Leveransen uthämtad. Egentligen ville postombudet inte ge mig det eftersom det var ett rek adresserat till MR en-bokstav-i-mitt-förnamn mitt-efternamn. Kanske någonting att tänka på för andra som tänkt beställa saker från Wealden.

I övrigt verkar det ha gått bra. Saker är rimligt väl förpackade och jag fick med en extra bricka samt instruktioner om att använda den om jag körde med kullager över 24 mm.

DSC_4748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Internet utan saker att jämföra med var det svårt att få en bra uppfattning om hur stor den här saken är egentligen men när jag lagt den bredvid min gamla dåliga kan jag konstatera att den är rätt stor.
 
Jag beställde lite fräsar från cobolt också och idag hade de dykt upp.

En dubbellagrad fräs med 8 mm innermått på kullagren både uppe och nere. Tyvärr visade det sig att det övre lagret inte satt med en skruvad fästhylsa utan bara en fast hylsa som jag inte lyckas få bort. Någon som lyckats?

En vändskärsfräs som förmodligen tillverkats av titman eftersom det står så på skaftet.

En 1.6mm radiefräs som jag inte hunnit prova ännu.

Ett 60-gradersmonster som jag inte heller provat ännu.

Malören med kullagret gjorde att jag tvangs använda både vändskärsfräsen och den med fasta skär för att fräsa hela vägen runt och när jag bytte fräs märkte jag att jag förlorat skruven till låshylsan. :(

En annan otrevlig överraskning var att de nya, längre fräsarna inte längre fick plats inne i den underliggande dammkåpan till fräsen.
 
bygga_bo skrev:
En möjlig lösning att utgå ifrån? [länk]
Kille i samma region, med samma maskin och samma nyinköpta fräsar har samma problem, inte två dagar ifrån varandra. What are the odds? :)
 
Tanken slog mig faktiskt... ;)
 
Lite uppföljning kring kullager; idag fick jag äntligen användning för andra kullagerstorlekar.

Jag tänkte göra en serie hål om 70mm. Mfs klarar inte av så små hål och min närmsta hålsåg ligger på 74. Snabbt gjort då att borra överstora hål och sedan kopiera över dem med ett större kullager till den faktiska mallen.

Hålsåg används för att göra ett hål i trä, kullagerstorlek diskuteras, spån och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg med monterat kullager används för att skapa hål i träyta, arbetsbänk och spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två trämallar med utsågade hål i olika storlekar på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lånar tråden lite... Nån som vet var man kan hitta kantfräsar med toppmonterat kullager, 8mm skaft?
Toolab har sina Cobolt-stål, men bara bottenmonterat lager. Axminster säljer bara i tumstorlekar och resten jag hittar verkar vara skräp att döma av priset. Fine-tools har jag handlat av, men kan inte se att de heller har dessa.
 
Har du kollat toolcontrol.se
 
Alko skrev:
Lånar tråden lite... Nån som vet var man kan hitta kantfräsar med toppmonterat kullager, 8mm skaft?
Toolab har sina Cobolt-stål, men bara bottenmonterat lager. Axminster säljer bara i tumstorlekar och resten jag hittar verkar vara skräp att döma av priset. Fine-tools har jag handlat av, men kan inte se att de heller har dessa.
Jag har köpt en hel del stål från wealden.

http://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html

Men kan du inte bara ploppa på ett lager på de flesta stål så länge det inte sticker upp vassa saker?
 
Tack för tipsen, snabba svar! :)
 
Microkatten
CMT kan ha några varianter, inte så många 8mm, men kan den här passa cmt pattern bit?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.