Idag fick jag en slutlig totaloffert för en källarrenovering i Stockholm och har ångest för det stora beloppet!

Det är en totaloffert för allt inkl 30 cm bilning och isolering av golv med golvvärme, 2 badrum, tvättstuga och 2 pentry. Det blir 2 separata lägenheter, den ena för uthyrning. Det är inklusive allt, tex fönster, dörrar, nya väggar, el och VA, ytan är 110kvm för 850 000kr. Är priset rimligt????
 
Två kompletta lägenheter, då har du alltså 2 badrum, 2 kök. I så fall man man väl räkna kök o badrum till 3 - 500 000, beroende på standard.

När man gjuter en platta för ett nytt hus, brukar det väl shablonmässigt räknas på 1000 - 3 000 per kvm. I ditt fall tillkommer bortbilning och transport av rivningsmassor. Så jag antar att golvet med rivning kostar minst 3000 / kvm.

Så lite innerväggar ytskikt, el och VVS (utöver inne i badrummet).

Tjaa.. 850 000 låter inte orimligt.

Om man räknar lite elakt på det så är det nog tom. billigt. Så du kanske borde hårdgranska vad som ingår, om det låter rätt och rimligt. Mest så du inte står där med en extra räkning på ytterligare 3 - 400 000 för "missförstånden".
 
Tycker också att det låter rimligt, är mycket jobb i en sådan omfattande entreprenad.
Men har du en eller helst två offerter till att jämföra med?
 
hempularen skrev:
Två kompletta lägenheter, då har du alltså 2 badrum, 2 kök. I så fall man man väl räkna kök o badrum till 3 - 500 000, beroende på standard.

När man gjuter en platta för ett nytt hus, brukar det väl shablonmässigt räknas på 1000 - 3 000 per kvm. I ditt fall tillkommer bortbilning och transport av rivningsmassor. Så jag antar att golvet med rivning kostar minst 3000 / kvm.

Så lite innerväggar ytskikt, el och VVS (utöver inne i badrummet).

Tjaa.. 850 000 låter inte orimligt.

Om man räknar lite elakt på det så är det nog tom. billigt. Så du kanske borde hårdgranska vad som ingår, om det låter rätt och rimligt. Mest så du inte står där med en extra räkning på ytterligare 3 - 400 000 för "missförstånden".
Ja men nu säger de att det är utan allt material som isodrän etc, det kan ju alltså bli hur mycket som helst...
 
Utan allt matrial? Du har alltså fått en offert på ren arbetskostnad ? Läser man ditt första inlägg är de mer än rimligt, riktigt billigt
 
buspojken skrev:
Utan allt matrial? Du har alltså fått en offert på ren arbetskostnad ? Läser man ditt första inlägg är de mer än rimligt, riktigt billigt
Ja kanske, men utan material känns det för mycket med det priset. Börjar då fundera på att kanske trots allt inte bila utan hitta ett annat sätt att fixa i ordning källaren...
 
Jag tog in en offert på utbilning golvvärme och gjutet golv. Och jag skulle ta vid själv där på liknande yta den landade på över 500,000.

Att anställa någon för att skotta ut grus för 650kr i timmen är ju det du gör. Fundera på om du kan göra det tunga själv. Att krossa betong är inge svårt om du hyr den största bilmaskinen de har på hyrbutiken. Typ hilti TE 1000

En spade är billig.
 
  • Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Är det i din villa du skall göra ombyggnationen? Tänk på att om du inreder två separata bostäder blir det tillsammans med din egen bostad tre lägenheter i samma hus. Då kan du inte ha huset taxerat som småhus utan huset blir per automatik en hyresfastighet. Du får Max ha två separata bodelar på samma fastighet.
 
ljhnilsson skrev:
Är det i din villa du skall göra ombyggnationen? Tänk på att om du inreder två separata bostäder blir det tillsammans med din egen bostad tre lägenheter i samma hus. Då kan du inte ha huset taxerat som småhus utan huset blir per automatik en hyresfastighet. Du får Max ha två separata bodelar på samma fastighet.
Tack, jo jag vet, men vi kommer ha kvar alla dörrar så det kommer inte räknas som separata bostäder.
 
Dörrarna spelar ingen roll om man ska tro Skatteverket. Har pratat mycket med dem om detta inför ett ev köp av en villa med denna lösningen. Har du separata bodelar med både kokmöjlighet och badrum räknas det som separata bostäder.
 
ljhnilsson skrev:
Dörrarna spelar ingen roll om man ska tro Skatteverket. Har pratat mycket med dem om detta inför ett ev köp av en villa med denna lösningen. Har du separata bodelar med både kokmöjlighet och badrum räknas det som separata bostäder.
Ok, det var vad bygghandläggaren sa till mig, men då stämmer inte det. Vi ska iof bara hyra ut en del, den andra delen ska vi använda själva som gästrum och extra vardagsrum typ gillestuga.... men eftersom det är så dyrt att bila börjar jag nu igen fundera på att bygga ett attefallshus att hyra ut, men en del tror att det skulle minska villans värde jämfört med att renovera källaren...
 
1. Först måste jag uttrycka min förvåning över att bila bort golvet i en källare för att isolera.
Känns lite vanskligt med tanke på att ytterväggar och hjärteväggar med dess sula måste vara kvar.
Då blir isoleringen lite halvmesyr, kan jag tycka.
2. Jag konverterade nyligen ett f.d skyddsrum och angränsande utrymme till en 3- rumslägenhet på 90 m2 + 7 m2 förråd i källaren på ett 1950-tals hus.
Det medförde en hel del sågning i betong som jag utförde själv ( ca 10 ton betong togs bort). All ombyggnad förutom el och vvs utförde jag själv.
Jobbet drog ut under 1 års tid pga olika anledningar bl.a av hänsyn till hyresgäst som bodde ovanför.
Förutom egen arbetsinsats så kostade det ca 750.000:- så ditt pris verkar OK.
3. På det oisolerade golvet la jag blå Platon med uppvikt kant och ventilerade golvlister. Därefter 20 mm XPS isolering, foam och därefter parkettgolv. Jag hade gärna valt mer XPS isolering men för att för att inte inskränka för mycket på takhöjden så blev det en kompromiss.
 
Wow, inser precis att jag sparat en förmögenhet på att göra grovjobbet själv!
Att bila är olika svårt beroende på golv. Jag hade ett hus från 40-talet. "Plattan" var bara två cm icke armerad betong. Bilning var då busenkel, däremot bökigt att gräva ut. En kvadratmeter, 50 cm djupt blir lätt drygt 1 ton material... isoleringen är inte heltäckande under pga att de gamla htterväggarna var kvar men funkar tillräckligt bra ändå.
 
För att det inte ska uppstå missförstånd så handlade det inte om att bila bort golv för att isolera, i mitt projekt, utan för fönster och dörröppningar.

Här är slutresultatet....

Lite darrigt och amatörmässig inspelning men hoppas att ni får en hint om vad det handlade om ....

https://1drv.ms/v/s!Ajuc1MRVi8r5gfhepPRZ6Lul8jrZIw
 
Redigerat:
roland53 skrev:
För att det inte ska uppstå missförstånd så handlade det inte om att bila bort golv för att isolera, i mitt projekt, utan för fönster och dörröppningar.

Här är slutresultatet....

Lite darrigt och amatörmässig inspelning men hoppas att ni får en hint om vad det handlade om ....

[länk]
Snyggt! Lyckades inte få något ljud så du kanske sa det, men hur gjorde du med golvet om du inte isolerade med isodrän? Blev det varmt ändå? Har fått tips av en äldre konstruktör om tunnare isolering än isodrän, men det finns väl anledning att isodrän nu rekommenderas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.