Arkitektritade MS Skeppet är ett hus som ligger för ankar. Det är tydligt var arkitekt Lars Wallén hämtade sin inspiration ifrån när han ritade det.

Du kan läsa artikeln här: MS Skeppet i Nacka
 
Arkitektritade unika hus är alltid intressanta. De håller alltid en hög estetisk kvalitet, oavsett om man gillar stilen eller inte. De innehåller också mer hantverkskrävande lösningar, vilket starkt bidrar till estetiken om inte rentav en förutsättning.
 
Oldboy skrev:
Arkitektritade unika hus är alltid intressanta. De håller alltid en hög estetisk kvalitet, oavsett om man gillar stilen eller inte. De innehåller också mer hantverkskrävande lösningar, vilket starkt bidrar till estetiken om inte rentav en förutsättning.
Som hantverkare ser man det inte som "hög estetisk kvalitét" man/jag ser det som att arkitekterna seglar runt i det blå och inte har en aning om hur momenten skall utföras...
Men vi har förvisso olika åsikter, vilket är bra, bättre om alla höll med mig, då blev allt små röda hus i Dalarna, vilket inte är fyskam! ^^
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Ett spännande hus med materialval och planlösning som håller fortfarande. Har gått förbi huset några gånger och alltid funderat på hur det ser ut inuti. Nu vet jag
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Oldboy skrev:
Arkitektritade unika hus är alltid intressanta. De håller alltid en hög estetisk kvalitet, oavsett om man gillar stilen eller inte. De innehåller också mer hantverkskrävande lösningar, vilket starkt bidrar till estetiken om inte rentav en förutsättning.
Tror att jag byggt två hus under 23år som inte varit arkitekt ritade och i dom projekten så hade ändo kunderna hjälp av arkitekter.
 
Artikeln skrev:
Det är tydligt var arkitekt Lars Wallén hämtade sin inspiration ifrån när han ritade det.
Japp!
Vit husvagn med två våningar och röda detaljer parkerad utomhus.
 
  • Gilla
Solari och 6 till
  • Laddar…
Det är roligt att titta in i arkitektritade hus. Arkitekterna har den fantasi som man själv saknar som gör att man kan få ny inspiration. Dock slog det mig att fasaden hade mycket påväxt. Det kanske är helt normalt för ett elva år gammalt hus?
 
Slarviga ägare och en del träd i närheten kanske
 
Kan det bero på vilken färg man har målat med? Här där jag bor blir takpannorna gröna på bara ett par år. Fasaden målad med silikafärg klarar sig bra.
 
Plastfönster och arkitektritat hus går inte ihop.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Sponsrat av bjurfors
 
Någon som vågar sig på att gissa vilken typ av mahogny golven är av? Jag tycker att stavarna har väldigt olika färger mot vad som är vanligt. Traditionella mahognystavar/plank har väldigt liten variation av färger och ådring.

http://www.wood-database.com/wood-articles/mahogany-mixups-the-lowdown/

Kan det vara mörkpigmenterat eller är det helt enkelt något annat utanför den vanliga samlingen av mahogny?
 
Vet inte om det liknar ett skepp så mycket? Tycker mer att profilen liknar en val.

Jag har inte en aning om hur husen i omgivningen ser ut, men ska inte huset tala till och med omgivningen?

Interiören tilltalar mer än exteriören som känns påtvingad och konstruerad. Landgången är en kul detalj, men hur fungerar flödet i huset för att nyttja den? Balansera bricka med mat och dryck uppför spiraltrappan och sedan genom hela sovavdelningen för att ta landgången ut? Kul...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Verkligen läckert hus! Många härliga detaljer, som den rundade duschen med uppmurade väggar (jfr. alla skraltiga duschkabiner), eller de massiva stavparkettgolven (jfr. alla fejkade laminat- och s.k. 'parkettgolv').
Kommer nog att kosta en bit över 10 Mkr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.