Jag har lagt in alla namn direkt i domoticz och blivit av med dem några gånger
 
ja det verkar hända lite då och då, irriterande nog
 
En mycket intressant och matnyttig tråd. Har använt Tellstick, Nexa-brytare, 1-wire sensorer ihop med SwitchKing för att styra främst lampor. Har dock tröttnat på att inte vet aom en brytare är på eller av. Har därför skaffat mig en Pi 3 med Razberry kort och lite olika Z-wave enheter och kör Domoticz iom att den stödjer mina befintliga enheter.

Har dock lite inkörningsproblem med att jag tappar kontakten med främst två enheter, Tellstick TZWP-100 switch och Aeotec Micro Smart Switch 2nd edition. Tellsticken kan jag få kontakt med genom att trycka knappen på enheten. Micro Switchen är lite jobbigare, då det är en inbyggnadsswitch och jag inte har någon strömbrytare kopplad till den.

Några idéer om varför jag tappar kontakten med enheterna?
Någon idé om hur man kan få tillbaka kontakten med en enhet?
Har köpt lite olika enheter/fabrikat för att prova, kan det ställa till problem? Någon rekommendatino på enheter som fungerar bra?

Funderar på om det kan vara så att jag har för litet nät, har bara 4 enheter (än så länge).

/Andreas
 
@wroopy.
Svårt att svara på. Det handlar inte i grunden om antalet enheter. Men det kan handla om placeringar i kombination med antalet enheter. Radiovågor går ju i princip rakt fram. Det innebär att en vägg / ett bjälklag kan bli flera meter tjock(t) om signalvägen är diagonalt igenom. Alternativt för långa avstånd i kombination med skärmande väggar.
Jag har några platser i villan och i garaget som kräver utplacerade signalförstärkare.
Men har du valt Z-Wave kortet istället för stickan så får du ju plocka ut enheterna och ansluta dem intill din RPI och sedan placera ut dem. Det ändrar signalvägarna mellan inkludering och drift. Har du provat att reparera nätverket efter utplaceringen?
//Henry
 
Någon som har bra tips på var jag kan hitta snygga ikoner?
 
matsv skrev:
Någon som har bra tips på var jag kan hitta snygga ikoner?
Snyggt är en smaksak men här är några alternativ som jag gissar att du redan hittat?
https://www.google.se/search?q=smar...X&ved=0ahUKEwiwoPS_pv7PAhVMJpoKHQxjCDgQsAQIKQ

https://dribbble.com/shots/2084609-Smart-House-Icon-Set-Free

http://www.flaticon.com/packs/smart-home-system

http://www.flaticon.com/packs/filled-smart-home

http://www.freepik.com/free-vector/home-icons-collection_709125.htm

Sök bara med "smart home icons" så kommer det hur mycket som helst.
//Henry
 
HenFre skrev:
Snyggt är en smaksak men här är några alternativ som jag gissar att du redan hittat?
[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

Sök bara med "smart home icons" så kommer det hur mycket som helst.
//Henry
Tack. Ett par av de här som jag inte sett tidigare.
 
Har försökt mig på att skapa egna ikonfiler nu. Men vet inte vad jag gjort för fel, jag hittar inget fel. Kör på senaste betan. Någon annan som har problem med custom icons?
 
matsv skrev:
Har försökt mig på att skapa egna ikonfiler nu. Men vet inte vad jag gjort för fel, jag hittar inget fel. Kör på senaste betan. Någon annan som har problem med custom icons?
Har inte lagt tid på det ännu men följer med intresse. När allt annat är "perfekt" kanske jag vill göra interfacet lite enklare att hitta i med egna ikoner.
//Henry
 
Idag har Domoticz lagt ut en ny version som de betecknar som "STABLE".

//Henry
 
Någon som hittat en tillförlitlig temperaturmätning utomhus för Z-Wave?

Jag har 2 st. Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU (Gen 5) och 1 st. Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100 (Gen 5).

Framförallt "Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU" är ju gjord för utomhusmontage med kapslingen IP42. Den ska klara ner till -20⁰ C. Alla sensorerna sitter väl skyddade under tak. Den äldsta är inne på andra vintern nu och fungerade oklanderligt under hela förra vintern tills nu. Nu har den slutat rapportera när temperaturen går ner mot +2-3 grader och återupptar rapporteringen om jag tar in den inomhus för att sluta igen när jag sätter ut den.

Finns det några säkrare givare som inte jag hittat?

//Henry
 
HenFre skrev:
Någon som hittat en tillförlitlig temperaturmätning utomhus för Z-Wave?

Jag har 2 st. Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU (Gen 5) och 1 st. Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100 (Gen 5).

Framförallt "Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU" är ju gjord för utomhusmontage med kapslingen IP42. Den ska klara ner till -20⁰ C. Alla sensorerna sitter väl skyddade under tak. Den äldsta är inne på andra vintern nu och fungerade oklanderligt under hela förra vintern tills nu. Nu har den slutat rapportera när temperaturen går ner mot +2-3 grader och återupptar rapporteringen om jag tar in den inomhus för att sluta igen när jag sätter ut den.

Finns det några säkrare givare som inte jag hittat?

//Henry
Dum fråga men har du provat att byta batteri? Många batterier tappar spänningen när de blir kalla och återfår den när de kommit upp i temperatur igen.
 
zarkov skrev:
Dum fråga men har du provat att byta batteri? Många batterier tappar spänningen när de blir kalla och återfår den när de kommit upp i temperatur igen.
:). Ja, och jag har en lång serie på diagram där den funderar på insida vägg och lägger av runt +3 - +5 grader. Claes Ohlson har konstaterat samma sak och lovat pengarna åter. De sålde den för att klara -20 grader. Nu påstår de sig läst på och påstår att den bara kan användas utomhus i "varma" länder.
//Henry
 
HenFre skrev:
Någon som hittat en tillförlitlig temperaturmätning utomhus för Z-Wave?

Jag har 2 st. Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU (Gen 5) och 1 st. Aeotec Multisensor 6 AEOEZW100 (Gen 5).

Framförallt "Aeotec Multisensor DSB05-ZWEU" är ju gjord för utomhusmontage med kapslingen IP42. Den ska klara ner till -20⁰ C. Alla sensorerna sitter väl skyddade under tak. Den äldsta är inne på andra vintern nu och fungerade oklanderligt under hela förra vintern tills nu. Nu har den slutat rapportera när temperaturen går ner mot +2-3 grader och återupptar rapporteringen om jag tar in den inomhus för att sluta igen när jag sätter ut den.

Finns det några säkrare givare som inte jag hittat?

//Henry
Jag letade efter ngt liknande för ett tag sedan (fast då med fokus på ljussensor), slutade med att jag byggde/bygger egna lösningar baserat på Mysensors.org (dock utan z-wave då).
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Jag får nog ta tag i att gå över till Domoticz, har ju alla prylar hemma (sedan ett år tillbaka).
Men har dragit mig för att man måste avinstallera och installera puckarna (har de flesta i vägguttagen = trångt).
Veran är nu ett nyckfullt mög och tanten är skitförbannad på att det inte funkar här hemma.
Får ta ur tummen och dra mig över tröskeln (det stora problemet att bli varm i kläderna - windows-nisse som jag är). För aldrig mer en färdig inlåst konsol.

Får komma tillbaka här och läsa på (och tills sist komma fram till denna punkt/inlägg och hoppas att jag blir nöjdare än idag).
Tack för en ny tråd att sätta tummarna i.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.