koffer skrev:
okej om vi leker med tanken att jag plockar bort stora tanken i huset sätter dit vp kör garaget med kulverten, behåller vedpannan i garaget eldar där när man har lust..
Du kan behålla stora tanken i huset och koppla en vp mot den då kan du elda om du vill och med tank får du fina gång tider på vp. Lite olika hur man räknar ved med jag gjorde av med nått liknande och klarar mig bra med en 8 kw vp men det låter litet till ditt hus och garage men en 10 kw räcker säkert bra lägger du 2*300 meter slang bör det räcka bra.
 
koffer skrev:
okej om vi leker med tanken att jag plockar bort stora tanken i huset sätter dit vp kör garaget med kulverten, behåller vedpannan i garaget eldar där när man har lust..
Styrningen blir komplicerad, i ena driftläget stunden ska du använda kulverten åt ena hålllet. I det andra driftsfallet så ska kulverten fungera omvänt.
Du får också en liten volym att elda mot, du kan ju antagligen inte ens göra ett full inlägg? Isåfall ska du byta plats på dina tankar så du har den lilla tanken i huset och den stora i garaget men problemet kvarstår med kulvertstyrningen.

Spontant kanske det skulle gå med två kulvertstyrningar och några växelventiler.

Jag antar att du vill elda för att det är biligare KwH? Det ska då ställas i relation till ökad installationskostnad och ökad komplexitet. Jag har inte räknat på det men jag är tveksam till att det blir lönsamt i slutänden om du inte ska elda väldigt mycket. Och om det blir fallet så är ju värmepumpen en dålig investering ;)
 
smurfen72 skrev:
Du kan behålla stora tanken i huset och koppla en vp mot den då kan du elda om du vill och med tank får du fina gång tider på vp. Lite olika hur man räknar ved med jag gjorde av med nått liknande och klarar mig bra med en 8 kw vp men det låter litet till ditt hus och garage men en 10 kw räcker säkert bra lägger du 2*300 meter slang bör det räcka bra.
Du tänker då att golvvärmen i Garaget måste ju shuntas från tanken där (det gör den säkert redan?) och så ständig cirkulation i kulverten?

Ja, det kan ju funka :x


Och förresten så slog det mig nu; är det så att TS behöver varmvatten i garaget? Då får det ju bli el-VVB i serie isåfall.
 
Intressanta tankar, det är så jag tänkt att det blir svårt att samköra vedpanna och vp. ska jag elda behöver vedpanna minst 2kubik att ladda mot. Jag shuntar ner golvvärmen från lilla tanken i garaget.
skulle tro att en 10kw vp skulle räcka för mig.
har även en vatten mantlad köks spis och kamin på övervåningen en vanlig gjutjärns kamin.
vp i huset skulle gå, men hur man får till styrningen bakvänt i kulverten?
nu när jag eldar så är det laddomaten som skickar via kulverten värmevxl till stor tank
 
Om du nöjer dig utan vedpanna ställ vp i huset kopplat mot den gamla 500 liters tanken (som flyttas dit) koppla in garaget via kulverten med hand shuntning vilket bör räcka bra om du inte är hemskt kinkig på garage tempen. Husets värme går direkt från tanken och vv direkt från vp vill du ha vvi garaget blir det el beredare där.
 
Thermia eller nibe?
10kw räcker 2×300m / 1x600m
Känns som att ha vp i huset blir bäst ekonomi.
I garaget håller jag ca 12-15 grader.
I dags läget inge varm vatten i garaget hade varit fint att få.
 
Thermia eller Nibe spelar ingen roll men endast Nibe säljs på Nätet om du tänker installera själv. Enkel slinga på 600 meter är för långt lägg 2*300 men mera gör inget.
 
Nibe garanterar inte funktion på slingor över 400 meter vill jag minnas och det är liknande på andra märken. Jag har 420 meter på en 1145-10 kW kopplad till 500 liters ack och det funkar fint :)
 
Vad klarar en modern pump att leverera för framlednings temp? Alltså utan att den blir en elpanna. Ju lägre temp en vp jobbar med desto bättre har jag förstått.
 
Känns som överkurs att ha en 2 kubik tank för en vp.
 
65 graders framledning klarar många vp i dag.
 
koffer skrev:
Känns som överkurs att ha en 2 kubik tank för en vp.
Visst är så inte alls nödvändigt med så stor volym.
 
55-60 grader är inget problem, finns någon modell som går ännu högre. Problemet är som sagt att både effektivitet och effekt minskar då. Med andra ord får du inte ut 10kw ur en 10kw-pump om den ska producera så varmt vatten. Och tyvärr är det ju så att man behöver mest effekt samtidigt som huset kräver högst frsmledningstemp.
 
mexitegel skrev:
Nibe garanterar inte funktion på slingor över 400 meter vill jag minnas och det är liknande på andra märken. Jag har 420 meter på en 1145-10 kW kopplad till 500 liters ack och det funkar fint :)
Det går att ha mera än 400 meter med dubbla slingor har för mig att 2*800 meter har samma flödes motstånd som enkel 400 meters slinga och en mindre vp kan också ha längre slinga utan att få högt delta.
 
Det vanligaste är att vp går direkt mot elementen. Fördelar nackdelar mot tank?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.