Snabb fråga.
Skall byta ut mina gamla el-radiatorer och räknar på om jag kan gå upp lite i effekt på radiatorn för att få de i ungefär samma storlek som de gamla (Nya är tydligen mycket effektivare att tillverka vilket gör dem mindre med samma effekt).

Om jag har en 3-fas grupp 3x10A dedikerad till värme. Hur mycket kan jag max belasta den i ett system med 400v radiatorer?
Med 230v vet jag att det blir 3*2300 w. Men blir det
3 * 400v * 10A = 12 000 w eller blir det 2 * 400v * 10A = 8000w eftersom det krävs 2 faser i ett 400v radiator?

(Och nej, jag skall inte koppla själv, (web)fönster-shoppar bara än så länge...)
 
Mikael_L
Den vanliga formeln för trefaseffekt är
P = U[SUB]0[/SUB] * I[SUB]f[/SUB] * sqrt(3) * cos φ

Där U[SUB]0[/SUB] är huvudspänningen, 400V normalt sett i bostäder i Sverige
I[SUB]f[/SUB] är fasströmmen, 10A i ditt fall.

cos φ är effektfaktorn som beror på fasvridning av strömmen. På elradiatorer är cos φ som regel 1, eller så nära 1 att man anse den vara 1.

Så vill du veta max tillgänglig effekt för 3x10A så är den:
400*10*1,73 = 6920W. Dvs ca 6,9kW.

Men det beror även på ifall du kan lyckas få exakt 10A på varje fas med radiatorerna.



Det som är bra med denna formel för trefaseffekt är att det är exakt samma oavsett om det är D-kopplad 400V-last likväl som Y-kopplad 230V-last.
Det är bara linjeströmmen i en fas och huvudspänning som är ingående parametrar, hur lasten sen är kopplad spelar ingen roll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nergårds-Anna och 2 till
  • Laddar…
Å f#n var det så krångligt Tackar..
Så om jag lyckas fördela radiatorerna perfekt mellan faserna så kan jag nästan (fast bara nästan, men lätt exempel att räkna) montera 7 st 1000w radiatorer avsedda för 400v alltså...
 
Mikael_L
Exakt, men 7 st laster kan du dock aldrig fördela symmetrisk på ett trefassystem. :)

6 st 1150W radiatorer är däremot plättlätt att fördela till 6900W symmetrisk last, oavsett om de är 230V eller 400V.
 
  • Gilla
01Birger
  • Laddar…
Men jag trodde man skulle vinna något på att köra 400v-radiatorer.

Drar jag fram en nolla så kan jag köra 230v radiatorer i 3 * 2300w =6900w
och utan nolla kan jag köra 400v i 6920w. Vinner jag bara 20w alltså? Ingenting i praktiken. Konstigt. Eller har jag missat något (förutom vinsten att slippa dra en nolledare)?
 
  • Gilla
ThomasK85 och 1 till
  • Laddar…
Frebbe skrev:
Men jag trodde man skulle vinna något på att köra 400v-radiatorer.

Drar jag fram en nolla så kan jag köra 230v radiatorer i 3 * 2300w =6900w
och utan nolla kan jag köra 400v i 6920w. Vinner jag bara 20w alltså? Ingenting i praktiken. Konstigt. Eller har jag missat något (förutom vinsten att slippa dra en nolledare)?
På sättet du verkar tänka här vinner du inget. Det skiljer inget alls i effekt du kan ta ut vid 10 A på trefasgruppen oavsett om du tar den via fas-nolla eller fas-fas dina 20 W är bara avrundningsfel för sqrt(3). Sett mer som system är det däremot fördelaktigt för ett nät att belasta fas-fas du har då överfört 70% mer effekt vid samma ström jämfört med fas-noll och den strömmen orsakar förluster hela vägen. Vid helt symmetrisk last spelar det ingen roll men det är ju ett fall som inte gäller normalt snarare vanligt med snedlast L1-N om man loggar lite större anläggningar,

Men i ditt fall sett lokalt har det ingen stor betydelse och som sagt ditt möjliga max uttag är exakt samma.
 
  • Gilla
Beppe boy och 2 till
  • Laddar…
Ok. Tackar.
Då stämmer inte riktigt detta som jag läste här i praktiken då, eller rör jag ihop saker?
http://www.aeservice.se/sida.php?sida=203

<Citat från länken>
Varför förekommer både 230V och 400V:


230V förekommer alltmer sällan i värmesammanhang. I ett äldre hus, eller fritidshus, kanske det bara finns en fas in till gruppcentralen (Proppskåpet). Då har man inte så mycket mer att välja på än just 230V.
(Det förekommer även 230V-matning av panelerna fast möjlighet till 400V finns på inkommande el.)

Men vanligast förekommande är 400V, och till gruppcentralen finns då "3-fas" indraget. Den stora för-delen med 400V är att man kan ta ut högre effekt (Watt) på en viss säkringsstorlek (A) än vid 230V.
Med en 10A propp kan man belasta med maximalt 2300W vid 230V, och i princip 4000W vid 400V.
</slut citat från länken>
 
Ja man får se det som två proppar vid 400 V så i det specialfallet får man mindre möjlig effekt på sina 10 A vid 400 V än vid 230 V dvs 4000 W tvåfasigt eller 4600 W (2300 + 2300) vid enfas, skillnaden tas upp genom ström i nollan sett ut från anläggningen. De tio amperen i två trådar i nätet (1fas-N eller 2fas) kan ju i ena fallet ge 2.3 kW och andra 4 kW hos brukaren men förlusterna på vägen blir samma.
 
Redigerat:
Frebbe skrev:
Ok. Tackar.
Då stämmer inte riktigt detta som jag läste här i praktiken då, eller rör jag ihop saker?
[länk]

<Citat från länken>
Varför förekommer både 230V och 400V:


230V förekommer alltmer sällan i värmesammanhang. I ett äldre hus, eller fritidshus, kanske det bara finns en fas in till gruppcentralen (Proppskåpet). Då har man inte så mycket mer att välja på än just 230V.
(Det förekommer även 230V-matning av panelerna fast möjlighet till 400V finns på inkommande el.)

Men vanligast förekommande är 400V, och till gruppcentralen finns då "3-fas" indraget. Den stora för-delen med 400V är att man kan ta ut högre effekt (Watt) på en viss säkringsstorlek (A) än vid 230V.
Med en 10A propp kan man belasta med maximalt 2300W vid 230V, och i princip 4000W vid 400V.
</slut citat från länken>

Jo man kan ta ut 4000W vid tvåfasdrift, men blandar man in den tredje fasen så blir det inte mer än 6900W totalt.
3*230*10 =6900 Watt

Protte
 
  • Gilla
Tomas sandberg.2
  • Laddar…
Alltid lär man sig något... Nu spelar det ju iaf ingen roll för ca 7000w är ändå mer än jag behöver.

Är det en baggis för elektrikern att mäta upp vilka faser de olika radiatorerna ligger på för att få en bra jämn fördelning eller är det meckigt? Är det totala effekten per fas som skall fördelas eller är det antalet förbrukare som skall fördelas.
Är tex 2st 1000w radiatorer på en fas, 4 st 500w på en fas och tex 3 st 750w på en fas en bra fördelning?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
"Är det en baggis för elektrikern att mäta upp vilka faser de olika radiatorerna ligger på för att få en bra jämn fördelning eller är det meckigt? Är det totala effekten per fas som skall fördelas eller är det antalet förbrukare som skall fördelas.
Är tex 2st 1000w radiatorer på en fas, 4 st 500w på en fas och tex 3 st 750w på en fas en bra fördelning?
"

Är inte poängen med 3-fas/400V elelement att de belastar jämnare, dvs lika mkt på alla 3 faserna?
 
  • Gilla
3asyMan och 1 till
  • Laddar…
En viktig grej när man ökar effekten är att huvudsäkringarna håller vid en återstart efter ett strömavbrott. Ett strömavbrott på några timmar en kall vinterdag innebär att många saker återstartar samtidigt, värmeelement ,varmvattenberedare, luft- luft värmepump, kyl/frys o.s.v. Med 3 x 16 a huvudsäkringar kan det snabbt bli kritiskt i sådana situationer. Det gäller särskilt om ni är bortresta och inte kan stänga av apparater.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
tommib
Frebbe skrev:
Ok. Tackar.
Då stämmer inte riktigt detta som jag läste här i praktiken då, eller rör jag ihop saker?
[länk]
Det var en rätt trevlig hemsida, men jag utan att ha läst den jättenoga skulle jag säga att de missuppfattat poängen med trefas lite.

Inne i huset blir inte skillnaden jättestor, men i själva elnätet blir den det. Om man går från enfas till trefas i stamnätet kan man genom att gå från två ledare (L och N) till tre (L1,L2,L3) öka effekten med 1,73 ggr. Detta är av enorm betydelse när man pratar kablar i dimensionen kvadratcentimeter. Sen finns förstås ytterligheter som SWER-system med bara en ledare där vinsten inte blir lika stor men de har andra nackdelar. För ett AC-system får man en ytterligare fördel och det är att med tre fasledare får man en definierad rotationsriktning, vilket underlättar motordrift.
 
Det blir minst fyra ledare i ett TN system med 3 faser. Med 1 fas räcker 2 ledare om man kör med PEN ledare eller väljer TT jordningsystem.

Jag misstänker att många länder har trefas men bara levererar en fas till bostäder. Då ser man hela bostaden som en enfaslast i ett trefasnät.
 
Oldboy skrev:
Är inte poängen med 3-fas/400V elelement att de belastar jämnare, dvs lika mkt på alla 3 faserna?
Jaha, är det så? Jag har noll koll...
Då är det bara att koppla på alla möjliga olika förbrukare då, stora radiatorer, små radiatorer, golvärme mm. Så länge den totala effekten på alla dessa inte når 6900w. Minus marginal. Samt under förutsättning som bra påpekats att huvudsäkringarna håller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.