Så är det dags igen. Denna gång så ska vi bygga vårt pensioners-hus. Öppen planlösning och mycket glas mot söder. Ner mot Mälaren som ligger ca 400 meter bort.

Bygglovet är inlämnat i maj och är äntligen uppe för beredning. Miljö och hälsa har besiktat en provgrop vi grävt för avlopp och vi kommer nog att klara oss med en infiltrationsbädd. På tomten står ett hus, byggt på 30-talet men inte underhållet så det måste vi riva. (Om någon är intresserad av att recyckla material så pm,a mig). Hoppas att få det gjort innan vintern så vi kan börja med grunden till våren. Tomt/hus ligger utan för planlagt område.

Vi kommer att bygga i 365 mm lättbetong om bygglovet går igenom. Mest trähus i byn så man kan aldrig veta.

Bifogar några bilder på befintligt hus samt planritning..Ps. Hittade en Dux-soffa och två fåtöljer av Folke Ohlson i huset. En trevlig överraskning :)
 
  • Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
Vaddå riva !!!
De 'e ju bara å flytt in. :cool:

Hade du någon fråga ... ? Eller är det reklam för återvinning av huset ? :confused:

Annars blir det intressant att följa ditt nybygge här BH. Gärna med bilder och andra umbärande som dyker upp.

Lycka till! :)
 
Dagens pensionärer går det ingen nöd på ;) Stort ska det vara, finns fler bilder/ritningar ?
 
  • Gilla
RoffeN
  • Laddar…
Ja jäklar! Menar du pensionat med dom ytorna? :)
Brukar inte pensionärer flytta till lägenhet på ålderns höst?
 
Sträckbänk har jag aldrig sett på ritning förr, fast vi hade ju en hunddusch.... :)
 
Intressant!

Vilken leverantör har ni valt för lättbetongen? Hur kommer det sig att valet faller på 365mm?
 
Vad roligt med alla svar :)
Vi har begjort in offerter från H-H, Xella och Aeroc till hus och garaget. 365 mm är i vårt tycke den bästa kompromissen mellan isoleringsvärde och pris.

Ja, det är väl lite väl stort men läget på tomten gör att vi vill bygga ett hus som fler kan vara intresserade av när vi till slut säljer. Sedan så säljer vi ett betydligt större hus när vi är klar för inflytt.

Sträckbänk var något arkitekten hittade på för att fylla ut golvytan. Kan tillägga att vi, sedan vi var på husmässan, funderar på att bygga in en pizzaugn i den snedväggen som är mot tvättstugan.

Ingen fråga i dagsläget men jag/vi tar ändå gärna emot funderingar, tankar och synpunkter. Ingen reklam heller men det känns lite synd att bara destruera ett gammalt timmerhus. Pdf-filerna är bilder på det befintliga huset.
Länk till förra projektet... http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0
 
  • Gilla
Backis021
  • Laddar…
Ok. Skulle tippa på att aeroc blir billigare än både HH och Xella men det är ju i slutändan lite skillnad på produkterna också. Vore kul om du när du väl fått offerterna kunde redovisa priserna.
 
boohoo skrev:
Ok. Skulle tippa på att aeroc blir billigare än både HH och Xella men det är ju i slutändan lite skillnad på produkterna också. Vore kul om du när du väl fått offerterna kunde redovisa priserna.
Ja, som du antyder så är väl inte priserna allenarådande.
Det är ju intressant att ta del av varför TS väljer det ena framför det andra.

Kan ju också skilja i densitet, isolervärde etc ?
 
  • Gilla
RoffeN och 1 till
  • Laddar…
Fått pris från Xella hittills. 211000 kr för både hus och garage inkl nödvändiga balkar och lim.
 
RoffeN skrev:
Fått pris från Xella hittills. 211000 kr för både hus och garage inkl nödvändiga balkar och lim.
Hoppsan! Det va avsevärt mindre än vad jag trodde (hade väl gissat på lite drygt 400-500.000). Vilket av deras block är det på? Innefattar det även limmet?
 
Lägger in bilder istället för pdf på huset
 
  • Rödfärgat hus med två våningar omgivet av grönska vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Fler bilder...
 
  • Röd träfasad på gammalt hus med sliten färg och sex fönster i två våningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat trähus i behov av renovering, med solbelyst fasad och synliga slitage på väggar och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rödfärgade huset med skadat tak och igenvuxen fasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
comatose_tortoise
  • Laddar…
Det är 365 mm breda stenar och inkl lim.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det som förvånade mig också, när jag byggde mitt lättbetonghus för ca 8 år sedan, var just priset på själva lättbetongdelen.
Tyvärr så behövs det mycket mer för att få ihop ett hus och det är där det börja dra iväg.
Grundplatta, takstolar, för att inte tala om inredning där köks- badrumsinredning, enligt mig, tar en oproportionerligt stor andel av kostnader i förhållande till vad man får. :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.