Mattias_Jo1 skrev:
Hur gör man en reparation an Z-nätverket?
Edit: hittade Network heal men den misslyckades med den i garaget. Skall testa att flytta in den sen ta ut den.

Står ju att plus skall kunna klara 150m i öppen terräng är det även i mesh nätverket då? Då borde den väl klara 15m med 2 väggar i mellan!!
Finns som funktion. Kommer inte ihåg exakt vad det hette i Zipaboxen men söker du så finner du. Bara att köra så optimeras kontaktvägarna mellan Z-Wave enheterna.

Tillägg: Missade att du hittade funktionen. Hjälpte det inte så saknas det fungerande "bryggor". Då måste du komplettera med någon enhet så att det uppstår nya vägar. Tänk på att radiovågorna går spikrakt vilket gör att en vägg som passeras snett kan bli åtskilliga meter tjock beroende av vinkel. Reflektioner verkar inte vara något att räkna med i detta våglängdsintervall.

//Henry
 
Redigerat:
Har beställt en extender samt en brytare till.
 
HenFre skrev:
Finns som funktion. Kommer inte ihåg exakt vad det hette i Zipaboxen men söker du så finner du. Bara att köra så optimeras kontaktvägarna mellan Z-Wave enheterna.

Tillägg: Missade att du hittade funktionen. Hjälpte det inte så saknas det fungerande "bryggor". Då måste du komplettera med någon enhet så att det uppstår nya vägar. Tänk på att radiovågorna går spikrakt vilket gör att en vägg som passeras snett kan bli åtskilliga meter tjock beroende av vinkel. Reflektioner verkar inte vara något att räkna med i detta våglängdsintervall.

//Henry
Min närmast brytare ligger 12m från zipan med en vägg i mellan. Precis vid ytterdörren. Därifrån till den i garaget är det så klart väggen som brytaren är i samt rakt fram till garage väggen där den andra brytaren är. Samma längd dock de xtra 10cm i den vägg han sitter i nu. Men i princip samma förutsättningar.

För att citera Syrak: borde ja i mitt tycke borde vad är det annars för vits att köpa Z-wave plus när den inte ger några märkbara fördelar mot std.!!! Det är ju räckvidden som är ao. Den har ju hittat mina Nexa hur lätt som helst tom med ner i källaren med betongväggar, t om med Fibaro rökdetektor som är i tvättstugan rapporterar utan problem. Skulle vara intressant att jämföra. Men frågan är om mina Nexa brytare stör plus? Borde igentligen inte då de kör en helt annan frekvens.
 
Nu har jag installerat Aeon labs range extender. Det gick ju bra, men hittar ff inte min Qubino i garaget. Extendern sitter ute ca10m från och endast en vägg mellan. Skall koppla ur brytaren och koppla in den tillfälligt nära zipan imorgon sedan flytta ut den tror jag. Såg ut som den funkar direkt då den röda Pluppen (offline) försvann, men den kom tillbaka.
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Nu har jag installerat Aeon labs range extender. Det gick ju bra, men hittar ff inte min Qubino i garaget. Extendern sitter ute ca10m från och endast en vägg mellan. Skall koppla ur brytaren och koppla in den tillfälligt nära zipan imorgon sedan flytta ut den tror jag. Såg ut som den funkar direkt då den röda Pluppen (offline) försvann, men den kom tillbaka.
Har du startar en reparation av Z-nätverket efter installationen. Nätverket håller inte på och vidarebefordrar kors och tvärs utan bygger vägar som byggs om vid en reparation.

För min del tog det något dygn innan det rullade på som det skulle.

//Henry
 
HenFre skrev:
Har du startar en reparation av Z-nätverket efter installationen. Nätverket håller inte på och vidarebefordrar kors och tvärs utan bygger vägar som byggs om vid en reparation.

För min del tog det något dygn innan det rullade på som det skulle.

//Henry
Gjorde en reparation"Network heal"
Men den blev bara fail. Så väntar lite och ser innan jag börjar koppla ut och flyttar
 
Hmm..nu har jag satt den 1m från zipan. Gjorde en exclusion och sedan inclusion. Den hittade den perfekt MEN den visas ff som offline.?!? Gjorde även en Network heal. Knepigt, kan det vara nått fel på den? Nått annat tips varför den visas offline nu. Borde den verkligen inte göra.
 
Ordnade sig till slut. Nu funkar det till garaget! :)
 
Hej,

Har problem med att ansluta en fibaro eallplugg till zipaboxen.

Zipaboxen hittar den men listar den som en Fibaro Binary Switch. Har provat lite med inställningen för denna men inte fått det att funka. Någon som vet vad jag gör för fel?
 
Fick till det efter mycket om och men.. även om det inte var helt enkelt/logiskt
 
Hej, Tänkte migrera mitt nuvarande home automation till Zipabox, Och tänkte kolla om det finns möjlighet att lägga till mina nexa brytare utan att confa om dom? utan att ja sänder ut varje enhet från min gamla lösning o lägger till dom den vägen?
 
Slobbo skrev:
Hej, Tänkte migrera mitt nuvarande home automation till Zipabox, Och tänkte kolla om det finns möjlighet att lägga till mina nexa brytare utan att confa om dom? utan att ja sänder ut varje enhet från min gamla lösning o lägger till dom den vägen?
Jo, det borde fungera bra.
 
Det fungerar fint. Du kan styra med flera controllers parallellt.
 
Testade precis o lägga till mina befintliga nexa. men det fungerade inte som ja tänkt mig. Zipaboxen sänder ut en signal ser jag i telldus när ja försöker addera en brytare. Ja hadde tänkt lägga till brytarna med samma kod som de redan har. Går inte det? eller gör ja något fel?
 
Slobbo skrev:
Testade precis o lägga till mina befintliga nexa. men det fungerade inte som ja tänkt mig. Zipaboxen sänder ut en signal ser jag i telldus när ja försöker addera en brytare. Ja hadde tänkt lägga till brytarna med samma kod som de redan har. Går inte det? eller gör ja något fel?
Zipaboxen fungerar som en ny fjärrkontroll. Vid inkluderingen skapar Zipaboxen en kod som enheten ska minnas. Zipaboxen lyssnade inte på 433 MHz signaler så länge jag höll på med den. Skickar bara ut till skillnad från Domoticz som lyssnar på fjärrkontroller och lär sig deras signaler. Åtminstone om man använder en RFXtrx433 MHz modul. Det innebar, för mig, att ändrade jag läge med en fjärrkontroll så visste Zipaboxen inte om detta medan Domoticz gör det.
//Henry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.