Hej!
Har precis sålt en fastighet, som är nyligen renoverad. Köparen vill ha alla kvitton, är det rimligt? Han köper i befintligt skick, finns besiktning gjord.

Tex har en av vitvarorna gått sönder och han vill absolut ha kvittona på vitvarorna, men jag har ringt till siemens och de säger att han inte behöver kvitton.

Vad ska han egentligen med kvitton till, de vill vi ha för deklarationens skulle och vill inte att han ska använda dem som avdrag för något.
  • All info och bruksanvisningar har han fått
  • alla garantier har han självklart fått,
  • färgnummer på fasad, tak, vägg och golv har han fått
  • parkett färg och batchnummer (samt överbliven parkett)
  • nummer till alla hantverkaresom vi har anlitat har han fått (alla hantverkare vet om att vi skulle sälja och deras garanti ska gälla även vid ny ägare, det säkerställde vi innan)
Hur tänker ni?
 
Du har helt rätt här. Originalkvittona är dina för deklaration eller vad du vill ha dem till.

En positiv tolkning är att köparen vill ha dem för ev. kommande garantiärenden utifall inte alla tillverkare är lika serviceminded som Siemens.

En mer pessimistisk tolkning är att köparen misstror dina uppgifter om sakers ålder, eller vill göra egna avdrag.

Om du vill gå köparen till mötes kan du erbjuda kopior av kvittona; på så vis kan bara du göra avdrag men köparen kan reklamera en vitvara utan att ringa dig nästa gång.
 
  • Gilla
fia_mstd och 6 till
  • Laddar…
Kvittona ska du själva ha att visa upp för Skatteverket om du gör några avdrag eller liknande ifall du ska visa dina utlägg. Kvitton har inte den nyare köparen någon nytta av i det fallet.

Garanti på vitvaror sköts ofta genom serienumret, men skulle det vara något problem där så kan du ju alltid lämna kvittot den dagen det strular, eller lämna en kvittokopia på vitvarorna iaf.

Nu vet inte jag om det finns onda aningar bakom, men det vore ju tacksamt om man renoverar ett annat hus och kan få någon annans kvitton att använda sig av om man säljer huset med vinst för att minska reavinstskatten :)
 
precis. jag har själv ringt siemens och fått just det svaret att kvitton inte behövs.

tack för svar
 
TuXy skrev:
Kvittona ska du själva ha att visa upp för Skatteverket om du gör några avdrag eller liknande ifall du ska visa dina utlägg. Kvitton har inte den nyare köparen någon nytta av i det fallet.

Garanti på vitvaror sköts ofta genom serienumret, men skulle det vara något problem där så kan du ju alltid lämna kvittot den dagen det strular, eller lämna en kvittokopia på vitvarorna iaf.

Nu vet inte jag om det finns onda aningar bakom, men det vore ju tacksamt om man renoverar ett annat hus och kan få någon annans kvitton att använda sig av om man säljer huset med vinst för att minska reavinstskatten :)
Aha, det tänkte jag inte ens på. Så kan fallet vara...
 
Idag är väl en kopia på ett kvitto lika mycket värd som ett "original". Oftast får man ju bara en pdf.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Nja såvitt jag vet ska man vid granskning av skatteverket kunna uppvisa originalkvitton. Om det du säger om kopior stämmer så kan två eller fler personer använda samma inköp för avdrag. Blir nästan en akademisk fråga.
 
WestPete skrev:
Nja såvitt jag vet ska man vid granskning av skatteverket kunna uppvisa originalkvitton. Om det du säger om kopior stämmer så kan två eller fler personer använda samma inköp för avdrag. Blir nästan en akademisk fråga.
Fast vad är original om du får ett pdf-kvitto?
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
WestPete skrev:
Nja såvitt jag vet ska man vid granskning av skatteverket kunna uppvisa originalkvitton. Om det du säger om kopior stämmer så kan två eller fler personer använda samma inköp för avdrag. Blir nästan en akademisk fråga.
Står det verkligen skrivet så? Jag har för mig att man ska kunna påvisa att man haft utgiften, sen om det är via ett kvitto eller kontoutdrag gör detsamma. Enklast är så klart att kunna visa upp kvittot dessa gånger.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lite googling gav lite ledtrådar:

1.
http://www.mynewsdesk.com/se/hogia/blog_posts/varfoer-duger-inte-digitala-kopior-av-kvitton-39489

2.
John: Måste alla kvitton vara original? Jag har tappat bort några original, men har kvar kopior.

Camilla Almqvist: De kostnader du yrkar avdrag för ska du kunna styrka om vi ber dig om det. Ett orginalkvitto är då givetvis det bästa sättet. Har man tappat bort några enstaka kvitton, men har kopior kvar så bör det så klart gälla som bevisning. Saknas däremot väldigt mycket originalkvitton kanske man hamnar i en annan situation. Kort sagt handlar det om att du ska göra sannolikt att du haft de kostnader du påstår. Några borttappade kvitton, som du dessutom har kopia på, låter inte som något problem, men det blir en fråga från fall till fall om hur stark bevisningen kan anses vara.
http://www.privataaffarer.se/nyaaff...varade-skatteverket-pa-lasarnas-fragor-363028

Det är därmed inte kört bara för att man inte har alla kvitton i original om man i övrigt kan styrka sina utgifter, men enbart kopior verkar inte heller flyga. Solklart eller hur! :)
 
Affären är avslutad. Vad vinner du på att hålla på och hjälpa köparen nu? De skulle ha villkorat köpet om nu kvitton är så viktiga...
 
  • Gilla
Övv och 1 till
  • Laddar…
Ge köparen kopior på kvitton, mer än så lär han inte behöva.
Av skattetekniska skäl skall du spara dina kvitton i 7år(?) tror jag det är.
 
Jensnorrland skrev:
Ge köparen kopior på kvitton, mer än så lär han inte behöva.
Av skattetekniska skäl skall du spara dina kvitton i 7år(?) tror jag det är.
Detta låter sunt så hade jag också gjort.
Min gissning är att ska försöka göra egna avdrag för tex vitvarorna.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Men kvittonas datum är ju innan köp av fastigheten, så att köparn ska göra avdrag förefaller ju orimligt... Då kan köparen ju lika väl gå och leta tappade kvitton utanför bauhaus och elgiganten...

När man köper många varor idag så står ju namn och adress på kvittona. Framförallt på vitvaror (som man ofta beställer med hemleverans) men även på TV-apparater och många bygghandlar osv kör samma sak. Och det är betalat med kort. Ser inte att nån skulle vilja "fuska" med detta.

Däremot är det väl för köparen trevligt att ha ett kvitto OM nåt krånglar, för att veta var det är köpt, påvisa ATT det är köpt där och slippa besvära er.

Jag skulle helt klart vara sjysst och ge kvittokopior på större utgifter (inte en gipsskiva eller vattenkran, men sådant som man själv skulle ha intresse att reklamera och som kostar ett par tusenlappar och uppåt). Men aldrig lämna originalkvitton. Så får det ju vara rimlighet i insatsen att kopiera. Men är det 20 kvitton, why not...
 
Originalkvitto vad är det, lite off topic kanske? När du köper via internet och även i vissa butiker kan du få dina kvitton elektroniskt, det gäller även fakturor idag som du ofta får elektroniskt. Så vad som är original i dagens elektroniska samhälle är inte enbart att du får en papperskopia i handen. Har haft liknande dialog i ett helt annat sammanhang där den juridiska tolkningen var att det jag får elektroniskt är att se som original.
Sedan har vi detta med att kunna styrka kostnad och det enklaste är ju att verifiera vem som står som köpare av en vara på faktura/kvitto. Så vid renovering och dyrare inköp till fastighet så finns oftast köparens namn angivet. Skulle någon annan betala och vill nyttja kostnaden för t.ex. avdrag måste det kunna styrkas att man verkligen gjort betalningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.