul att se hur den uppför sig i snö.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Swebreeze skrev:
Så varför inte A6? ;)
Det är rent logistiskt, denna bilen kommer bli andrabil om 3-4 år och då blir det sannolikt en ny A6:a som då hunnit komma ut på den nya plattformen. Lansering lär ju bli om c:a 1,5 år. Nuvarande A6 bygger på en gammal plattform som är underlägsen vad som komma skall :).
 
zada11 skrev:
...den känns dessutom trång och ihoptryckt i förarmiljön. Audin betydligt bättre. Men bäst av dom alla - Volvo XC70 ;)
Nja, du har nästan 15 cm längre ner till marken än jag men jag tror fan du satte fingret på varför jag inte riktigt gillar passatens förarmiljö; den känns trång och ihoptryckt - precis så (y)


zada11 skrev:
jag får en otrevlig vinkel på högerbenet i Passaten
Nej, det känner jag inte alls igen, å andra sidan är det sällan jag har någon vinkel på högerbenet alls. Det brukar vara rakt, plattan i mattan :p :D
 
Redigerat:
Peter2400 skrev:
Zeiss paketet är väl inget hinder för att välja rätt färg? det verkar bara vara
ett riktigt bra utrustningspaket till ett vettigt pris.
Vi har tungstensilver på vår bil och kan hålla med om att det är en praktisk och snygg färg, har bara
ägt bilen 8 månader så har tyvärr ingen erfarenhet av vinterkörning ännu.
Vår första bil med fyrhjulsdrift, även om vi bor i göteborg så ska det bli kul att se hur den uppför sig i snö.
Det är nog sant det där om färgen nu när du säger det, jag hade bara fått för mig att det var den färgen på den "editionen", habaneroröd tror jag den kallades, den gick för övrigt inte att beställa längre.

Du kommer garanterat bli nöjd med fyrhjulsdriften, det är bokstavligt talat bara att gasa. Leta upp en stor parkering när det snöat ordentligt och koppla ur alla hjälpsystem och du är som ett barn på (h)julafton :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Resor till fjällen = behov av mkt lastutrymme = Passat.

Helt ärligt tycker jag att A4, V50, XC60, tiguan, Q3 osv helt enkelt har för lite plats i bilen.

Funkar inte den första banala saken så får inredning och teknik vara hur fina som helst men det skulle inte vara en bil jag skulle kunna nyttja.

Skidpackning för 2 i A4 lär väl bli med nerfällt säte om man ska få plats enligt min erfarenhet.
 
Men ffs.....A6 allroad för dom pengarna. Årsmodell 15 eller senare. Motor+vlåda+luftfjädringen är en helt oslagbar kombination.

Passat? Har du många Meec Red i verktygskollektionen också?
A4? Det är som att köpa gersåg med 5" klinga.
 
...och se till att hitta en bil med 20" audi sportfälg, assistanspaket, helläder, förutom det vanliga. Och sedan kommer du hit så sänker vi den 20-30mm till i lägsta läget.

Om du fortfarande inte insett hur långt du cyklat åt fel håll så får du boka allroad provkörning i helgen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.