stefancrs skrev:
Nej?

"Den högsta höjden från mark till taknock får vara 4,0 meter."

[länk]
Har också hört medelnivå
 
Martin_B
stefancrs skrev:
Nej?

"Den högsta höjden från mark till taknock får vara 4,0 meter."

[länk]
Får la bygga det som en funkisvilla och med källare dessutom :D 3 fulla våningar! haha

Nä men skämt åsido, får man inte bygga som en 4 meters funkisvilla? Blir ju nästan två våningar med ståhöjd, förutsatt att man inte är jättelång. Hade ju inte funkat för mig, men många andra hade nog kunnat stå raklånga.

Å andra sidan så måste ju inte sovrummen ha så högt i tak, räcker ju med 1,5 meter. Det är inte roligt men funkar.

Undrar hur långt ner i marken man får gräva innan det blir bygglovspliktigt? Dvs. ifall man kan sänka ner attefallshuset nedanför marknivån en aning utan att behöva söka extra bygglov för just det?
 
Martin_B skrev:
Får la bygga det som en funkisvilla och med källare dessutom :D 3 fulla våningar! haha

Nä men skämt åsido, får man inte bygga som en 4 meters funkisvilla? Blir ju nästan två våningar med ståhöjd, förutsatt att man inte är jättelång. Hade ju inte funkat för mig, men många andra hade nog kunnat stå raklånga.

Å andra sidan så måste ju inte sovrummen ha så högt i tak, räcker ju med 1,5 meter. Det är inte roligt men funkar.

Undrar hur långt ner i marken man får gräva innan det blir bygglovspliktigt? Dvs. ifall man kan sänka ner attefallshuset nedanför marknivån en aning utan att behöva söka extra bygglov för just det?
I våran kommun så får man bygga med hel källare utan något bygglov .
 
stefancrs skrev:
Nej?

"Den högsta höjden från mark till taknock får vara 4,0 meter."

[länk]
Vad är mark i det här fallet? är det mark bakom eller framför eller på sidan av huset? Jag tror att en vedertagen angivelse för mark är medelmarknivå, även om det inte utryckligen anges i attefallsreglerna
 
surfarn skrev:
Vad är mark i det här fallet? är det mark bakom eller framför eller på sidan av huset? Jag tror att en vedertagen angivelse för mark är medelmarknivå, även om det inte utryckligen anges i attefallsreglerna
Kanske, men varför då ta med "högsta höjd till nock"?
 
harry73
man kanske har en nock som lutar?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Bilder inne från "originalskicket" hade varit trevligt att få se.....
 
S
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Polos skrev:
I våran kommun så får man bygga med hel källare utan något bygglov .
Låter ju väldigt smidigt! Bara o bygga attefallshus (exempelvis) lite som souterränghus så kan man ju få 2 våningar med full ståhöjd :)
 
Martin_B
sinuslinus skrev:
Man vill ju se insidan också!

Det finns en annan tråd för gamla hus.
[länk]
Hur kunde jag missa det?! Tusen tack! Skall finkammas! :)
 
Martin_B skrev:
Låter ju väldigt smidigt! Bara o bygga attefallshus (exempelvis) lite som souterränghus så kan man ju få 2 våningar med full ståhöjd :)
Jag tror fortfarande att det är högsta skillnad från kringliggande mark till nock som räknas på attefallshus. Så tolkar jag reglerna och så har det låtit när jag frågat hustillverkare. Men källare helt under mark går ju bra.
 
stefancrs skrev:
Jag tror fortfarande att det är högsta skillnad från kringliggande mark till nock som räknas på attefallshus. Så tolkar jag reglerna och så har det låtit när jag frågat hustillverkare. Men källare helt under mark går ju bra.
Det kan skilja från kommun till kommun, men oftast är det medelmarknivå till nock.
 
Krokkodriljo skrev:
Det kan skilja från kommun till kommun, men oftast är det medelmarknivå till nock.
Menar du på attefall eller byggnader generellt? För pratar man om till exempel byggnadshöjd så är det ju ett helt annat begrepp än hur reglerna för attefall är utformade.

Så vissa kommuner tolkar alltså "högsta höjd från mark till nock" som "medelhöjd från mark till nock"?

Det känns märkligt, minst sagt, vore intressant att få klarhet i det då vi bor på en väldigt sluttande tomt ;)

edit: nej, det är medel som gäller, se http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2014/definitioner-pa-byggnadshojd.pdf

"Nockhöjd bör räknas från den medelnivå som marken har invid byggnaden." (detta relaterat till bygglovsbefriade komplementbyggnader i dokumentet).

Då rockar ju souterräng när det kommer till attefall, inga problem att få två våningar med full höjd!
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K
Mina svärisar har byggt ett Attefall i en bergsklyfta vilket gjorde att de har 3 halvplan med full ståhöjd. Man kommer in i hall/vardagsrum. En halv trappa ner är det kök och badrum (2/3 under mark) , en halvtrappa upp är det sovrum. Riktigt schysst faktiskt. Iom detta så blev det totalt 35-38 kvm, tror jag, eftersom ytan under mark ligger tillräckligt djupt för att räknas som biarea.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.