fortfarande 66% billigare i drift än en elpanna...
 
Ett av problemen med VP år att välja hur stor VP man skall välja.

Dimensionerar man VP:ns efter den kallste temp som inräffar några gånger om året, blir man oberoennde av en ( i framtiden kanske dyr) tillskottsenergi. Men när det är ljummet ute  blir det kanske ogynnsamma driftsförhållanden för pumpen (korta gångtider)

Dimensionerar man för att klara en måttlig kyla säg -8 grader- krävs tillslottsenergi under de kalla perioderna, men pumpen mår kanske bra när det är halvvarmt ute

Vi tror oss ha kommit till en bra kompromiss genom att välja en dyrare pump med 2 kompressorer (Varmitek) som ska klara rätt låga temperaturer. När det är varmt ute köt man med 1 kompressor ( värt hus ned till -4 )

Hur ekonomin blev ser vi om 20 år .. om vi lever då

 
" Hur ekonomin blev ser vi om 20 år .. om vi lever då"

Så lösa bulliner behöver det inte vara ::) även en dålig uppskattning är bättre än ingen alls.

Har man väl bestämt sig att satsa på bergvärme som strängen förtäljer då har man förkastat alternativen av något/några skäl.

Har man då inte kalkylerat på optimala storleken, inte tittat framåt i tiden och inte lagt in någon form av elprisutveckling, ja då kan man förledas att tro att:
- ingen relevant jämförelse med alternativa lösningar har skett utifrån totalekonomi
- och då kan det kvitta också om pumpen är lite för stor eller för liten och om elpriset går upp eller ej
 
Slänger in ett par frågor i denna mastodonttråd.

Jag är på gång att bygga ett nytt hus (lättbetong) och har tänkt ha bergvärme som uppvärmning, med vattenburen golvvärme i hela huset. Men det är ju en ren djungel därute. Så jag har några grundläggande frågor:

1. Är det någon principiell skillnad mellan de olika tillverkarnas produkter (Nibe, IVT, Thermia etc)?

2. Jag har läst lite om att det finns lite olika kompressorer. Finns det någon typ som på pappret är bättre?

3. Skall man satsa på att ha en separat accumulatortank? Fördelar? Nackdelar?

4. Går det att koppla ihop systemen så att man har ventilation och värme i samma system, och har exemplevis värmeåtervinning av frånluften? Vilken typ av ventilationsanläggning skall man då ha?
 
Bergling,varför har du besämt dig för bergvärme i ett nybygge?När det verkar som att du inte har klart för dej om tekniken,ännu.De som satsar på bergvärme har normalt gamla energislukande hus,eller så har de blivit lurade av någon försäljare.När nu får starta från början,så satsar du naturligtvis på isolering.Då har du med en gång driftkostnaden under kontroll.Räknar du hem bergvärme så skulle jag vilja påstå att du isolerat för dåligt.Standardlösningen idag är frånluft VP,kompletterad med kamin,pellets,eller ved som du också kan elda briketter i.Men vill du ha bergvärme,så ska du naturligtvis ha det.När det gäller kompressorer idag så är det twin-rotary med inverterfunktion som gäller.Men det finns inte till bergvärme ännu,dröjer kanske 10 år.Det är luft/luft som leder teknikutvecklingen idag,men då måste du också punga ut med cirka 20.000 kronor.Smakar det,så kostar det.
 
Bergling skrev:
Slänger in ett par frågor i denna mastodonttråd.

Jag är på gång att bygga ett nytt hus (lättbetong) och har tänkt ha bergvärme som uppvärmning, med vattenburen golvvärme i hela huset. Men det är ju en ren djungel därute. Så jag har några grundläggande frågor:

1. Är det någon principiell skillnad mellan de olika tillverkarnas produkter (Nibe, IVT, Thermia etc)?

2. Jag har läst lite om att det finns lite olika kompressorer. Finns det någon typ som på pappret är bättre?

3. Skall man satsa på att ha en separat accumulatortank? Fördelar? Nackdelar?

4. Går det att koppla ihop systemen så att man har ventilation och värme i samma system, och har exemplevis värmeåtervinning av frånluften? Vilken typ av ventilationsanläggning skall man då ha?

1. Nej, välj inte fabrikat - välj den leverantör/installatör du litar på och låt det styra valet av märke. Det är endast små små skillnader mellan pumparna och det är andra saker som är mycket viktigare att tänka på. Som att få en korrekt dimensionering tex.

2. Scroll eller kolv är valen i bergvärmevärlden. Man kan teoretisera länge kring detta och baserat på det ha åsikter om vad som är bäst - i praktiken är det annat som är mycket viktigare. Glöm bort denna parameter helt i valet av lösning.

3. En volymhöjande ack kan vara bra tex om du vill köra några få golvvärmeslingor sommartid. Nackdelen är att det kostar mer pengar - både material och installation.

4. Det finns frånluftsmoduler som går att docka med bergpumpen. I Nibes fall heter den FLM30. Om det betalar sig eller inte kan man fundera på.
 
Nu ska jag vänd uppåned på hela debatten !!!
Jag anser att man ska köpa stor värmepump !!! dimensioner så att den klarar 100% av husetsvärmebehov. detta gör att du får en högre investeringskostnad, men om elpriset går upp så slipper dy dyr tillskotts el.
om man dimensionerar på det sätt som gör i dag så är det kalkulerat med att elpatronen ska gå in o höja tempraturen när det blir kallt.

Det aldra viktigaste som jag ser det är att du har ett kraftigt överdiminsionerat radiatorsystem. detta gör att verkningsgraden hoss VP blir enormt stor= klir i kassan ;D

när man dimensionerar på detta sätt kan det hända att man behöver en 200 liters acumulatortank som kopplas i seria med radiatorsystemet, deta för att hålla ned framledningstempraturen & därmed få bra verkninggsgrad.

Ni som bygger hus ska inte lita på husförsäljarna för mycke, det är ofta lönsamare att montera in ytjordvärme än att köra med frånluftsvärmepump.

har ni plats så lägg ner ytjordvärme, finns inte plats så får ni borra. sen kompliterar ni frånluftssystemet med en växlare som gör att ni får ut mer effekt från värmepumpen.
 
CarMan skrev:
Nu ska jag vänd uppåned på hela debatten !!!
Jag anser att man ska köpa stor värmepump !!! dimensioner så att den klarar 100% av husetsvärmebehov. detta gör att du får en högre investeringskostnad, men om elpriset går upp så slipper dy dyr tillskotts el.
om man dimensionerar på det sätt som gör i dag så är det kalkulerat med att elpatronen ska gå in o höja tempraturen när det blir kallt.

Det aldra viktigaste som jag ser det är att du har ett kraftigt överdiminsionerat radiatorsystem. detta gör att verkningsgraden hoss VP blir enormt stor= klir i kassan ;D

när man dimensionerar på detta sätt kan det hända att man behöver en 200 liters acumulatortank som kopplas i seria med radiatorsystemet, deta för att hålla ned framledningstempraturen & därmed få bra verkninggsgrad.

Ni som bygger hus ska inte lita på husförsäljarna för mycke, det är ofta lönsamare att montera in ytjordvärme än att köra med frånluftsvärmepump.

har ni plats så lägg ner ytjordvärme, finns inte plats så får ni borra. sen kompliterar ni frånluftssystemet med en växlare som gör att ni får ut mer effekt från värmepumpen.
Jag tror jag tar dett i en ny tråd föresten....
 
Om jag hade tankarna åt bergvärme idag(vilket jag inte har)så skulle jag först kolla in luft/vatten.De är på gång nu Japsen.Sanyo först med inverter och CO2.Det följer nog flera efter.
 
Rikardsson skrev:
Om jag hade tankarna åt bergvärme idag(vilket jag inte har)så skulle jag först kolla in luft/vatten.De är på gång nu Japsen.Sanyo först med inverter och CO2.Det följer nog flera efter.
det hela beror ju på vad man har för utgångsläge!
bor man i södra sverige är det klart värt en tanke. men inte annars, då an måste ha 2 värme system för att köra en sån anläggning
dagens lutf vatten klarar bara av att avbeta ner till -10 grader & sen stänger den av helt, då måste man ha en elpanna eller anan anläggning som tar över !

desutom så sjunker verkningsgraden helatiden i takt med at utomhustempraturen sjunker & det är ju då det börja gå år kW!!!


---------------------------------------

vi ny buggnation rekomenderar jag starkt ytjordvärme då man ändå inte har nån upvuxen tomt som riskerar at bli söndergrävd & man har ju desutom oftast en grävare på plats, så några timmar extra på grävaren är billigt när han ändå är på plats!
 
Nu talade jag om de nya japsen,med CO2 och inverterstyrning,som har COP 3 ner till -20C.
 
Rikardsson skrev:
Nu talade jag om de nya japsen,med CO2 och inverterstyrning,som har COP 3 ner till -20C.
om det stämmer så är det ju en jätte bra grej, har du länk till den?
 
Lite förhansdinfo finns på www.kcc.se.De arbetar med köldmedium koldioxid istället för freoner.Toshiba lär ligga i hasorna med prototyper,och flera hänger förhoppningsvis på.I och med CO2 så blir COP kurvan betydligt rakare genom tempregisret.De där borta ligger som bekant flera steg före,och så verkar det förbli.
 
låter ju bra om alt stämmer & grejorna håller i verkliga livet.
men efter som att gerjorna inte finns änu så ska mn väll inte dra förhastade slutsatser.
 
Ja det visar sig :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.