Ständigt dessa äppelpajer.
Men med lite Vaniljvisp är de oemotståndliga!

Vi har nu ett lager om ca 50 liter vinteräpplen undanstoppade i vedbo'n.
Allt skänkt av vänliga grannar (y)

Här är ett recept från den av MSM så förhatliga tidningen Nya Tider, som vi skall pröva snart:
Recept för äppelpaj med kanel och honung samt en bakad äppelpaj och äpplen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Låter gott med honung, men då kanske man inte behöver ha så mycket som 1 dl socker...
 
Ute och lastat på grenar på släpet och plockat fler äpplen.. snart dags o åka till tippen (blir dock inte idag, ska på lite mer först hehe)


FRÅGA: Vi funderar på att köpa en släpkärra (beg): fogelsta, bromsad, galler.. ca 3 år gammal i bra skick förutom att lysrampen i bak fått sig en liten törn och är lite sne.. går troligen ganska lätt att räta till den om man vill - men lysen osv funkar bra.

Vad ska man betala för en sån idag tro?
Har försökt googla lite men blir inte så mycket klokare.. mest nya vagnar ute..
 
Snigla skrev:
Ute och lastat på grenar på släpet och plockat fler äpplen.. snart dags o åka till tippen (blir dock inte idag, ska på lite mer först hehe)


FRÅGA: Vi funderar på att köpa en släpkärra (beg): fogelsta, bromsad, galler.. ca 3 år gammal i bra skick förutom att lysrampen i bak fått sig en liten törn och är lite sne.. går troligen ganska lätt att räta till den om man vill - men lysen osv funkar bra.

Vad ska man betala för en sån idag tro?
Har försökt googla lite men blir inte så mycket klokare.. mest nya vagnar ute..
15 000:- kostar en ny med grind.
Runt 10 000:- ligger en begagnad på, inga skador.
Med den skadan om elen fungerar, runt 6 - 7 000 tippar jag på.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ovårdad baksida av byggnad med högt gräs och övervuxna växter, knappt synlig stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gick en vända på baksidan av logen..
..inte ens hunden ville följa med!

Höll på att stå på näsan, men hittade ut tillslut!
 
Hemmakatten
Pagno skrev:
Snällt av dig, men på ett villkor, köp inte mycket, max några få frön.
Det är inte meningen att jag ska ha något i utbyte, tänkte bara att det kan vara kul att säga hej, hade. Jag skall lämna svamp i Knivsta, svänga förbi almunge i samma rutt, en vända ner till "näsets gröna", bisslinge, Sollentuna och ett par till ställen, även söder om staden.
Mvh P-A
Min magnolia, en Kobus-hybrid som heter 'Merrill', 10 år gammal har för första gången bär med frön i. Det är ganska ovanligt i så här pass kalla områden. Bara några få frön, men de kan du få om du vill. Magnolian blommade med tusentals vita blommor i våras och har en svag citrusdoft om man står nära. Magnolian klarar sig i växtzon 4 om den står i lite skyddade lägen. Du har ju växthus, där kan den stå i kruka på vintern de första åren.

Jag köpte faktiskt 1,5 kg trattkantareller för nån vecka sedan som jag torkat i min torkolla, så du behöver inte alls ge mig svamp om det är för knöligt för dig. Fast jag uppskattar naturligtvis erbjudandet. :)
 
Redigerat:
Skörd av olika färger och sorter av chili i en plasthink belyst av solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har skördat chili och gröna tomater idag (1 kg chili, 1,5 kg gröna tomater). Vi har nu gjort "djävulssås", inlagda chilisar och jalapeños.. plus lite tomatmarmelad :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
P
Klippt gräset (och löven) för sista gången i år
 
Gjort likadant som p.lundgren..Alltså : klippt gräs och löv en sista gång nu innan vintern.
 
S
Min BR 450 C-EF fick bekänna färg idag, bland löv och annat löst:)
 
Fyllt på jordnötter till fåglarna, lagt mer sten på presenningen över brädhögen inför höststormarna. Sedan åkte jag ut och cyklade 6 mil i det härliga vädret istället!
 
Vinterstädat trädgården hela helgen. Trodde vi klippt sista rundan gräs för ett tag sedan men nej då. Det hade växt en bra bit nu igen så det blev till att klippa igår. Har även plockat ner de sista äpplena från träden, rensat ogräs och gjort rent spadar och dylikt för vinterförvaring.
 
Borde ha klippt gräset.. men insåg att jag måste fixa alla mullvadshål först.. kändes inte lockande så vi åkte iväg och käkade god mat på restaurang ist och njöt av fina vädret :)

..kvar är dock löv, gräs, mullvadshål och alla lökar som ska planteras..

Men vi åt god mat och hade en mysig dag iaf!
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P
Snigla skrev:
mullvadshål och alla lökar som ska planteras..
Perfekt med förgrävda hål (y)

(Ok, ok jag hittar ut sjäv)
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
hahaha.. *fnys* ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.