Claes Sörmland
Inte tar köparen över säljgarantin som TS hade på eventuella produkter via kvittona. Kvittona gäller transaktionen mellan TS och säljaren.
 
Claes Sörmland skrev:
Inte tar köparen över säljgarantin som TS hade på eventuella produkter via kvittona. Kvittona gäller transaktionen mellan TS och säljaren.
Garantin kan vara överlåtningsbar. Reklamationsrättem enligt KKL är det inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hur sker vanligen denna överlåtelse? Genom att komma över orginalkvittot?
 
Han frågade om kvittona i tidigt skede och jag sa redan då nej. Han har inte med dem att göra! Är min ståndpunkt.
 
Karriärmamman skrev:
Han frågade om kvittona i tidigt skede och jag sa redan då nej. Han har inte med dem att göra! Är min ståndpunkt.
Jo, och andra synpunkter har du fått har på forumet. Du borde vara i din rätt att inte lämna ut kvitton...

Men man kan ju försöka vara lite sjysst och tillmötesgående om det inte innebär någon nackdel för en själv är min syn på saken...

Frågan är ju om du vill ha en köpare som ser dig som en krångeltant eller en sjysst lirare, när sen något eventuellt problem senare uppenbarar sig... Så kan du ju räkna med samma bemötande som du själv lämnat. Jag skulle, oavsett vad jag tycker, välja att vara på så god fot som möjligt med en köpare om det inte innebär nån nackdel för mig...
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland skrev:
Hur sker vanligen denna överlåtelse? Genom att komma över orginalkvittot?
Det beror på skulle jag säga. I många fall utgår garantin från ett serienummer, sedan kan man behöva ha en handling som styrker inköpet (speciellt om det skiljer mycket mellan tillverkningstid och inköp). Om kvittot gäller som garantibevis står det ofta på kvittot.

Har man inte gjort några utfästelser om att handlingar för garanti skall ingå i köpet (jämför t.ex. med blocket där man ofta skriver kvitto / garanti finns) så finns det ingen anledning att ge dessa till köparen, i mitt tycke. Har man t.ex. skrivit att det finns garanti kvar på vitvaror då kan man ju hjälpa till med kopior i de fall det kan behövas vid en reklamation. Tycker att TS har gjort väldigt mycket t.ex. lämnat uppgifter om vilka färger som har använts, vilka leverantörer etc etc. Hade önskat att vi hade fått det när vi köpte huset, det hade underlättat.

Ett våtrumsintyg, t.ex. GVK, har ett ganska långt värde vid t.ex. försäkringsskada hos vissa bolag som ersätter ytskikt, så det skulle jag lämna. Däremot skulle jag inte lämna fakturor från hantverkare.
 
Du ska ha kvar kvittona som du sedan ska dra av på skatten. Du får säga till köparen att du behöver dem för deklaration. Han har inget med dina kvitton o göra.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
När jag sålt bilar har jag lämnat fakturor och besiktningspapper. Fast jag inte behöver. Nya ägaren har bättre nytta av dem. Förstår inte motviljan. Dokumentation är alltid positivt att få med.
 
JohanLun skrev:
När jag sålt bilar har jag lämnat fakturor och besiktningspapper. Fast jag inte behöver. Nya ägaren har bättre nytta av dem. Förstår inte motviljan. Dokumentation är alltid positivt att få med.
Om det är kvitton/fakturor/etc som kan behövas vid deklaration av reavinst, etc, ska du behålla dem. En bil är en konsumentprodukt i de flesta och ingen investering som du gör vinst på. Så det kan ej jämföras.
Kan även vara bra om det senare uppstår dialog kring utförande byggnation/renovering samt när något blivit inköpt, dvs datum, så även av den orsaken ska du behålla dem.
 
Håller med, visst ska originalet behållas, kanske inte så viktigt i bilfallet, men jag förstår inte motviljan att lämna en kopia på kvittot... Vad är folk rädda för?
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
JohanLun skrev:
När jag sålt bilar har jag lämnat fakturor och besiktningspapper. Fast jag inte behöver. Nya ägaren har bättre nytta av dem. Förstår inte motviljan. Dokumentation är alltid positivt att få med.
Dessa kvitton och fakturor behövs vid deklarationen, köparen har däremot ingen nytta av dem och har inte med saken att göra.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M
Svårt att se nån egentlig anledning till att köparen skulle ha kvittona!
Om jag köper ett hus och kylskåpet pajar, inte fan orkar jag bråka med tidigare ägare om såna smågrejor, det är bara köpa nytt! Är han egen företagare och ska köra nått momsfiffel eller? Nä detta låter väldigt märkligt, kräv du en riktigt bra förklaring annars hade jag inte lämnat bort ett enda kvitto. Kvittot tillhör den betalande parten i en affär, i och med köpet av din fastighet så har han fått ett fint kvitto på fastigheten och dess fasta inventarier, punkt!
 
När värmepumpen pajjat om 7 år, köksluckorna ska kompletteras, induktionshällens barnspärr krånglar är det perfekt att veta vilken modell, hur gammal, vem man bör kontakta för service osv. Ungefär som med en bil. En stämpel i boken säger absolut ingenting. Tycker man kan bjuda köparen på den informationen. Har du bara kvar originalkvitton så har du ditt på det torra. Skit i vad han gör med kvittona. Men igen, varför frågar du på ett forum om du ändå bestämt innan vad du tänkt göra och vad som är 'rätt'. Som köpare skulle jag undra om du gjort allt svart och köpt vitvarorna ur skuffen på en rostig merca... Tror det är vanligare att man köpt byggtjänster svart än att försöka använda andras gamla kvitton för egna avdrag på en fastighet man inte ägde när kvittot utfärdades...
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
M
Ha ha ha, vilka jämförelser! En bil! Ja en bil är ju bara gå in på bilfirman och säga ABC123 så får du exakt rätt del! Hitta reservdelar till värmepumpen och induktionshällen, ja det brukar stå på grejorna vad det är för något Vet inte hur andra resonerar men går värmepumpen sönder så läser man på den, tex. Nibe, så ringer man nån som jobbar med Nibe så löser dom det.
 
JohanLun skrev:
När värmepumpen pajjat om 7 år, köksluckorna ska kompletteras, induktionshällens barnspärr krånglar är det perfekt att veta vilken modell, hur gammal, vem man bör kontakta för service osv.
Mycke av den där informationen finns i bla produktbladen/manualerna som man givetvis lämnar över.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.